avelina napisał(a):
Ja tak trochę z innej beczki mam jedno własne spostrzeżenie.
Ani- Iszo
Już jakiś czas temu zwróciłam uwagę na to, że w większości Twoich postów pojawia się przy każdej okazji Imię Boże JHWH. Czy nie uważasz,że to trochę nadużycie? Jak rozumiesz werset:
Nie będziesz wzywał imienia Jahwe, Boga twego, nadaremnie, bo Jahwe nie omieszka ukarać tego, kto wzywa Jego imienia nadaremnie.
Może ja tu nie mam racji.
Czy to przykazanie dotyczy WZYWANIA(tylko) Imienia Bożego , czy ogólnie WYPOWIADANIA?
Ja osobiście mam wielki respekt do Imienia JHWH, jeżeli go wypowiadam, to tylko w szczególnych okolicznościach, czyli rzadko.
Bliskie mi imię, przez które poznałam Boga, On działa w moim życiu to Imię Jezus
No to będzie dłuuugie wyjaśnienie
Ja też mam szacunek i nie używam imienia mojego Króla do celów uwłaczających JEGO GODNOŚCI, nie używam jako "przecinka", nie używam do celów okultystycznych i bezbożnych.
Fragment z Wj 20:7 najlepiej jest przetłumaczona akurat w "tysiąclatce" i KJV:
"Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdyż Pan nie pozostawi bezkarnie tego, który wzywa Jego imienia do czczych rzeczy."
"Thou shalt not take the name of the LORD thy God in vain ; for the LORD will not hold him guiltless that taketh his name in vain ."
Chociaż nawet "bluletterbible" nie oddaje to w pełni użytego tu hebrajskiego "SZAW", ale ogólnie może być:
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 7723&t=KJV
Ogólnie:
Ani wzywania, ani wypowiadania. Dotyczy to intencji bezbożnych i nawet trwania w fałszu/kłamstwie w jakiejkolwiek dziedzinie życia, podczas równoczesnego twierdzenia, że należy się do JHWH i jest się z NIM w Przymierzu. Ja tak to rozumiem w tym miejscu.
Tradycyjna interpretacja rabiniczna zawiera taką wykładnię jak podajesz, nawet ostrzejszą. Całkowity zakaz używania zwrotu JHWH [stąd dziś w tekstach Pisma, modlitwach i codziennym określaniu Boga zastąpienie Jego Imienia zwrotami np. Adonaj, HaSzem].
Ale według tej rabinicznej interpretacji Tory kłanianie się [oddawanie pokłonu] należy się jedynie JHWH [Wj 20:5] i sprowadzono je również do takiej czynności, że podczas modlitw i odczytywania Pism bogobojni Żydzi kłaniają się, a w miejscu występowania imienia pokłon jest pogłębiony [stąd określenia obserwatorów, że Żydzi "kiwają" się w czasie modlitw]. Tak też zamieniono zwrot "echad" na "jachid" w Pwt 6:4. Dla mnie jest to jednak ludzka tradycja, która nie ma potwierdzenia w całości Tory i reszty Pism, czyli coś z gatunku:
"Przykazania Boże zaniedbujecie, a ludzkiej nauki się trzymacie. (9) I mówił im: Chytrze uchylacie przykazanie Boże, aby naukę swoją zachować. [...] tak unieważniacie słowo Boże przez swoją naukę, którą przekazujecie dalej; i wiele tym podobnych rzeczy czynicie." [Mk 7:8-13]
Bo np. kilka wersetów dalej, w Wj 20:24 czytam, że imię ma być wspominane - co jest zupełnym zaprzeczeniem interpretacji rabinicznej jaka do dziś funkcjonuje gdzieniegdzie w różnych wersjach. Kiedyś myślałam podobnie, miałam nawet manierę pisania "B-g" [pewnie po pobycie w Gminie i na FŻP]. Ale nabrałam nawyku sprawdzania jak się rzeczy mają w Pismach. I akurat na ten temat znalazłam m.in., że znaczenie imienia zostało objawione dopiero w pewnym momencie, w imieniu tym jest zbawienie, wzywanie/wyznawanie tego imienia jest związane z przynależnością która jest jednoznaczna i związana z ogłaszaniem swego podporządkowania [a np Jezusowi wszak przypisuje się różną pozycję wobec Ojca i różne natury dzisiaj - czyż nie?]. A przecież nosi Jezus tytuł Zbawiciela w Nowym Testamencie. Zauważyłam też, że wiele odrodzonych trynitarzy uważa, że JHWH=Ojciec. Podczas gdy w Pismach ST nie ma potwierdzenia na takie wnioski. Czytam, że JHWH posyłał JHWH w misji [Zach. 2:12-17; Oz. 1:1-7]. Inne fakty, to m.in. proroctwa z Pism hebrajskich o tym, że to JHWH został przebity [Zach. 12:10 --> Jan 19:37].
