RobertZ napisał(a):
jego dzieło "O Kościele". Przetłumaczyłem fragment streszczenia z niemieckiej Wikipedii:
"Według Jan Husa Kościół jest wspólnotą wszystkich predestynowanych (uprzednio wybranych) co jest wyrażone łacinską sentecją : "ecclesia est universitas praedestinatorum" Boża predestynacja czyni ich członkami świętego Kościoła. Chrystus jest Głową Kościoła – i nie ma żadnej innej poza Nim – Kościoła któremu osobiście udziela życia duchowego przez każdego pojedynczego członka. Hus utrzymuje ,że to ma miejsce od początku właśnie przez Kościół tj. członków których Bóg wybrał i których aż do dnia Sądu Ostatecznego rozpoznał był. Dla Husa Kościół jest powszechny i duchowy, w znacznie mniejszym zaś stopniu instytucjonalny. Hus rozróżnia pomiędzy członkami Kościoła faktycznego i z nazwy. Członek instytucjonalnego Kościoła nie musi należeć do wybranych, tak samo jak ktoś nie będący członkiem instytucjonalnego Kościoła może należeć do duchowego Kościoła wybranych. Człowiek demonstruje swoje wybranie przez własne postępowanie."
Rozumiem, ze tlumaczyles
z tego miejsca?!
Nie chce sie ani czepiac ani madrzyc, ale pozwól gwoli precyzyjniejszego tlumaczenia nieco skorygowac powyzej przeze mnie pogrubiony fragment:
"Według Jan Husa Kościół jest wspólnotą wszystkich predestynowanych (uprzednio wybranych) co jest wyrażone łacinską sentecją :
"ecclesia est universitas praedestinatorum" Boża predestynacja czyni ich członkami świętego Kościoła. Chrystus jest Głową Kościoła – i nie ma żadnej innej poza Nim.
Jako Głowa Kościoła udziela On życia duchowego Kościołowi oraz każdemu pojedynczemu członkowi. Hus utrzymuje, że od początku istnieje wyłącznie jeden Kościół, którego członkowie są wybrani przez Boga, a owi nie zostaną rozpoznani aż do dnia Sądu Ostatecznego. Dla Husa Kościół jest powszechny i duchowy, w znacznie mniejszym zaś stopniu instytucjonalny. Hus rozróżnia pomiędzy członkami Kościoła faktycznego i z nazwy. Członek instytucjonalnego Kościoła nie musi należeć do wybranych, tak samo jak ktoś nie będący członkiem instytucjonalnego Kościoła może należeć do duchowego Kościoła wybranych. Człowiek demonstruje swoje wybranie przez własne postępowanie."
Wielki Lew napisał(a):
Czy predestynacja Husa różniła się od tej późniejszej kalwińskiej?
RobertZ napisał(a):
Na poruszone przez Ciebie pytanie odpowiada jego dzieło "O Kościele".
Husa ksiazki "O Kosciele" nie znam, ale co do powyzszego, krótkiego opisu to moim zdaniem nie widac w nim róznic co do predestynacji Husa w porównaniu z kalwinska. Natomiast w tym tekscie zawarte jest za malo informacji, zeby móc ocenic, czy Husowe myslenie o predestynacji jest zbiezne z kalwinska.
Jednak:
w niemieckiej wikipedii na jego temat znajduje sie tez takie oto zdanie: "
Wychodzac z augustynskiego pojecia o Kosciele, [Hus]
definiowal Kosciól jako wspólnote predestynowanych, czyli wybranych przez Boga ludzi." Kalwin i Luter bardzo wzorowali sie w kwestiach wybrania (i nie tylko) na Augustynie wlasnie. Skoro Hus tez czerpal w kwestii Kosciola jako ogólu wybranych od Augustyna, to byc moze poszedl odnosnie tej kwestii w tym samym kierunku co Luter i Kalwin
?!aolsza napisał(a):
W przyszłym roku przypada 600 rocznica śmierci na stosie Jana HUSA, Myślę, że dobrze by było wspomniec tego bohatera małej reformacji. Zachęcam do jakieś dyskusji na temat czasów Husa i jego dzieł
A tak poza tym
w niemieckiej wikipedii pisze o Husie jeszcze cos takiego: "
Hus byl pod silnym wplywem nauki Johna Wycliffa. Jego glównie kompilacyjne dziela oddaja miejscami doslownie przekonania Wycliffa, co w sumie nie bylo nadzwyczajne dla autorów sredniowiecznych. Niektórych rzeczy Hus jednak nie przejal od Wycliffa: trzymal sie mszy i nauki o transsubstancjacji oraz czysccu, zarazem jednak odrzucal wstawiennictwo Marii i swietych."