Z pozdrowieniami dla wszystkich dyskutantów, witam.
Dziękuję za wypowiedzi, powoli klaruje mi sie Wasze stanowiskio jakie chciałem poznać.
Ja jednak mam pewne obawy czy to co napisałeś Smoku jest rzeczywiście tym co chciał nam przekazać Pan przez list Św. Piotra.
Nie żebym odrzucał to co piszesz. Rzeczywiście jest tak, że Duch Święty jest nam obiecany i dany. Jednak odnośnie boskiej natury jest On jedynie zadadtkiem. Pisze o tym Ap Paweł:
Cytuj:
On też wycisnął na nas pieczęć i zostawił zadatek Ducha w sercach naszych" (2 Kor 1,21-22).
teraz dziecimi bożymi jesteśmy ale się dopiero okaże czym będziemy.
Cytuj:
Psalm 82 mówi o pysze ludzkiej i zaślepieniu władzą, a nie o tym, że ktokolwiek jest bogiem.
A Jednak Pan Jezus szatana nazywa bogiem. I na pewno nie ma na mysli swego Ojca; raczej chodzi mu o wpływ właśnie jaki wywiera na ludz. Z wypowiedzi waszych widzę że bliżej jest mi jednak do Poszukiwacza niż do Ciebie. Postaram sie wyjaśnić moje stanowisko.
Przepraszam od razu za nieco przydługi post:)
Cytuj:
2 Piotr. 1:2-4
2. Łaska i pokój niech się wam rozmnożą przez poznanie Boga i Pana naszego, Jezusa Chrystusa.
3. Boska jego [Jezusa] moc obdarowała nas wszystkim, co jest potrzebne do życia i pobożności,
[obdarowała nas]
przez poznanie tego [Boga], który nas powołał przez własną chwałę i cnotę,
4. Przez które darowane nam zostały drogie i największe obietnice, abyście przez nie [obietnice] stali się uczestnikami boskiej natury, uniknąwszy skażenia, jakie na tym świecie pociąga za sobą pożądliwość.
Z tego fragmentu wyciągam kilka wniosków:
1.Powołuje Pan Bóg
2. Dane nam są obietnice boskiej natury a są one drogocenne
3. Boska natura = nieskażoność wynikająca z pożądliwości
Do czego powołuje Bóg?
Cytuj:
Efez. 4:4 do jednej nadziei, która należy do waszego powołania;
Rzym. 8:17-18,23-24 oczekując synostwa, odkupienia ciała naszego.24. W tej bowiem nadziei zbawieni jesteśmy;
Rzym. 5:2 chlubimy się nadzieją chwały Bożej.
1 Ptr 5:10 powołał do wiecznej swojej chwały w Chrystusie,
1 Piotr. 1:3-4 Ku dziedzictwu nieznikomemu i nieskalanemu, i niezwiędłemu, jakie zachowane jest w niebie dla was,
Ten ostatni werset jest bardzo ciekawy i pomocny w zrozumieniu określenia obietnicy boskiej natury danej przez Pana Boga powołanym. Zawiera on bowiem okreslenie:
Dzidzictwo
niezniszczalne [afthartos 862].
To słowo występuje jeszcze m.in. w tych wersetach:
Cytuj:
Rzym. 1:23 I zamienili chwałę nieśmiertelnego[afthartos 862] Boga na obrazy przedstawiające śmiertelnego człowieka, a nawet ptaki, czworonożne zwierzęta i płazy;
1 Tym. 1:17 A królowi wieków, nieśmiertelnemu[afthartos 862], niewidzialnemu, jedynemu Bogu, niechaj będzie cześć i chwała na wieki wieków. Amen.
Okazuje się więc że [afthartos 862]. W odniesieniu do Boga, a więc i Jego natury oznacza nieśmiertelność (jest to zapewne jedna z cech tej natury).
Potwierdza to inny fragment:
Cytuj:
1 Tym. 6:16
16. Jedyny [Bóg], który ma nieśmiertelność [athanasia 110], który mieszka w światłości niedostępnej, którego nikt z ludzi nie widział i widzieć nie może; jemu niech będzię cześć i moc wieczna. Amen.
Do swej dziwnej światłości własnie powołuje nas Bóg [1Piotr 2:9]
Dlatego my chlubimy się nadzieją chwały Bożej [Rzym 5:2] gdyż do niej nas powołał Bóg [1Pt 5:10]. I dlatego
Tym, którzy przez trwanie w dobrym uczynku dążą do
chwały i czci, i nieśmiertelności [aftharsia 861], da żywot wieczny; [Rzym. 2:7]
Ap Paweł dobitnie do tego nawiązuje w 1 Kor 15:
1 Kor. 15:52-53 W jednej chwili, w oka mgnieniu, na odgłos trąby ostatecznej; bo trąba zabrzmi i umarli wzbudzeni zostaną jako
nieskażeni [afthartos 862] , a my zostaniemy przemienieni.
53. Albowiem to, co skażone, musi przyoblec się w to, co
nieskażone[aftharsia 861], a to, co śmiertelne, musi przyoblec się w
nieśmiertelność [athanasia 110].
