www.ulicaprosta.net

Forum przy Ulicy Prostej
Teraz jest Pt lip 04, 2025 1:26 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 398 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 27  Następna strona

Czy mamy przestrzegać dziesięciu przykazań Bożych
tak 73%  73%  [ 19 ]
nie 27%  27%  [ 7 ]
nie wiem 0%  0%  [ 0 ]
Liczba głosów : 26
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 9:47 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz mar 31, 2005 5:14 pm
Posty: 910
Lokalizacja: Świnoujście
Nie, no nie moge... Te dziewuchy sa niezniszczalne, a grozby i prosby admina maja za nic... :roll: Jednym zdaniem ustosunkowuja sie do czyjejs wypowiedzi, a potem dawaj swoje nawijki, czyli propaganda na calego. Ja sie tak nie bawie... :twisted:

Daria, z uwagi na to, ze nie jestes jednak moja sasiadka to na dodatek przekopie jutro ogrodek :lol: :!:

Mam nadzieje, ze ze wzgledu na "swieta sobote" kolezanki dadza nam troche na jeden dzien spokoj :?
To jest totalnie bez sensu, one sa jakies zaprogramowane czy co :?: :?:
Mam poza tym dziwne wrazenie, ze Maja, Daria, Samuel i cala reszta to jedna osoba. Bardzo podobny styl pisania...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 10:17 pm 
Offline

Dołączył(a): N maja 08, 2005 5:17 pm
Posty: 595
Lokalizacja: Katowice
Dario,dziękuję ci,że w końcu odpisałaś,ale jestem tą odpowiedzią bardzo rozczarowany.Nie odniosłaś się wcale do wersetu 10-tego z 2 Kor.3.
Postanowiłaś pozostawać w służbie śmierci,służbie potępienia i trwać w tym co nie ma już chwały i przemija.Twój wybór.
Ale dlaczego chcesz wciągnąć w potępienie i przemijanie cały świat?Czy to zwiedzenie,czy tylko nieświadomość rzeczy?
Mam nadzieję,że to drugie,bo z tego łatwiej wyjść.
Sam jestem tego żyjącym dowodem.25 lat temu używałem identycznych schematów myślowych i posługiwałem się identycznymi argumentami z identycznym uporem.Nic do mnie nie docierało.
Twoje i Mai argumentowanie znam doskonale,a już ''wariacje na temat'' Rzym.14 rozbroiły mnie całkowicie.Toż to cały ja sprzed 25 lat!
To wszytsko dowodzi mi,że nic nowego adwentyści i im podobni od tamtej pory nie wymyślili.Te same zdania,te same zwroty i te same mantry.
Mam gdzieś nawet te materiały z kursu Biblijnego z Podkowy Leśnej.
Moje zaślepienie sabatem bylo tak wielkie,że znajomi z innych kościołów już dali sobie spokój ze mną.Mieli mnie dość.
NIKT NIE BYŁ W STANIE zasiać mi najmniejszej wątpliwości w tej kwestii.Ale w odpowiednim momencie przyszedł Duch Święty i w jednej chwili otworzył mi oczy na to,w jakiej niewoli żyłem w adwentyzmie.
Jeśli szczerze szukacie Prawdy i kochacie Pana z całego serca to i w waszym życiu zajaśnieje kiedyś swiatło wolności Chrystusowej.
Kiedy do mnie wtedy bracia kierowali podobne słowa patrzyłem na nich z politowaniem i wyższością tego,który przecież w sabacie i dekalogu ma prawdziwą wolność.
Potem złapałem się na tym,że tak naprawdę to udawałem szczęście i radość,bo bałem się gniewu Boga jaki spadłby na mnie,gdybym przyznał,że sabat i ta cała reszta są dla mnie ciężatrem nie do udźwignięcia.
Oszukiwałem sam siebie.I jak potem zauważyłem w takim stanie trwli prawie wszyscy znani mi adwentyści.
Strach maskowany radością i tyle.Ot,i tak to wygląda cały ten sabatowy wypoczynek.Radość,bo się prawo wypełnia.
Czy to miał na myśli Chrystus zakładając kościół???

A co z Eskimosami???

Jeździcie w sabat środkami komunikacji publicznej?

_________________
adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 10:26 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 15, 2005 7:24 pm
Posty: 1321
Jarek:
Cytuj:
W sumie Lisie zauważyłem jedną nieścisłość.
Według tego co w biblii
nie przeminie ani jedna kreska, dopóki świat nie przeminie.


Gdy Jezus mówił o Prawie, to mówił o Prawie mojżeszowym. Tak, czy nie?

"Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni. Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim."

