Protestantyzm jako całość nie może czegoś uznawać, bo nie ma zwierzchniego ciała kierowniczego. Różne kościoły i zbory przyjmują soborowe wyznania wiary lub w swych wyznaniach powołują się na ustalenia soborów (można się przejść po stronach zborów i poszukać, choć wydaje się też, że takie zjawisko ma miejsce raczej w kościołach amerykańskich niż polskich). Na wikipedii jest np. napisane:
Cytuj:
Choć protestantyzm nie uznaje autorytetu soborów, zdecydowana większość protestantów na podstawie samej Biblii uznaje, że postanowienia czterech pierwszych soborów ekumenicznych wyrażają naukę biblijną. Stąd protestanci przyjmują najczęściej ustalenia:
Soboru Nicejskiego I,
Soboru Konstantynopolitańskiego I,
Soboru Efeskiego,
Soboru Chalcedońskiego.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sob%C3%B3r_powszechnyA Westminsterskie Wyznanie Wiary o soborach głosi:
Cytuj:
Rozdział 31
Synody i sobory
I. W celu lepszego zarządzania i moralnego wzmacniania powinny istnieć zgromadzenia, zwane synodami i soborami.
II. Urzędnicy cywilni posiadają prawo zwoływania synodu złożonego z duchownych oraz innych odpowiednich osób w celu przedyskutowania i uzyskania porady w sprawach religijnych. Na mocy swego urzędu, z innymi osobami lub poprzez delegację swojego kościoła mogą uczestniczyć w takich zgromadzeniach, nawet gdyby byli otwarcie wrodzy Kościołowi, duchownym i sobie samym.
III. Do synodów i zgromadzeń należy rozstrzyganie sporów w kwestiach wiary i sumienia. One to określają reguły i kierunki dla lepszego wypełniania publicznych obrzędów i zarządzania Kościołem oraz przyjmują skargi w sprawach złego zarządzania, także je rozstrzygając. Stanowią zatem, które dekrety i zarządzenia należy przyjmować z czcią i posłuszeństwem, nie tylko za ich zgodność ze Słowem, ale również za to, że od Boga pochodzą.
IV. Od czasów apostolskich synody i sobory błądziły. Nie powinny zatem stanowić o zasadach wiary i praktyki religijnej. Powinny być raczej w tych kwestiach pomocne.
V. Synody i sobory powinny stanowić tylko o tym, co kościelne. Nie powinny mieszać się w sprawy świeckie dotyczące państwa. W sprawach wyjątkowych mogą słać pokorne petycje, lub służyć radą w sprawach sumienia, gdyby takiej potrzebowała władza świecka.
http://www.gdansk.reformacja.pl/wyznani ... 0494.xhtmlProtestanci czasem też powołują się na orzeczenia synodów, np. w sprawie kanonu Nowego Testamentu. Warto też zaznaczyć, że w starożytności nie istniał ścisły podział na sobory i synody - stosowano na nie tę samą nazwę.