Cytuj:
Na ten temat Euzebiusz pisze dokładnie tak:
"Do wątpliwych zaś, choć przez wielu uznawanych, należą: tak. zw. List Jakuba, Judy, Drugi Piotrowy, oraz Drugi i Trzeci List [Jana]" ["Historia Kościelna" III,25,3]
ja caly czas o tym pisze. Niektorzy przyjmowali inni odrzucali. Do POWSZECHNEGO obiegu weszly na mocy decyzji gremiow powszechnych.
Cytuj:
Jeśli chodzi o proces uznawania, to Euzebiusz pisze o tym procesie następująco:
"Lecz i tę kwestię rozstrzygniemy swego czasu na podstawie świadectw pisarzy starodawnych" ["Historia Kościelna" III,24,18]
niestety cytat ten jest zmanipulowany.Po pierwsze Euzebiusz nie pisze o ogolnej liczbie 7 ksiag deuterokanonicznych NT, lecz o apokalipsie.Po drugie pisze w liczbie mnogiej "rozstrzygniemy" do czytajacego. Jest to jego prywatna opinia, dotyczaca tylko i wylacznie Apokalipsy. Inne ksiegi, ktore ty akceptujesz, on uwazal za watpliwe.
Cytuj:
Widać zatem wyraźnie, że uznawanie kolejnych ksiąg NT odbywało się nie na podstawie decyzji jakichś komisji, tylko Kościół jako całość rozstrzygał ją na podstawie świadectw wcześniejszych
no przeciez ja caly czas o tym pisze. Byly ksiegi o rodowodzie bezspornym i watpliwe, ktore jednak wlaczono do kanonu. Kosciol jako calosc czyli jego przywodcy zebrani na soborach i synodach.Nigdzie nie napisalem, ze byla to decyzja jakichs komisji, ale Kosciola Powszechnego (katolickiego).Synody rzeczywiscie rozstrzygaly te kwestie na mocy opinii wczesniejszych, no bo niby na jakich mialy rozstrzygac? To byl jeden Kosciol czy w II czy w IV wieku.Jeden a nie 30000 tysiecy .
Cytuj:
A wszystko w swoim czasie. Dlatego decyzje synodów były tylko stwierdzeniem faktu istniejącego
decyzje synodow byly akceptacja wiary calego Kosciola Powszechnego. "Fakt istniejacy" to tylko stwierdzenie, ze wiekszosc tych ksiag posiadala autorytet w Kosciele w poprzednim wieku.Tak wiec Biblia nie spadla z nieba, lecz jest nieodlacznie zwiazana z ludem bozym starego i nowego przymierza.
Cytuj:
Oczywiście możesz nadal próbować bezpodstawnie twierdzić, że to dzięki decyzjom synodów o ustaleniu kanonu pod koniec IV wieku Kościół dowiedział się, które księgi są natchnione, a które nie.
wybacz, ale nie badzmy bezczelni. To ty mi wmawiasz takie stwierdzenie. Caly czas pisze, ze Kosciol dowiedzial sie ze swiadectw wczesniejszych o 20 ksiegach. Inne watpliwe, ale poswiadczone przez "zmysl wiernych" zostaly dodane a innych zaniechano (Didache, Ap.Piotra, Pasterz).Poniewaz dodatkowe 7 ksiag zyskalo sobie poparcie, mimo watpliwosci (vide Euzebiusz), dlatego tez wlaczone je do kanonu.Caly czas chodzi o te dodatkowe Pisma. Dla ciebie to kwestia fundamentalna, bo bazujesz na ukladaniu puzelkow.Jesli wypadnie ci Apokalipsa Jana (jedna z siedmiu ksiag) to nie masz juz Millenium, no i cala eschatologia bierze w leb ( a przeciez nie mozesz siegac do Ireneuszowego czy Papiaszowego "stoliczka demonow"

)
Cytuj:
Jak na razie nie popierasz jej żadnym konkretnym argumentem ani tekstami źródłowymi. Prawda historyczna jest taka, że Atanazy sporządził kompletną listę 27 ksiąg kanonicznych w roku 367.
