www.ulicaprosta.net http://forum.ulicaprosta.net/ |
|
Ilustracje Trójcy Świętej w przyrodzie http://forum.ulicaprosta.net/viewtopic.php?f=2&t=876 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | mirek [ So mar 07, 2009 7:32 pm ] |
Tytuł: | Ilustracje Trójcy Świętej w przyrodzie |
Jeśli Bóg jest w Trójcy Przenajświętszej, to otaczający nas świat powinien być w pewien sposób troisty, gdyż został stworzony na podobieństwo Boga. Wątek ten poświęcam więc na rozmaite przykłady ilustrujące Trójjedynego w przyrodzie. Najpierw jednak powinienem zdefiniować pojęcie Trójcy Świętej. Nie chcę tutaj rozwodzić się nad książkowymi rozwlekłymi definicjami, więc przedstawię najprostrzą z możliwych definicji. Otóż Trójcę Świętą można graficznie przedstawić w następujący sposób. powyższa ilustracja pochodzi z artykułu na sieci: http://www.kml.warszawa.pl/doktryny_int ... Trojca.pdf Na podstawie tego opisu wnioskujemy, że 1. Jest tylko jeden Bóg (jedna natura boska) (Rz 3:30) 2. Ojciec jest Bogiem - posiada naturę boską (1 Kor 8:6) 3. Syn jest Bogiem - posiada naturę boską (Iz 9:5; Mt 1:23; J 1:1,18; 20:28; Rz 9:5; Kol 2:9; Tyt 2:13; 2 P 1:1; 1 J 5:20) 4. Duch Święty jest Bogiem - posiada naturę boską (Dz 5:3-4; 1 Kor 3:16; 6:19-20) 5. Ojciec nie jest Synem (J 1:1, Łk 3:21-22) 6. Syn nie jest Duchem Świętym (Łk 3:21-22) 7. Duch Święty nie jest Ojcem (Łk 3:21-22) Wbrew pozorom jest to bardzo dobra definicja Trójcy, bowiem zawarta w dosłownie siedmiu zdaniach. Zauważmy, iż z definicji tej wynika, iż Syn jest odrębną osobą niż Ojciec (por. punkt 5). Definicja ta nie mówi również, iż jest trzech Bogów (por. punkt 1). Innymi słowy powyższą definicję można streścić jednym zdaniem "jeden Bóg w trzech osobach". Niektórzy do powyższej definicji dodają jeszcze następne zdania: 8. Ojciec jest głową Syna (J 14:28; 1 Kor 11:3) 9. Syn pochodzi od Ojca (J 6:57; 17:5) 10.Duch Święty pochodzi od Ojca i (inni: przez) Syna (J 15:26; 16:13-15; 20:22; Dz 16:6-7; Rz 8:9; Flp 1:19; Mt 10:20; Gal 4:6;1 P 1:10-11) 11.Ojciec i Syn są jedno (J 10:30; 12:45; 14:7-10; 1 Kor 12:11; Ef 4:4) 12.Obydwie osoby powinny być czczone (J 5:23; Obj 5:13) Zgodzimy się, że wymienione zdania wynikają w pewien sposób z biblii (w nawiasie podałem odnosniki). Podstawmy teraz do powyższej definicji zamiast słowa Bóg - człowiek (gatunek HOMO SAPIENS) natura boska - natura ludzka Ojciec - mężczyzna (mąż) Syn - kobieta (żona) Duch Święty - dziecko Po zamienieniu otrzymujemy następujące zdania, będące wspaniałym opisem rodziny ludzkiej i relacji między osobami: 1. Jest tylko jeden gatunek ludzki HOMO SAPIENS (jedna natura ludzka) 2. Mężczyzna jest człowiekiem - gatunku HOMO SAPIENS (posiada naturę ludzką) 3. Kobieta jest człowiekiem - gatunkiem HOMO SAPIENS (posiada naturę ludzką) 4. Dziecko jest człowiekiem - gatunkiem HOMO SAPIENS (posiada naturę ludzką) 5. Mężczyzna nie jest kobietą 6. Kobieta nie jest dzieckiem 7. Dziecko nie jest mężczyzną 8. Mąź jest głową żony (1Kor 11:3; Ef 5:23) 9. Kobieta