Ok, w takim razie przeczytajmy bezpośredni kontekst:
"Sądzimy bowiem, że człowiek osiąga usprawiedliwienie przez wiarę, niezależnie od pełnienia nakazów Prawa. Bo czyż Bóg jest Bogiem jedynie Żydów? Czy nie również i pogan? Zapewne również i pogan. Przecież jeden jest tylko Bóg, który usprawiedliwia obrzezanego dzięki wierze, a nieobrzezanego - przez wiarę. Czy więc przez wiarę obalamy Prawo? żadną miarą! Tylko Prawo właściwie ustawiamy" [Rzym. 3:28-31 BT]Bóg dał Żydom Prawo Mojżeszowe, którego podstawą jest umiłowanie Boga z całego serca, a bliźniego jak siebie samego. Żydzi mają coś więcej niż poganie, ponieważ Prawo Mojżeszowe zostało im dane po to, żeby prowadzić ich do Mesjasza [Gal. 3:24]. Dlatego podstawą usprawiedliwienia dla obrzezanych jest wiara (mimo posiadania Prawa).
Poganie nie mieli Prawa Mojżeszowego, które miałoby ich prowadzić do ich Mesjasza - mają sumienie i prawo naturalne. Dlatego są usprawiedliwiani "bezpośrednio" przez wiarę. Oznacza to również, że usprawiedliwienie ich "bezpośrednio" przez wiarę nie oznacza obalenie Prawa Mojżeszowego, tylko jego właściwe ustawienie, z którego również poganie mogą korzystać - o ile robią z Prawa właściwy użytek [I Tym. 1:9].
To tak, jakby bilet wstępu na tę samą imprezę okolicznościową (nie mylić z imprezą o charakterze alkoholowym) istniał w dwóch wersjach - jeden z "pakietem dodatkowym", a drugi bez tego pakietu. Do wejścia na imprezę uprawnia wyłącznie ważny bilet - dlatego ci, którzy posiadają bilet wraz z "pakietem dodatkowym" wchodzą
na podstawie biletu. Ci, którzy mają sam bilet, wchodzą
dzięki biletowi. Bilet jest ten sam, posiadacze "pakietu dodatkowego" nie mogą wejść na podstawie pakietu, jeśli nie jest on połączony z samym biletem. Nie są również lepsi od tych, którzy pakietu nie mają, ale sam pakiet nie zostaje wyrzucony "na bramce", bo przydaje się po wejściu i jego posiadacze powinni się podzielić z osobami posiadającymi sam bilet. Okazuje się, że właściwe zastosowanie pakietu już po wejściu służy jednym i drugim.
Mam nadzieję, że ta ilustracja jest zrozumiała.