Nie to jest polprawda historyczna, jak wszystko o czym piszesz.Jak zwykle chcialbys zjesc ciastko i miec ciastko. Chcialbys miec Biblie a odrzucac nauczanie tych, ktorzy potwierdzili jej autorytet .Od atanazego przyjmujesz tylko czesc twierdzen, inne przemilczasz,
Cytuj:
XXXIX List paschalny św. Atanazego z Aleksandrii
Każdego roku św. Atanazy, biskup Aleksandrii w latach 328-373, pisał listy paschalne, które odczytywano w kościołach w Egipcie. Jego XXXIX list paschalny, napisany w 367 r., zawiera najstarszy znany kanon Nowego Testamentu.
Ponieważ heretycy cytują apokryfy, które to zło było rozpowszechnione już wtedy, kiedy św. Łukasz napisał ewangelię, dlatego też uznałem za słuszne aby wykazać wyraźnie które księgi przyjęliśmy przez tradycję jako kanoniczne, o których wierzymy, iż pochodzą od Boga. Stary Testament zawiera bowiem razem dwadzieścia dwie księgi: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańską, Liczb, Powtórzonego Prawa. Następnie Księgę Jozuego, Sędziów i Rut, cztery księgi Królewskie liczone jako dwie. Następnie dwie Księgi Kronik liczone jako jedna. Następnie Pierwsza i Druga Ezdrasza [tj. Ezdrasza i Nehemiasza]. Następnie Psalmy, Księga Przypowieści, Kaznodziei i Pieśń nad pieśniami. Po nich Księga Joba, Dwunastu Proroków, liczonych jako jedna księga. Następnie Księga Izajasza,
Cytuj:
Jeremiasza razem z listem Barucha
, Lamentacje, Ezechiela i Daniela. Te stanowią Stary Testament.
Nie jest rzeczą uciążliwą mówić o księgach Nowego Testamentu. Są to cztery Ewangelie: według Mateusza, Marka, Łukasza i Jana. Po nich Dzieje Apostolskie i siedem Listów (zwanych powszechnymi), mianowicie jeden Jakuba, dwa Piotra; trzy Jana; po nich jeden Judy. Ponadto jest czternaście Listów Pawła, pisanych w takim porządku. Pierwszy do Rzymian, następnie dwa do Koryntian; po nich do Galacjan; następnie do Efezjan; następnie do Filipian; następnie do Kolosan; po nich dwa do Tessaloniczan, oraz ten do Hebrajczyków; i znowu dwa do Tymoteusza; jeden do Tytusa; i na koniec do Filemona. A poza tym Objawienie Jana.
Te są fontannami zbawienia, aby każdy, kto pragnie, mógł się nasycić elokwencją, jaka w nich jest. Jedynie w nich (en toutois monois) zawarta jest doktryna pobożności. Nich nikt nic do nich nie dodaje ani od nich odejmuje. To właśnie odnośnie nich zawstydził Pan saduceuszy, mówiąc: 'Błądzicie, nie znając Pisma', oraz zganił Żydów, mówiąc: 'Badajcie Pismo, gdyż ono świadczy o Mnie".
Lecz dla większej dokładności dodaję także to, pisząc z konieczności, iż istnieją pewne inne księgi nie podane w kanonie, lecz
ustalone przez Ojców do czytania przez tych, którzy dopiero co przyłączyli się do nas i chcieliby być pouczeni w słowie pobożności:
Księga Mądrości Salomona, Mądrości Syracha, Estery, Judyty, Tobiasza, Nauka Apostołów (Didache) oraz Pasterz. Lecz te poprzednie, bracia moi, zawarte są w kanonie, te ostatnie są tylko do czytania; ani też nie ma w żadnym miejscu wzmianki o apokryfach. Są one wymysłem heretyków, którzy piszą je wtedy, kiedy chcą, okazując im swe uznanie i przypisując im jakąś datę, aby wykorzystując je jako starożytne pisma, mieć okazję zwieść prostaczków. [...]
Niech żaden apokryf heretycki nie będzie czytany wśród was. [...]
http://www.literatura.hg.pl/athanas.htmjak widac to tylko polprawdy. Czesc ksiag deutero Atanazy opisuje jako ustalone przez Ojcow.