pochodzi od mężczyzny (1 Kor 11:8) 10. Dziecko pochodzi od kobiety i mężczyzny 11.Mąż i żona to jedno ciało (Rdz 2:24; Mt 19:5; Mk 10:8; 1Kor 6:16; Ef 5:31) 12.Obydwie osoby powinny być czczone (Ef 6:2) Zgodzimy się, że wszystkie te zdania są jak najbardziej prawdziwe. A więc wyraźnie napisane: trzy różne osoby, ale jedna natura. Okazuje się więc, iż w Trójcy Świętej występują takie same relacje, jak w zwykłej rodzinie ludzkiej. Graficznie można to przedstawić w następujący sposób: Ten przykład uważam za najciekawszy w przyrodzie obrazujący Trójcę Świętą (jako unii trzech osób). Wszak to człowiek został stworzony na podobieństwo Boga, a więc powinien w pewien sposób go obrazować. Mógłbym iść dalej i wnioskowac coś takiego: Mężczyzna jest osobą Kobieta jest osobą Dziecko jest osobą Mąż, żona i dziecko (dzieci) tworzą jedną rodzinę z tego wynikałoby: Bóg Ojciec jest osobą Syn Boży jest osobą Duch Święty jest osobą Bóg Ojciec, Syn Bozy i Duch Święty tworzą jedność (Mt 28:19; 1 Kor 12:4-6; 2 Kor 13:13; Ef 4:4-6; Hbr 9:14; 1 P 1:2) Ta unia tych trzech osób boskich nazywana jest po prostu Trójcą Świętą, tak samo jak unia osób ludzkim (kobiety, mężczyzny czy dziecka) nazywana jest rodziną. Istnieje oczywiście o wiele więcej innych przykładów w przyrodzie obrazujących Trójcę Świętą, mniej lub bardziej doskonałych (np. woda, układ słoneczny, słońce, czas, jajko, owoc, muzyka, budowa atomu itd.). W poniższych artykułach znajdziemy trochę porównań: http://www.threeinonegod.com/trinityinnaturepl.htm http://www.webmedia.pl/siz/99-2/bog299.htm http://www.gotquestions.org/Polski/Trojca-Swieta.html A czy wy macie jakieś przykłady? Które z nich najbardziej was przekonują? UWAGA: nie chcę w tym wątku zajmowac się dowodzeniem Trójcy, bo tym zajmują się inne wątki, tylko ukazaniem podobieństw w otaczającym nas świecie. |
Autor: | Białe_na_Czarnym [ N mar 08, 2009 12:27 am ] |
Tytuł: | |
mirek - to jest super a najbardziej podoba mi sie s twierdzenie: Kod: 3. Kobieta jest człowiekiem - gatunkiem HOMO SAPIENS (posiada naturę ludzką)
Branham musi się w "grobie przewracać" |
Autor: | 26milko [ N mar 15, 2009 2:00 pm ] |
Tytuł: | Trzy postacie pierwiastków chemicznych |
Mirku, wspomniałeś już co prawda o wodzie - chyba chodzi ci o jej trzy postacie - gazową, ciekłą i stałą? Ja chciałabym zauważyć, że owe trzy postaci mogą przyjmować wszystkie pierwiastki (przy spełnieniu odpowiednich warunków temperatury zdaje się). Nie jestem fizykiem ani chemikiem, więc nie pogłębię tematu. Mnie osobiście przykład wody bardzo w pewnym momencie pomógł w "zrozumieniu" Trójcy - piszę w cudzysłowie, bo wiem, że to się nie mieści w ludzkim rozumieniu. Pozdrawiam Anna |
Autor: | mirek [ N mar 15, 2009 6:52 pm ] |
Tytuł: | |