W nowym przymierzu zmianie uległo i Prawo i kapłaństwo. Patrz Hbr, i nie tylko.
Tu chodzi o to, że zmiana kreski w Prawie nie jest uzależniona od przeminięcia nieba i ziemi, ale aż się wszystko wypełni. W przeciwnym razie musielibyśmy nadal pozostać pod Prawem mojżeszowym, bo niebo i ziemia jeszcze nie przeminęły. Jezus nie powiedział: kreska w Prawie się zmieni, gdy przeminie niebo i ziemia.
Co Jezus dokładnie powiedział, czytaj wyżej. Ponieważ zapowiedzi Prawa, co do mesjasza, wypełniły się w Jezusie i On sam doskonale Prawo wypełnił, więc Prawo równiez wypełniło swą rolę. Zaś wszystkie zapowiedzi Proroków jeszcze się nie wypełniły, ale i to nastąpi w swoim czasie. Tak więc, i proroctwa przeminą, te jeszcze nie spełnione, jak i Prawo przeminęło, juz wypełnione. Wypełnione przez Tego, który jedynie mógł je w całości doskonale wypełnić. A wiemy, że nie było nikogo z ludzi, kto podołałby temu zadaniu, z wyjątkiem Jezusa.

"Albowiem końcem zakonu jest Chrystus, aby był usprawiedliwiony każdy, kto wierzy."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 10:39 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 15, 2005 7:24 pm
Posty: 1321
Uff, trochę ciężkawe, co napisałem wyżej, ale może da się przełknąć.
Odrobinę poprawiłem :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 10:52 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
wujcio napisał(a):
Do kogo B-g kieruję poniższe słowa, czy tylko do Izraelitów ?
Cytuj:
Ks.Wyjścia 16:28-31: "I rzekł Pan do Mojżesza: Jak długo będziecie się wzbraniali przestrzegać moich przykazań i moich praw? (29) Patrzcie! Pan dał wam Szabat. Dlatego daje wam też dnia szóstego chleb na dwa dni. Zostańcie każdy na swoim miejscu, niechaj nikt w siódmy dzień nie opuszcza swego miejsca.(30) Odpoczywał więc lud dnia siódmego. (31) Dom Izraela nazwał ten pokarm manną, a była ona jak ziarno kolendra, biała, a miała smak placka z miodem"

16:30 - " lud " oznacza po prostu ludzi, bez określenia, czy są oni Izraelitami, czy nie. Trzeba się więc zgodzić (?), że byli to wszyscy obecni ludzie. Jest to logiczne, bo wynika jednoznacznie z tekstu, a poza tym trudno wyobrazić sobie podział wędrujących przez pustynię na tych, którzy uświęcają Szabat i tych, którzy tego - zbiorowo - nie czynią.
Nawet jeżeli nakaz obchodzenia Szabatu nie był skierowany bezpośrednio do wszystkich ludów to ich również dotyczył, jako tych, którzy podzielili los Izraelitów. Nakaz obchodzenia Szabatu obowiązywał po prostu wszystkich obecnych.

Zapominasz o tym, że Prawo obowiązywało rónież wszystkich prozelitów, czyli pogan, którzy przyłączyli się do Izraela. Aby korzystać z przywilejów i obowiązków Prawa, musieli się jednak obrzezać, co Bóg zapowiedział wszystkim przed wyjściem z Egiptu [II Mojż. 12:48-51]

Prozelici byli traktowani tak jak członkowie narodu izraelskiego, natomiast Prawo Mojżeszowe były skierowane wyłącznie do narodu izraelskiego:

"Patrzcie! Nauczyłem was ustaw i praw, jak mi rozkazał Pan, mój Bóg, abyście tak postępowali w ziemi, do której wchodzicie, aby ją wziąć w posiadanie. Przestrzegajcie ich więc i spełniajcie je, gdyż one są mądrością waszą i roztropnością waszą w oczach ludów, które usłyszawszy o wszystkich tych ustawach, powiedzą: Zaprawdę, mądry i roztropny jest ten wielki naród. Bo któryż wielki naród ma bogów tak bliskich, jak bliski jest nam Pan, nasz Bóg, ilekroć go wzywamy. I któryż wielki naród ma ustawy i prawa tak sprawiedliwe, jak cały ten zakon, który wam dziś nadaję" [V Mojż. 4:5-8]

Żaden inny naród nie zawarł z Bogiem Przymierza na Synaju, którego trzonem było Prawo. Wszystkie inne narody [poganie] miały w sumieniach prawo naturalne odnoszące się do moralności, które jest zbieżne z moralnymi przykazaniami Prawa.

