Henryk napisał(a):
Proroctwo Daniela o „siedemdziesięciu tygodniach” uwypukla „ostatni tydzień” czyli ostatnie siedem lat tego okresu. Jest to czas służby na ziemi „Pomazańca Księcia” Jezusa Chrystusa, ukierunkowanej przede wszystkim na ratowanie „owiec z domu Izraela” Mt 10,4-6. Osobiście działał w Izraelu przez trzy i pół roku, po czym umarł za grzeszników, czyniąc kres starotestamentowym ofiarom i służbie ziemskich kapłanów na podstawie Zakonu „w połowie tygodnia zniesie ofiary krwawe i z pokarmów”(Mt 27,50-51;Hbr 10,1-18). Przez pozostałe trzy i pół roku apostołowie i uczniowie „nikomu nie głosili Słowa, tylko samym Żydom” DZAp 11,19. I dopiero gdy zakończył się „ostatni tydzień” Pan Jezus posłał Piotra do Korneliusza, kierując ewangelię także do pogan.
Henryku, powyższa Twoja interpretacja ma szereg poważnych, by nie rzec fundamentalnych mankamentów. Wymienię je po kolei.
Po pierwsze:" Tydzień" 70 musi nastąpić po "tygodniu" 69 i nawet Ty nie jesteś w stanie temu zaprzeczyć. W Dan. 9:27 czytamy:
"Przeto wiedz i zrozum:
Odkąd objawiło się słowo o ponownej odbudowie Jeruzalemu aż do Pomazańca-Księcia jest siedem tygodni, w ciągu sześćdziesięciu dwu tygodni znowu będzie odbudowane z rynkiem i rowami miejskimi; a będą to ciężkie czasy. A
po sześćdziesięciu dwóch tygodniach Pomazaniec będzie zabity i nie będzie go"
Czyli Pomazaniec Książę miał zostać zabity po 69 tygodniach (7+62) od pojawienia się słowa o poniwnej odbudowie Jeruzalemu. My rozmawiamy o tygodniu 70. Jeśli Mesjasz miał zostać zabity po 69 tygodniach, to nie może zostać ukrzyżowany 3.5 roku po swojej śmierci i nie może to być czas Jego ostatnich 7 lat służby na ziemi.
Po drugie: Oryginał Dan. 9:27 w literalnym tłumaczeniu Younga brzmi następująco:
Daniel 9:27 And he hath strengthened a covenant with many -- one week, and in the midst of the week he causeth sacrifice and present to cease, and by the wing of abominations he is making desolate, even till the consummation, and that which is determined is poured on the desolate one.
Druga część zdania o środku tygodnia przełożona na język polski:
"W środku tygodnia sprawi, że ofiary zostaną zaniechane, i na skrzydłach obrzydliwości uczyni on spustoszenie aż do dopełnienia, a to, co jest postanowione, zostanie wylane na czyniącego spustoszenie"
Ten sam człowiek, który zniesie ofiary w połowie "tygodnia", uczyni spustoszenie, a następnie zginie według tego, co jest postanowione dla czyniącego spustoszenie. Nie wygląda na to, żeby Mesjasz miał czynić spustoszenie (zwłaszcza po swojej śmierci).
Interlinia w tłumaczeniu KJV podaje:
And he shall confirm (8689) the covenant with many for one week: and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease (8686) , and for the overspreading of abominations he shall make it desolate (8789) , even until the consummation, and that determined (8737) shall be poured (8799) upon the desolate (8802) .
Znowu to samo: Ta sama osoba, która sprawi zaniechanie ofiar, będzie przyczyną spustoszenia na fali (na skrzydłach) obrzydliwości. Czy Mesjasz będzie czynil spustoszenie na fali obrzydliwości? Raczej nie.
Po trzecie: Jeżeli "ostatni tydzień" oznacza według ciebie 7 lat służby Jezusa na ziemi, to mamy kolejne problemy, bo Jezus nie służył na ziemi 7 lat, tylko około 3. Jeśli zginął w połowie "tygodnia", to nie służył 7 lat. Nie naciągajmy tekstu. Jeśli przez "pozostałe 3.5 roku" apostołowie cokolwiek robili, to była to ich służba, a nie Jezusa.
Po czwarte: Gdzie jest napisane, że Piotr zostal posłany do Korneliusza 3.5 roku po śmierci Jezusa? Wydaje mi się, że znowu naciągnąłeś co nieco, żeby Ci ten "tydzień" wszyszedł...
Podsumowując, 70 "tydzień" z całą pewnością nie dotyczy służby Jezusa, a połowa 70 "tygodnia" nie jest jego Ukrzyżowaniem. Książę czyniący spustoszenie na fali obrzydliwości to nie Mesjasz (zresztą ten książę nie jest nazwany Pomazańcem w tekście Dan. 9:27).