Ciekawostki ze wskazaniem jak jest w tekście hebrajskim:
"Wszakże każdy , kto będzie wzywał imienia Pana[JHWH], będzie wybawiony; gdyż na górze Syjon i w Jeruzalemie będzie wybawienie - jak rzekł Pan [JHWH] - a wśród pozostałych przy życiu będą ci, których powoła Pan [JHWH]." [Jl 3:5 uwaga w KJV jest to 2:32]
"Potem jednak przemienię ludom ich wargi na czyste, aby wszystkie mogły wzywać imienia Pana [JHWH] i służyć mu jednomyślnie." [So 3:9]
"Tę trzecią część wrzucę w ogień i będę ją wytapiał, jak się wytapia srebro, będę ją próbował, jak się próbuje złoto. Będzie wzywać mojego imienia i wysłucham ją. Ja powiem: Moim jest ludem, a ona odpowie: Pan [JHWH] jest moim Bogiem [ELOHIM]." [Za 13:9]
I ich wykładnia w Nowym Testamencie: "Wszakże każdy, kto będzie wzywał imienia Pańskiego, zbawiony będzie."[Dz 2:21]
"Każdy bowiem, kto wzywa imienia Pańskiego, zbawiony będzie. Ale jak mają wzywać tego, w którego nie uwierzyli? A jak mają uwierzyć w tego, o którym nie słyszeli?"[Rz 10:13-14]
Jakie jest więc to IMIĘ i co ono oznacza, skoro w imieniu tym chrzcić należy uczniów [Mt 28:18-19]
Chrześcijanie używają tu powszechnie zwrotu BÓG jako konkretnej desygnaty jeśli chodzi o godność, naturę, majestat i władzę. Czy chcą czy nie, tak to wygląda, jest to zwrot BÓG, bo tak zostało to przetłumaczone z greki bądź z hebrajskiego [i nawet nie zdają sobie sprawy, bo nie muszą, co jest w ST w tych miejscach: EL, czy ELOHIM, czy JHWH, czy JHWH ELOHIM], a ja używam JHWH. I czuję się z tym swobodnie jako wierząca Żydówka [chociaż na spotkaniach z wierzącymi staram się wypowiadać tak, żeby mnie rozumieli współcześni odbiorcy tłumaczeń Biblii-chrześcijanie]. Ale swobodnie modlę się w imieniu Jeszua HaMoszijah, bo też jest Jeszua Mesjaszem jakiego wyczekiwali moi przodkowie. W towarzystwie nieodrodzonych Żydów, ponieważ szanuję ich uczucia związane z rabiniczną tradycją i nienatchnioną wykładnią PISM, staram się pamiętać o używaniu zwrotów zastępczych jeżeli rozmawiamy o JHWH.
Jako jeszcze jeden przykład [ciekawostkę] źródłowego zaczerpnięcia z PISM ST podam chociażby werset:
"Przez Niego więc składajmy Bogu ofiarę czci ustawicznie, to jest owoc warg, które wyznają Jego imię." [Hbr 13:15]. Nakaz ten jest zaczerpniętym i zinterpretowanym w Mesjaszu nakazem z Tory [Kpł 7:11-12] i jest tam w wersecie 11 JHWH; dalej z Ps 50, gdzie w wersetach kluczowych jest kolejno: w 14 i 23 ELOHIM. Dalej jest obietnicą z Iz 57:18b-19 i tu jest JHWH. Dalej nawoływaniem z Oz 14:1-2 Bw gdzie kolejno jest JHWH,ELOHIM a potem znów JHWH:
"Nawróć się, Izraelu, do Pana[JHWH], swojego Boga[ELOHIM], gdyż upadłeś przez własną winę!(2) Weźcie ze sobą słowa skruchy i nawróćcie się do Pana![JHWH] Mówcie do niego: Odpuść nam wszelką winę i przyjmij naszą prośbę, a my złożymy ci w ofierze owoce naszych warg!"
Użycia JHWH w ST dla zainteresowanych:
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 3068&t=KJV
Chętnie mogę coś jeszcze wyjaśnić, jeśli jest taka potrzeba