Cytuj:
Można się zgodzić ze zdaniem
Cytuj:
Ustawy i prawa zawarte w Prawie Mojżeszowym zostały nadane Jakubowi czyli wyłącznie potomkom Jakuba według ciała.

Ale z tego zdania nie wynika, że obchodzenie szabatu ( Ks.Wyjścia 16:28-31 ) dotyczyło wyłącznie potomków Jakuba!
PS
Smoku nie będziesz na mnie ział ogniem :lol:

Nie będę ział na nikogo. :D

Natomiast ponieważ Prawo zostało nadane Jakubowi, czyli wyłącznie potomkom Jakuba (i prozelitom, którzy się musieli dac obrzezać), Szabat jest ustawą wiecznę, znakiem i obowiązkiem WYŁĄCZNIE dla synów Jakuba i tych, którzy jako prozelici przyłączyli sie do Izraela, dając się obrzezać. Tylko wtedy mogli być zrównani z tubylcami w sensie prawnym dotyczącym Prawa Mojżeszowego [II Mojż. 12:48-49].

"Siódmego dnia jest sabat Pana, Boga twego: Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służebnica, ani twoje bydło, ani obcy przybysz, który mieszka w twoich bramach". Obcy przybysz to prozelita.

Nigdzie nie czytamy, żeby Szabat był narzucany poganom nie mieszkającym w Izraelu i nie będącym prozelitami. Nie jest zakazany, ale NIE JEST OBOWIĄZKOWY dla pogan.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 11:16 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
lis napisał(a):
"Albowiem końcem zakonu jest Chrystus, aby był usprawiedliwiony każdy, kto wierzy."

Lisie, przeczytaj ten werset w interlinii i sprawdź znaczenie słowa "telos", które tutaj zostało błędnie przetłumaczone jako "koniec".

Jarek ma rację - Jezus powiedział wyraźnie, że dopóki ziemia i niebo nie przeminą, nie zmieni się ani jedna kreska w Prawie. Nie przeminęło jeszcze ani jedno, ani drugie. Wszystko również się jeszcze nie spełniło, co sam słusznie przyznajesz w odniesieniu do proroctw.

Zmiana Prawa wynika częściowo z wypełnienia typów w Mesjaszu, oraz ze zmiany kapłaństwa i o tym pisze autor Listu do Hebrajczyków. Jesteśmy nauczeni, że Prawo zostało zniesione, lecz ono trwa na wieki. Zmieniły się jego zastosowania i została podana ostateczna jego interpretacja przez Mesjasza.

Z Mat. 5:17-19 trzeba się zmierzyć odważnie - ani jedno choćby najmniejsze przykazanie samo w sobie nie może zostać zmienione. Natomiast zastosowanie praktyczne przykazań uległo zmianie. Jak już pisałem, część przykazań powróci jeszcze w Erze Mesjańskiej wraz z całym (innym nieco) systemem ofiarniczym.

Wypełnienie Prawa nie oznacza jego zakończenia ani anulowania. "Nie przyszedłem rozwiązać, lecz wypełnić" [Mat. 5:17]. Jednym z największych błędów w nauczaniu pogano-chrześcijańskim jest brak rozróżnienia między wypełnieniem Prawa a przeminięciem Prawa. Słowa Jezusa są wypaczane, a ich sens jest odwracany. Zupełnie niepotrzebnie, bo właściwe zrozumienie Prawa prowadzi do przestrzegania właściwie rozumianych przykazań.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 11:31 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
Maja. napisał(a):
Dekalog obejmuje podstawowe obowiązki względem Pana Boga i bliźnich. On zawiera streszczenie najważniejszych nakazów prawa moralnego.

NA MIŁY BÓG - ZROZUM WRESZCIE, KOBIETO, że Bóg wyraźnie powiedział, do kogo odnosi się obowiązek obchodzenia Szabatu. Odnosi się on do Żydów według ciała i prozelitów, którzy się do nich przyłączyli i dali obrzezać.

Jeśli obrzezacie u siebie wszystkich mężczyzn, wtedy będziecie mogli (kimkolwiek jesteście) z lubością poddać się obowiązkowi obchodzenia Szabatu. Jesli nie, to możecie to robić opcjonalnie, ale nie zmuszajcie nikogo, żeby poszedł za Waszym błędnym rozumieniem Pisma.

"A pierwszego dnia po sabacie, gdy się zebraliśmy na łamanie chleba, Paweł, który miał odjechać nazajutrz, przemawiał do nich i przeciągnął mowę aż do północy" [Dz. Ap. 20:7]

Najwidoczniej apostoł Paweł łamiąc chleb z braćmi pochodzenia pogańskiego pierwszego dnia po szabacie rozumiał Pismo inaczej niż Ty.