Masz najzupełniej rację. Jest to dosyć dobra analogia Trójcy. Pokażę to na przykładzie. Jeszcze raz przypomnę definicję Trójcy Świętej: 1. Jest tylko jeden Bóg (jedna natura boska) (Rz 3:30) 2. Ojciec jest Bogiem - posiada naturę boską (1 Kor 8:6) 3. Syn jest Bogiem - posiada naturę boską (Iz 9:5; Mt 1:23; J 1:1,18; 20:28; Rz 9:5; Kol 2:9; Tyt 2:13; 2 P 1:1; 1 J 5:20) 4. Duch Święty jest Bogiem - posiada naturę boską (Dz 5:3-4; 1 Kor 3:16; 6:19-20) 5. Ojciec nie jest Synem (J 1:1, Łk 3:21-22) 6. Syn nie jest Duchem Świętym (Łk 3:21-22) 7. Duch Święty nie jest Ojcem (Łk 3:21-22) Graficznie można to przedstawić tak: I to było na początku wątku. Innym dobrym przykładem jest budowa wody jako związku chemicznego H20. A teraz zobaczmy, w jaki sposób mogę wypowiedzieć o niej podobne zdania jak dla osób w Trójcy: 1. Jest tylko jeden związek chemiczny H20 (jedna natura wody) 2. Lód jest związkiem chemicznym H20 (posiada naturę wody) 3. Woda (jako ciecz) jest związkiem chemicznym H20 (posiada naturę wody) 4. Gaz (jako para wodna) jest związkiem chemicznym H20 (posiada naturę wody) 5. Lód nie jest cieczą 6. Ciecz nie jest parą wodną 7. Para wodna nie jest lodem Graficznie można to przedstawić w następujący sposób: A więc powinno być jasne, iż możliwość istnienia Trójcy Świętej można ukazać na podstawie wody, lodu i pary, które to wszystkie razem są wodą, a i każdy czynnik z osobną jest nią. Woda w przyrodzie występuje praktycznie wszędzie, podobnie jak Bóg jest wszędzie. Nawet w naszym własnym mieszkaniu znajdziemy ten związek chemiczny w każdym stanie skupienia. I tak woda jako ciecz występuje w kranie, para wodna unosi się w powietrzu a lód znajduje się w lodówce. A więc pozwala to wyjaśnić w jaki sposób każda z trzech osób boskich może być wszechobecna. Na koniec zobaczmy jak omawiane już przykłady obiektów w otaczającej nas przyrodzie podobne są do Trójjedynego Boga: |
Autor: | Robson [ Pn mar 16, 2009 11:23 pm ] |
Tytuł: | |
Naprawdę ciekawe Mirek! Ten graf już wklejałeś, także raz wystarczy. Fajny pomysł. |
Autor: | mirek [ Wt mar 30, 2010 7:32 pm ] |
Tytuł: | |
Zanim pójdę dalej i podam dalsze przykłady ilustrujące Trójcę Świętą w przyrodzie przypominam jeszcze raz krótko klasyczną definicję Trójcy Świętej: 1. Jest tylko jeden Bóg (jedna natura boska) (Rz 3:30) 2. Ojciec jest Bogiem - posiada naturę boską (1 Kor 8:6) 3. Syn jest Bogiem - posiada naturę boską (Iz 9:5; Mt 1:23; J 1:1,18; 20:28; Rz 9:5; Kol 2:9; Tyt 2:13; 2 P 1:1; 1 J 5:20) 4. Duch Święty jest Bogiem - posiada naturę boską (Dz 5:3-4; 1 Kor 3:16; 6:19-20) 5. Ojciec nie jest Synem (J 1:1, Łk 3:21-22) 6. Syn nie jest Duchem Świętym (Łk 3:21-22) 7. Duch Święty nie jest Ojcem (Łk 3:21-22) Niektórzy do powyższej definicji dodają jeszcze następne zdania: 8. Ojciec jest głową Syna (J 14:28; 1 Kor 11:3) 9. Syn pochodzi od Ojca (J 6:57; 17:5) 10.Duch Święty pochodzi od Ojca i (inni: przez) Syna (J 15:26; 16:13-15; 20:22; Dz 16:6-7; Rz 8:9; Flp 1:19; Mt 10:20; Gal 4:6;1 P 1:10-11) 11.Ojciec i Syn są jedno (J 10:30; 12:45; 14:7-10; 1 Kor 12:11; Ef 4:4) 12.Obydwie osoby powinny być czczone (J 5:23; Obj 5:13) Graficznie można to przedstawić w następujący sposób: Oto więc następny przykład ilustrujący Trójcę w przyrodze. Okazuje się bowiem, że Zasadniczo