Piszesz Smoku że owe obietnice zostały już wypełnione w postaci darów Ducha Świętego. Cóż wszystko jest kwestią założeń. Jesli to co napisałem nie jest pozbawione sensu to spełnienie obietnicy nie nastąpiło w dniu Zielonych Świąt. Przekonuje mnie o tym ten fragment:
Cytuj:
1 Piotr. 1:3-7
3. Błogosławiony niech będzie Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, który według wielkiego miłosierdzia swego odrodził nas ku nadziei żywej przez zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa,
4. Ku dziedzictwu nieznikomemu [afthartos 862] i nieskalanemu, i niezwiędłemu, jakie zachowane jest w niebie dla was,
5. Którzy mocą Bożą strzeżeni jesteście przez wiarę w zbawienie, przygotowane do objawienia się w czasie ostatecznym.
6. Weselcie się z tego, mimo że teraz na krótko, gdy trzeba, zasmuceni bywacie różnorodnymi doświadczeniami,
7. Ażeby wypróbowana wiara wasza okazała się cenniejsza niż znikome złoto, w ogniu wypróbowane, ku chwale i czci, i sławie, gdy się objawi Jezus Chrystus.
Wniosek z tego taki Boska natura to niezniszczalne dziedzictwo, chwała Jezusa i chwała Boża, przygotowana w niebie, niesmiertelna natura Boża, jaką otrzymają święci przy pierwszym zmartwychwstaniu.
To oczywiście nie oznacza (tu się z Tobą całkowicie zgadzam), że Kościół, uczestnicy pierwszego zmartwychwstania, będą równi Bogu, albo że będą Chrystusami. Ap Paweł pisze, gwiazda od gwiazdy rózni sie jasnością. Dlatego Chrystus, choc jest Bogiem (ja rozumiem, co do natury czyli bardziej jest w postaci Bożej) i dana jest mu wszelka moc i chwała u Boga, To jednak nigdy „nie upierał się zachłannie, by byc równym Bogu” [Filip. 2:6] gdyż jest jego odbiciem. A jesli odbiciem, to juz nie źródłem chwały.
Cytuj:
Kol. 1:12-19
12. Dziękując Ojcu, który was zdolnymi uczynił do uczestniczenia w dziedzictwie świętych w światłości,
13. Który nas wyrwał z mocy ciemności i przeniósł do Królestwa Syna swego umiłowanego,
14. W którym mamy odkupienie, odpuszczenie grzechów,
15. On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia,
16. Ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.
17. On też jest przed wszystkimi rzeczami i wszystko na nim jest ugruntowane,
18. On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy,
19. Ponieważ upodobał sobie Bóg, żeby w nim zamieszkała cała pełnia boskości [boska natura]
Cytuj:
2 Kor. 4:4 W których bóg świata tego [szatan] zaślepił umysły niewierzących, aby im nie świeciło światło ewangelii o chwale Chrystusa, który jest obrazem Boga.
Cytuj:
Hebr. 1:2-3 Ostatnio, u kresu tych dni, przemówił do nas przez Syna, którego ustanowił dziedzicem wszechrzeczy, przez którego także wszechświat stworzył.
3. On, który jest odblaskiem chwały i odbiciem jego istoty i podtrzymuje wszystko słowem swojej mocy, dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy majestatu na wysokościach
Tak i zmartwychwstali święci choć będą w tej samej naturze (w chwale, otoczeni czcią i nieśmiertelnością, obiecaną przez samego Boga), będą jedynie odbiciem chwały Jezusa, tak jak kobieta jest odblaskiem chwały mężczyzny.
Cytuj:
1 Kor. 11:7 Mężczyzna bowiem nie powinien nakrywać głowy, gdyż jest obrazem i odbiciem chwały Bożej; lecz kobieta jest odbiciem chwały mężczyzny.
A jak wiesz ten obraz Ap Paweł odnosi do Chrystusa i Kościoła własnie
Cytuj:
Efez. 5:29-32
29. Albowiem nikt nigdy ciała swego nie miał w nienawiści, ale je żywi i pielęgnuje, jak i Chrystus Kościół,
30. Gdyż członkami ciała jego jesteśmy.
31. Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, i połączy się z żoną swoją, a tych dwoje będzie jednym ciałem.
32. Tajemnica to wielka, ale ja odnoszę to do Chrystusa i Kościoła.
Potwierdzają to też inne wersety, które w takim świetle stają sie bardziej zrozumiałe:
Cytuj:
Rzym. 8:29. Bo tych, których przedtem znał, przeznaczył właśnie, aby się stali podobni do obrazu Syna jego, a On żeby był pierworodnym pośród wielu braci;
1 Kor. 15:49. Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka [Adama ], tak będziemy też nosili obraz niebieskiego człowieka [Jezusa].
1 Jan. 3:2 Umiłowani, teraz dziećmi Bożymi jesteśmy, ale jeszcze się nie objawiło, czym będziemy. Lecz wiemy, że gdy się objawi, będziemy do niego podobni, gdyż ujrzymy go takim, jakim jest.
Kol. 3:4 Gdy się Chrystus, który jest życiem naszym, okaże, wtedy się i wy okażecie razem z nim w chwale
.
Takie jest moje stanowisko w tej kwestii. Wydaje mi się że jest ono dobrze ugruntowane w Pismie Świętym.
7