Czytasz je w zborze? Nauczasz w oparciu o nie? Watpie.
Jak zwykle przyjmujesz tylko to, co pasuje do twojej interpretacji.
Cytuj:
Zatem wszystkie 27 ksiąg było uznawanych przez Kościół przed rokiem 367, a po napisaniu przez Euzebiusza "Historii Kościelnej" około roku 340. Przed rokiem 340 wszystkie kościoły rozpoznały juz natchnienie 20 ksiąg, a wiele z nich rozpoznawało już natchnienie pozostałych 7. Synody podejmujące dezycje oficjalne miały miejsce w Hipponie [393 r.] i w Kartaginie [397 r.].
to ja wlasnie caly czas to pisze. Ty niestety nie mozesz tego zaakceptowac, gdyz dla ciebie juz w 90 roku zaczelo sie odstepstwo i "stol demonow". A teraz piszesz, ze w 340 bylo rozpoznane 20 ksiag ! Alleluja, Smoku wracaj do doktryny z roku 340, jesli chcesz miec pozostale siedem w kanonie. Ciekawe, co pozostanie ci z "powszechnego kaplanstwa" i "wybranstwa Zydow"
Cytuj:
Gdyby katolicka propaganda była prawdą, Atanazy nie mógłby sporządzić listy 27 ksiąg kanonicznych NT przed podjęciem decyzji przez synody.
gdyby twoja propaganda byla prawda, to Pismo spadloby z nieba, a tak nie jest. Nawet ow atanazy liczyl sie z papiezem i byl czescia Kosciola Katolickiego (nawet bardzo wazna)
Cytuj:
A w którym miejscu tego tekstu Ireneusz cytuje apokryf i mówi, że "Pismo mówi to a to"? Robi po prostu midrasz, nawiązując do I Mojż. 6:1-5. Wszystkie szczegóły działania upadłych aniołów na ludzkość można przeczytać w innych miejscach Pism kanonicznych, a Ireneusz jedynie je tutaj przywołuje
jakaz bzdura...
"Aniołowie zaś przynieśli swoim żonom jako dary niegodziwe nauki. Pouczyli je bowiem o mocy korzeni i ziół,
farbowaniu, zdobieniu, o (uczuciach) nienawiści, miłostek, namiętności, o przynętach do miłości, o więzach
trucicielskich, o wszelkim wróżeniu i o wstrętnym u Boga bałwochwalstwie. Gdy te rzeczy weszły na świat,
rozszerzyły się sprawy niegodziwości, a zmniejszyły się sprawy sprawiedliwości."
to znajdziesz w Biblii ??? Skad Ireneusz to wzial? Oczywiscie z apokryfow.Cytowal tez oczywiscie Ewangelie Tomasza, jako pismo Jeremiasza (zobacz index na koncu "Wykladu nauki apostolskiej").
Cytuj:
makabi napisał(a):
Zreszta nie ma, co sie dziwic Ireneuszowi. On nie wyznawal przeciez nauki "sola scriptura", lecz przekazywal nauke apostolska od prezbiterow z Azji Mniejszej.
Wyznawał, tylko nie nazywał w ten sposób, bo nie pisał po łacinie. Zasada "Sola Scriptura" jest wyłożona w wielu miejscach wprost i niewprost w samym Piśmie, a ojowie apostolscy doskonale o niej wiedzieli i ją wyznawali:
wyznawal nauke apostolska, a nie ukladal puzelki. On wiedzial o penych faktach z drugiej reki od prezbiterow, jak czesto podkresla. Nikt wtedy nie siedzial i nie ustalal sobie doktryny.