wszechświat składa się z trzech aspektów: Czasu, Przestrzeni i Materii. Każda z nich składa się z trzech "komponentów": Czas Przeszłość Teraźniejszość Przyszłość Przestrzeń Wysokość Szerokość Długość Materia Ciało stałe Ciecz Gaz Jak utrzymuje tynitarna doktryna każda z trzech osób Trójcy jest odrębna, a jednak każda z natury jest Bogiem. Podobnie jest z czasem: przeszłość jest odrębna od teraźniejszości, która jest odrębna od przyszłości. Wszystkie są równoległe, jednak nie są to "trzy czasy", lecz jeden. To znaczy, że mają tą samą wspólna naturę: czas. Mógłbym napisać tak: 1. Jest tylko jeden czas (jedna natura czasu) 2. Przeszłość jest czasem - posiada naturę czasu 3. Teraźniejszość jest czasem - posiada naturę czasu 4. Przyszłość jest czasem - posiada naturę czasu 5. Przeszłość nie jest teraźniejszością 6. Teraźniejszość nie jest przyszłością 7. Przyszłość nie jest przeszłością Oczywiście pozostałe zdania też w pewnym sensie są prawdziwe: 8. Przeszłość jest głową teraźniejszości. 9. Teraźniejszość pochodzi od przeszłości. 10. Przyszłość pochodzi od przeszłości i teraźniejszości Graficznie można to przedstawić w następujący sposób: W przestrzeni wysokość jest odrębna od szerokości i odrębna od długości, która jest odrębna z kolei od wysokości, a jednak nie stanowią one trzech przestrzeni, lecz jedną. To znaczy, że dzielą wspólną naturę: przestrzeń. Mógłbym napisać jakoś tak: 1. Jest tylko jedna przestrzeń. 2. Wysokość jest wymiarem. 3. Szerokość jest wymiarem. 4. Długość jest wymiarem. 5. Wysokość nie jest szerokością 6. Szerokość nie jest długością 7. Długość nie jest wysokością. Graficznie można to przedstawić tak: W przypadku materii, ciało stałe nie jest tym samym co płyn, który nie jest tym samym co gaz, a jednak nie są to trzy "materie" lecz jedna. To znaczy, że dzielą pewną wspólną naturę: materię. Można to opisać jakoś tak: 1. Jest tylko jedna materia. 2. Ciało stałe jest materią. 3. Ciecz jest materią. 5. Gaz jest materią. 5. Ciało stałe nie jest cieczą 6. Ciecz nie jest gazem 7. Gaz nie jest ciałem stałym Graficznie wyglądałoby jakoś tak: Widzimy teraz, że są trzy zestawy składające się z trzech elementów. Innymi słowy, jest trójka trójek. Gdybyśmy mieli spojrzeć we wszechświat i dostrzec te jakości w nim to czy uczciwie moglibyśmy powiedzieć, że są to odciśnięte na stworzeniu palce Boga? Myślę, że tak. Jest to dobra analogia Trójcy. Spójrzmy pokrótce na czas. Czy "przeszłość" plus "teraźniejszość" plus "przyszłość" daje w sumie trzy czasy? Zupełnie nie. Jest to proste przedstawienie trzech różnych aspektów natury czasu: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Podobnie, Ojciec, Syn i Duch Święty nie są trzema oddzielnymi istotami, lecz trzema różnymi osobami w jednej naturze Trójcy. źródło: http://www.poznajpana.org/articlebody.asp?id=230 http://www.poznajpana.org/articlebody.asp?id=231 http://www.poznajpana.org/articlebody.asp?id=232 Na koniec podobieństwa: |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |