wit napisał(a):
Zgodzę się, iż Chrystus jest fundamentem, jednak całym fundamentem kościoła są apostołowie i prorocy, a Jezus jest kamieniem węgielnym, czyli pierwszym kamieniem pod budowlę (Efezjan 2:20; 1 Piotra 2:4-8 )
Z powyższego zdania wynika, że Chrystus jest fundamentem, ale nie całym. Część fundamentu stanowią apostołowie i prorocy. Biorąc pod uwagę, że Chrystus jest jeden a apostołów i proroków wielu logicznie wynika, że Chrystus jest tylko niewielką częścią fundamentu Kościoła. W tym samym zdaniu piszesz, że Jezus jest kamieniem węgielnym, czyli pierwszym kamieniem pod budowlę. Oznacza to, że uważasz, nie tylko w wymiarze dosłownym, ale również metaforycznym, że jest On drobną częścią podstawy Kościoła. Nie można się z tym zgodzić.
Przytoczyłem Ci już I Kor 3:11, który mówi, że
nie można założyć innego fundamentu oprócz tego, który
został już założony (interlinia oddaje to: "obok tego leżącego"). Mówi to apostoł Paweł, czyli ktoś, kto według Ciebie ma stanowić część owego fundamentu. Paweł jest bardzo ścisły twierdząc ponadto, że
nikt nie może założyć fundamentu, oprócz tego,
który już istnieje.
W wersecie 10 apostoł mówi "jako mądry budowniczy założyłem fundament". Słowa te odnoszą się do zwiastowania Chrystusa i osobistego budowania się na Chrystusie przez wierzących. Czy jednak Paweł powiedział tu coś, co mogło by sugerować, że to on jest fundamentem? Absolutnie nie.
Przejdźmy teraz do kwestii, jaką rolę pełnią apostołowie i prorocy w Bożej budowli. Zerknij proszę do Ewangelii wg Mateusza 16:18. Jest tam skała, którą jest Chrystus, i jest kamień, którym jest Szymon. Na kim zbudowany jest Kościół, na Chrystusie, czy na Piotrze? Być może odpowiesz, że i na jednym i na drugim, więc zadam Ci drugie pytanie: Kto jest fundamentem Kościoła - skała czy kamień? Spróbuj zbudować coś na kamieniu. Nigdy nie będzie on fundamentem.
Kwestia kolejna - czy Chrystus jest skałą czy kamieniem? Aby pogodzić tę pozorną sprzeczność musimy uświadomić sobie, że te dwa porównania zostały użyte w dwóch różnych kontekstach i nieco innym znaczeniu. Znaczenie skały jako podstawy już pokrótce omówiliśmy, co z kamieniem węgielnym?
Kamień węgielny, nie jest w rzeczywistości tym, czym jest dla Ciebie. Węgieł nie jest pierwszym kamieniem. Oczywiście dziś (w epoce coraz to nowych inauguracji) rozpowszechniło się znaczenie kamienia węgielnego jako pierwszego kamienia bądź częściej cegły wmurowanej w fundament budowli z aktem erekcyjnym jako symbolu rozpoczęcia budowy. Ale właściwe znaczenie kamienia węgielnego to
kamień narożny (to prawda, że coraz rzadziej używa się określenia 'węgieł" w sensie narożnika). Pozostałością po pierwotnym znaczeniu, która się tak szybko nie zmieni, jest np. węgielnica, geodezyjny przyrząd do wyznaczania w terenie kąta prostego.
Piotr używa tu symbolu kamienia odnosząc go do Chrystusa, ale w innym kontekście niż Paweł w swoim Liście. Chrystus odrzucony przez budowniczych stał się dla wierzących weń kamieniem spajającym. Został uznany przez Boga za wybrany i kosztowny. Pamiętajmy, że do narożników wybierano w przeszłości najbardziej wypróbowane, mocne kamienie. Kamień węgielny to nie to samo co fundament. Werset I Pt 2:7 interlinia oddaje następująco: "...kamień, którego nie-zaaprobowali budujący, ten stał-się za głowę kąta". Piotr nie pisze nic o tym, że budujemy się na kamieniu węgielnym, ale zachęca abyśmy, będąc tak jak On kamieniami żywymi, budowali się w dom duchowy [I Pt 2:4-5].
Pozostaje jeszcze przywołany przez Ciebie Ef 2:20:
"nadbudowanymi na fundamencie wysłanników i proroków, węgłem jego Pomazaniec Jezus". Jeśli potraktujemy dosłownie ten werset, to wyjdzie na to, że fundamentem są apostołowie i prorocy, a Chrystus jedynie kamieniem narożnym. Nie zachęcam do takiej interpretacji.
Czy znaczy to, że apostołowie i prorocy są fundamentem? A dlaczego tylko oni, dlaczego nie ewangeliści, pasterze i nauczyciele? W przeciwieństwie do Księgi Objawienia rozdział 21, gdzie fundamentami są same osoby apostołów, fundamentem tutaj nie są sami apostołowie i prorocy. Ponieważ tajemnica Chrystusa została objawiona apostołom [Ef 3:4-5], dlatego objawienie, jakie otrzymali, uważane jest za fundament. Odpowiada to skale z Mt 16:18, którą jest nie tylko sam Chrystus, ale także objawienie dotyczące Chrystusa, na którym Chrystus zbuduje Swój Kościół. Fundament apostołów i proroków to
objawienie, jakie otrzymali i jakie przekazują na temat Chrystusa i Kościoła dla budowania Ciała. Takie znaczenie ma fundament w Liście do Efezjan 2:20.
Werset 20 objawia, że w Bożej budowli Chrystus jest kamieniem węgielnym. W tym miejscu nie mówi się o Chrystusie jako fundamencie {Iz 28:16], lecz jako o kamieniu narożnym. Treścią akcentowaną nie jest tu fundament, ale kamień węgielny, który łączy ze sobą dwie główne ściany: ścianę wierzących z Żydów i ścianę wierzących z pogan. Kiedy duchowi przywódcy żydowscy odrzucili Chrystusa, odrzucili Go jako kamień węgielny [ Dz 4:11; I Pt 2:7], który łączy z nimi pogan dla budowania domu Bożego. W Ewangeli Mateusza 21 Pan Jezus pokazał, w sensie przenośnym, że faryzeusze Go odrzucą. Werset 42 mówi: "Czy nigdy nie czytaliście w Piśmie: Właśnie ten kamień, który odrzucili budujący, stał się głowicą węgła? Pan to sprawił i jest cudem w naszych oczach". Poprzez to słowo Pan objawił, że po Swoim zmartwychwstaniu stanie się kamieniem węgielnym, który połączy Żydów i pogan. To w odniesieniu do zmartwychwstałęgo Chrystusa Piotr powiedział do ludzi religijnych: "On jest kamieniem, odrzuconym przez was, budujących, tym,
który stał się głowicą węgła. I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym mogliby być zbawieni" [Dz 4:11-12].
Pozdrawiam Cię
P.S. Cieszę się, że nie jesteś nadwrażliwy, i że nie tak łatwo Cie obrazić. Nie było to zresztą moim zamiarem.