Cytuj:
PRYWATNY spis ksiąg natchnionych zwany "fragmentem Muratoriego" lub "kanonem Muratoriego" pochodzący z roku 180 zawiera następujące księgi:
"Fragment wymienia najpierw Ewangelię według Łukasza i podaje, iż jej pisarzem był lekarz. Nazywa ją trzecią, toteż można przypuszczać, że w brakującym wstępie była mowa o Ewangeliach według Mateusza i Marka. Jako czwartą wymienia Ewangelię według Jana. Nieco dalej fragment potwierdza, że Dzieje Apostolskie spisał Łukasz. Następnie wymienia listy apostoła Pawła: dwa do Koryntian, do Efezjan, do Filipian, do Kolosan, do Galatów, dwa do Tesaloniczan, do Rzymian, do Filemona, do Tytusa oraz dwa do Tymoteusza. Do natchnionych ksiąg zalicza też list Judy, a także dwa listy Jana. Jego pierwszy list wymienił wcześniej razem z Ewangelią. Wykaz ksiąg uznanych za natchnione zamyka Apokalipsa"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kanon_Muratoriegonie no, znowu polprawda.Nie wiem czemu to robisz.
"Przekład [edytuj]
...Trzecia księga Ewangelii według Łukasza. Łukasz, ów lekarz, po wniebowstąpieniu Chrystusa, gdy go Paweł jako uczonego wziął ze sobą, w imieniu swoim spisał z opowiadania nie widział on jednak Pana w ciele i dlatego jak mógł się dowiedzieć, tak zaczął opowiadać od narodzenia Jana.
Czwarta Ewangelia jest Jana, jednego z uczniów... Choć poszczególne księgi Ewangelii zaczynają się na różny sposób, to jednak nie ma różnicy dla wiary, ponieważ w jednym podstawowym duchu we wszystkich wszystko przedstawiono: o Narodzeniu, o Męce, o Zmartwychwstaniu, o obcowaniu z uczniami swymi, o podwójnym jego przyjściu, pierwszym – w pokorze pogardy, co już było, drugim – w przesławnej mocy królewskiej, które będzie...
Dzieje zaś wszystkich Apostołów zostały w jednej księdze spisane. Łukasz najlepszemu Teofilowi zebrał wszystkie szczegóły, które działy się w jego obecności, jak o tym wyraźnie świadczy pominięcie męki Piotra, i wyjazdu Pawła, wyruszającego z Rzymu do Hiszpanii.
Listy zaś Pawła same wyjaśniają chcącym to wiedzieć, z jakiego miejsca lub dla jakiej przyczyny skierował je, najpierw zakazując Koryntianom rozdarcia schizmy, potem Galatom obrzezania, Rzymianom zaś obszerniej opisał porządek Ksiąg św., wyjaśniając, że Chrystus jest ich osnową. Trzeba je osobno omówić, jako że sam błogosławiony Paweł, idąc za przykładem swego poprzednika Jana, pisze po imieniu do Siedmiu Kościołów według takiego porządku: do Koryntian – pierwszy, do Efezjan – drugi, do Filipian – trzeci, do Kolosan – czwarty, do Galatów – piąty, do Tesaloniczan – szósty, do Rzymian – siódmy. Wprawdzie do Koryntian i Tesaloniczan został ku przestrodze powtórzony, jednak Kościół uznaje, że rozszedł się na całą ziemię. Jan bowiem też w „Apokalipsie”, choć pisze do Siedmiu Kościołów, to przemawia do wszystkich. Wprawdzie jeden do Filemona, i do Tytusa jeden, i dwa do Tymoteusza z życzliwości i miłości, ale są poświęcone czci Kościoła Katolickiego, dla ustanowienia karności kościelnej.
Mówi się też o [liście] do Laodycejczyków i o innym do Aleksandrian, fałszywie Pawła imieniem podpisanych, dla użytku herezji Marcjona, i o wielu innych, których nie można przyjąć do Kościoła Katolickiego; nie przystoi bowiem mieszać żółci z miodem.
List Judy i dwa wyżej wspomnianego Jana słusznie liczą się jako katolickie, a „Mądrość” przez przyjaciół Salomona ku jego czci została napisana.
Przyjmujemy tylko „Apokalipsy” Jana i Piotra, której niektórzy z naszych nie chcą czytać w kościele.Bardzo niedawno, za czasów naszych, spisał „Pasterza” w mieście Rzymie Hermas, gdy brat jego, biskup Pius był na katedrze miasta Rzymu; należy go wprawdzie czytać, nie można jednak publicznie głosić ludowi w kościele, gdyż nie może być między Prorokami, jako że liczba ich zamknięta, ani między Apostołami, gdyż czasy ich skończone.
