izraelita napisał(a):
Gdzie Logos w ST jest nazwany Osoba? Nie pamietam, zebys to napisal.
Słowo, które stworzyło świat [I Mojż. 1:1], to Syn Boży [Hebr. 1:5-10]. Mówię o całej Biblii, a nie tylko o ST.
izraelita napisał(a):
Co do Obj 19:13 to wystepuje tam Syn Boga, ktory ma imie Logos Boga a w dodatku jest to Imie ktore tylko Jemu jest znane. O ile mi wiadomo Logos, wg Ciebie, jest Osoba a nie Imieniem Osoby, a po drugie Imie to jest dobrze znane w chrzescijanstwie. Wiec w zaden sposob ten werset nie wyczerpuje dowodu na istnienie spersonalizowanego Logosu.
Czy imię można nadać komukolwiek innemu niż Osoba? Czy Twoim zdaniem Jezus ma imię Umysł Boga? Jeśli w Rzym. 3:2 "logia tou theou" oznacza "Słowa Boga" czyli "wypowiedzi Boga", to dlaczego "logos tou theou" w Jana 1:1 i Obj. 19:13 miałoby oznaczać "umysł Boga", a nie Słowo Boga? Czy przeczytałeś już wszystkie przykłady użycia słowa "logos" w Nowym Testamencie"? Czy potrafisz wskazać, w ilu i których miejscach NT "logos" oznacza "umysł"?
izraelita napisał(a):
Samo slowo logos ma natomiast tak bogaty zestaw znaczeniowy, ze ograniczenie go tylko do hebrajskiego dabar jest po prostu nieprawda. I bede nadal stal na stanowisku, dopoki Duch Boga mnie nie przekona, ze Jan nie mogl korzystac z pojec stworzonych przez Filona i ze nadal slowu Logos swoje wlasne znaczenie, wlasnie jako boskiego Umyslu Boga - Syna Bozego - ktory stal sie cialem i ktorego on dotykal doswiadczajac pelni zycia ktore w nim bylo.
Objawienie NT jest zbudowane na podstawie objawienia ST, a nie na podstawie filozofii greckiej. Jan nie miał żadnego powodu nadawać słowu "logos" innego znaczenia niż miało ono w całej Biblii i we wszystkich innych Pismach NT, do których link Ci podałem. NIGDZIE w NT "logos" nie jest umysłem.
izraelita napisał(a):
Wybacz ,ale takie tlumaczenie jest juz rodzajem interpretacji, przy wstepnym zalozeniu, ze Jezus nie mogl byc usprawiedliwiony. Spojrz na Jk 2:21 i Rz 4:2 masz to samo slowo edikaiothe. Czy Abraham dal sie poznac jako sprawiedliwy, czy tez Abraham zostal usprawiedliwiony? Kto usprawiedliwia Abrahama i Jezusa?
Nie wyrywaj usprawiedliwienia z całości I Tym. 3:16. Tam jest jeden ciąg wszystkiego, na co Jezus pozwolił, i czym różni się od Abrahama.
izraelita napisał(a):
Kluczem do zrozumienia kiedy Pierworodny zostal wprowadzony na swiat (JAKO LUDZKI, DUCHOWY SYN BOGA) i kiedy Jezus stal sie Arcykaplanem (Hbr 5) jest okreslenie czasu, kiedy Ojciec wypowiedzial cytowane slowa: Ty jestes moim Synem, dzisiaj Cie zrodzilem. Ojciec zas mowi te slowa PO RAZ PIERWSZY i OSOBISCIE w Jordanie. To nietrudno sprawdzic.
"Wprowadzenie Pierworodnego na świat" to jest dosłownie "wprowadzenie Pierworodnego
na zamieszkiwaną ziemię [oikoumenen]" - to jest jasne i nie potrzeba do tego żadnych kluczy,
chyba, że chcesz kluczyć zamiast przyjąć to, co jest napisane. Arcykapłanem Jezus stał się po tym, jak stał się sprawcą zbawienia wiecznego [Hebr. 5:9-10].
izraelita napisał(a):
kluczem (...) jest okreslenie czasu, kiedy Ojciec wypowiedzial cytowane slowa: Ty jestes moim Synem, dzisiaj Cie zrodzilem. Ojciec zas mowi te slowa PO RAZ PIERWSZY i OSOBISCIE w Jordanie. To nietrudno sprawdzic
No to sprawdźmy, co Ojciec mówi, gdy Syn stoi w wodzie Jordanu:
"I oto rozległ się głos z nieba:
Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie upodobałem" [Mat. 3:17]
Czyli Ojciec NIE POWIEDZIAŁ w Jordanie słów "Dzisiaj Cię zrodziłem". Powiedział coś zupełnie innego. Rzeczywiście, łatwo było sprawdzić.
izraelita napisał(a):
Obydwa rozdzialy Hebrajczykow zas mowia o Osobie Jezusa, zarowno jako Boga, jak i jako czlowieka, o Osobie nizszej od aniolow i zarazem wyzszej od nich, a na pewno stojacej wyzej niz prorocy, czy Mojzesz (nie wiem czy wiesz, ze sa starozytne zrodla zydowskie, ktore Mojzesza okreslaly jako rodzaj "wcielonego Boga JHWH" ze wzgledu na Imie JHWH, ktore w nim bylo i byc moze list do Hebrajczykow polemizuje min z tymi pogladami?)
Spekulacje mnie nie interesują.
Czytam, że gdy Ojciec wprowadza Pierworodnego na zamieszkaną ziemię, każe aniołom złożyć Mu pokłon.
Nie czytam o tym, żeby podczas chrztu Ojciec powiedział do Syna "dzisiaj Cię zrodziłem". Powiedział, że ma w Nim upodobanie.
izraelita napisał(a):
A co z 1 J 5:5-9?
Już napisałem. Jezus przyszedł [erchomai] w ludzkim ciele (przez krew) i został ochrzczony w wodzie (przez wodę). Zaświadczył o tym Duch, który w widzialny sposób zstąpił na znak dla ludzi i zaświadczył o o tym Ojciec, który z nieba potwierdził, kim jest Syn (w żydowskiej tradycji "bat kol" to był głos z nieba kończący wszelką dyskusję). Nie widzę tutaj potwierdzenia Twojej tezy, że Jezus stał się Synem Bożym dopiero w wodach Jordanu - Ojciec potwierdził wtedy, że Jezus jest Jego Synem i że ma w Nim upodobanie. Określenie "erchomai" może być tłumaczone jako "być przedstawionym", "wystąpić publicznie", "wystąpić" - i takie rozumienie pasuje do początku publicznej służby Jezusa, który był Synem Bożym od poczęcia, ale ujawnił się w wieku odpowiednim do rozpoczęcia publicznej służby, czyli około 30 lat, co było wtedy normą w Izraelu.