Szechaniasz napisał(a):
Co o tym myślicie?
Myślę, że aby twierdzić, że coś jest błędnie przetłumaczone, trzeba takie twierdzenie czymś konkretnym poprzeć. Psalm 45 ma charakter mesjański i mówi nie tylko o królu, ale również o Mesjaszu-Królu. Jest to psalm proroczy opisujący poetycko zaślubiny Mesjasza z Jego Oblubienicą, a także mówiący o przyszłych rządach Mesjasza na całej ziemi podczas Ery Mesjańskiej i o rządach zbawionych wraz z Nim. Podobnie jak Psalm 110 zawiera takie stwierdzenia, które sugerują Boskość Mesjasza. I nie ma w tym nic dziwnego.
Jeśli chodzi o sam tekst Ps. 45:7, to w interlinii hebrajsko-angielskiej mamy określenie "throne of you Elohim":
http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... /psa45.pdf
Przetłumaczyć to można dwojako: Albo "tronem Twoim Bóg", albo "Tron Twój o Boże".
Określenie "tronem Twoim Bóg" w odniesieniu do ziemskiego króla jest bez sensu, ponieważ to cała ziemia jest podnóżkiem tronu Boga [Iz. 66:1] ludzie oddają pokłon u podnóżka Jego stóp] [Ps. 99:5], a Jego wrogowie są podnóżkiem Jego tronu [Ps. 110:1; 132:7]. Dlatego Bóg nie może być tronem człowieka. Taka interpretacja jest ucieczką od faktu, że Psalm 45 mówi o Mesjaszu-Królu jako o Bogu. Dlatego wszystkie przekłady mówią w tym miejscu, że chodzi o tron Boga i o berło Boga (a nie o Boga jako tron albo o berło jako Boga). Nawet najśmielsze metafory nie mogą z Boga czynić tronu człowieka, skoro wszelkie stworzenie jest podnózkiem tronu Boga.
Mesjasz-Król, który na ziemi nie miał ojca, będzie miał synów i ustanowi ich książętami na całej ziemi, a ludy wysławiać Go będą po wieki wieczne:
"Zamiast ojców swych mieć będziesz synów swych; Ustanowisz ich książętami na całej ziemi. Upamiętnię imię twoje przez wszystkie pokolenia, Dlatego ludy wysławiać cię będą po wieki wieczne" [45:17-18]
Oczywiście, heretycy podważający Boskość Jezusa kupią takie teorie jak powyższa "jak ciepłe bułki", bo to pasuje do ich teorii. Ale teoria Szechaniasza nie wydaje mi się przekonująca.