W ogóle zaś nie przyjmujemy Arsinoe, czyli Walentyna, czy Miltiadesa, którzy spisali nową „Księgę psalmów” dla Marcjona razem z Bazylidesem Asjanem, założycielem katafrygów."
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kanon_Mura ... ek.C5.82adAkceptujesz Madrosc Salomona? A Apokalipse Piotra? CZemu wiec wybiorczo powolujesz sie na ten kanon?
Cytuj:
Czyli jeszcze przed rokiem 180 uznawano za natchnione 22 księgi. Kościół II wieku miał więc wątpliwości co do 5 ksiąg. Mimo wątpliwości, Kościół czytał te księgi i nabierały one coraz większego znaczenia. Orygenes w roku 230 podał prywatną listę powyższych 22 + List do Hebrajczyków i List Jakuba. Przypuszczam, że z powietrza tego nie wziął. Nawet w przypadku wątpliwości co do kilu ksiąg widać, że kanon się krystalizuje. Dużo szybciej i wcześniej niż chcieliby tego apologeci kościoła katlickiego i jego niebiblijnej tradycji:
dokladnie to pisza apologeci katoliccy.Tylko, ze oni uwazaja Kosciol jako ciaglosc.Ty natomiast zakonczyles Kosciol w 90 roku i nie masz zadnych podstaw do powolywania sie na gosci ze "stolu demonow".co to znaczy, ze Kosciol w II wieku mial watpliwosci? To jesli w 90 roku nie bylo skompletowancyh 27 ksiag, to powinienes je wywalic ze swego kanonu. Uwazasz, ze to konsekwentne?
Cytuj:
Jak widać, kanon Pism nie został ustalony przez żadne gremium kościelne w IV wieku, lecz przekazane przez apostołów Ojcom i na długo przed napisaniem tego listu poświadczone jako Boskie. Po prostu były natchnione od momentu ich napisania, a Kościół tylko to stopniowo rozpoznał
dokladnie to wyraza stanowisko katolickie.KK rozpoznal ksiegi natchnione i uznal je za norme. Jeden, niepodzielony Kosciol uznal je za norme. Ty je tylko wziales i zaczales interpretowac prywatnie, po swojemu.
Cytuj:
Mam nadzieję, że na tym zakończy się wciskanie na Ulicę Prostą katolickiego kitu w tym temacie. Ale chyba było warto podyskutować, bo przynajmniej konkretne argumenty i źródła zostały podane Czytelnikom do ich własnej ocen
mam nadzieje, ze to ci uzmyslowi, ze Pismo Swiete jest i bylo integralna czescia Kosciola Powszechnego.Mam nadzieje, ze uzmyslowisz sobie, ze akceptujesz kanon 27 ksiag, co do czesci ktorych byly watpliwosci do III wieku .
Mam tez nadzieje, ze uzmyslowisz sobie, ze jestes niekonsekwentny rowniez odrzucajac ich nauczanie oraz kanon ST.
Pamietaj, ze "kto laczy sie z kobieta jest z nia jednym cialem".Jesli laczysz sie z rozstrzygnieciami "demonicznego odstepstwa" z II, III, czy IV wieku, to jestes z nia "jednym cialem"
Do dalszego ksztlcenia polecam"
http://www.piotrandryszczak.pl/kanon.htmlhttp://www.piotrandryszczak.pl/31.htmlhttp://www.piotrandryszczak.pl/jan_lew_ ... ehowy.htmlhttp://www.piotrandryszczak.pl/jan_lew_ ... ehowy.htmlhttp://www.piotrandryszczak.pl/jan_lew_ ... znicy.htmlhttp://www.google.pl/#q=scott+hahn&hl=p ... f4d0e06088http://www.analizy.biz/marek1962/wybiorczosc.htmhttp://www.analizy.biz/marek1962/kanonpisma.htmhttp://www.analizy.biz/marek1962/kanonp ... swiadectwa