Jeśli kolejny Twój post będzie kolejną bezmyślną powtórką tych samych wersetów, zacznę Cię po prostu ignorować. Bo inaczej się nie da. 8)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 8:32 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 15, 2005 7:24 pm
Posty: 1321
Smoku,
musielibyśmy ustalić, co oznacza:
1. zmiana Prawa wedłu Hbr 7
2. zmiana kreski w Prawie według Mat 5

Ja myśle, że Jezus powiedział, co powiedział w Mat 5, abyśmy zrozumieli, nie tylko Żydzi, że On nie jest jakmś wywrotowcem sprzeciwiającym się Słowu Bożemu przekazanemu przez Mojżesza, że nie działa by obalić Prawo, ale by ludzie odkryli i uwierzyli, że On Mesjasz je doskonale wypełnia. Że ono Go zapowiadało.

Bezsprzecznie, stare przymierze przeminęło.
Gdy mówi: Nowe, to uznał pierwsze za przedawnione; a to, co się przedawnia i starzeje, bliskie jest zaniku.
Bezsprzecznie, nastąpiła zmiana Prawa. I ja o tym właśnie mówię. Przecież nie podważam zapisów Prawa mojżeszowego, że nie było Słowem Boga. Ale ono przeminęło, bo nastąpiła jego zmiana - tak to rozumiem. Zmiana kolosalna, bo nastąpiła zmiana na inne Prawo, nowe. W tym sensie Chrystus jest telos, końcem, wypełnieniem, zakończeniem, celem Prawa mojzeszowego. Jeżeli wierzymy, że system świątynny ST, cały obrządek ofiarniczy już nas nie obowiązuje - wszystkich, Żydów i pogan - to w tym sensie nie tylko kreska z Prawa mojżeszowego nas nie obowiązuje, ale cały zespół różnych przepisów i przykazań. Rozumiesz? Takich kresek jest tam całe mnóstwo, ale nie chodzi o to, by je pozmieniać, powykreślać i poprzerabiać. Prawo mojżeszowe po prostu w całości spełniło swoją rolę, nic nie zmieniamy w tym Prawie, bo nastało NOWE PRAWO - Prawo nowego przymierza.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 9:37 am 
Offline

Dołączył(a): Wt paź 18, 2005 6:29 pm
Posty: 818
Lokalizacja:
Odniosłem sie jedynie Lisie do słów, które napisałeś:
Cytuj:
Chrystus mówił, że przyszedł prawo wypełnić, i póki go nie wypełnił nie zniósł ani jednej kreseczki z prawa

A nie do całości

Teraz zacytowałeś, to na co zwróciłem uwagę:

Cytuj:
"Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni. Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim."


Jakos nie zgadza mi sie ten fragment twojej wypowiedzi własnie z tym co pózniej zacytowałeś.
Co oznaczają dla ciebie zdania od słów: Zaprawdę bowiem powiadam wam.. ?

Chcę ci nadmienic, że ja tez uważam jak napisałeś:
Cytuj:
...wierzymy, że system świątynny ST, cały obrządek ofiarniczy już nas nie obowiązuje - wszystkich, Żydów i pogan


pogan tez z dużej ;)

_________________
Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 10:44 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
lis napisał(a):
Ja myśle, że Jezus powiedział, co powiedział w Mat 5, abyśmy zrozumieli, nie tylko Żydzi, że On nie jest jakmś wywrotowcem sprzeciwiającym się Słowu Bożemu przekazanemu przez Mojżesza, że nie działa by obalić Prawo, ale by ludzie odkryli i uwierzyli, że On Mesjasz je doskonale wypełnia. Że ono Go zapowiadało.

Mówimy o ważnej sprawie i chwała Bogu, że wreszcie konstruktywnie, bo przepychanki z Mają i Darią bokiem mi już wychodzą. :roll:

Przywołam tekst:

"Nie mniemajcie, że przyszedłem rozwiązać zakon albo proroków; nie przyszedłem rozwiązać, lecz wypełnić. Bo zaprawdę powiadam wam: Dopóki nie przeminie niebo i ziemia, ani jedna jota, ani jedna kreska nie przeminie z zakonu [Prawa], aż wszystko to się stanie. Ktokolwiek by tedy rozwiązał jedno z tych przykazań najmniejszych i nauczałby tak ludzi, najmniejszym będzie nazwany w Królestwie Niebios; a ktokolwiek by czynił i nauczał, ten będzie nazwany wielkim w Królestwie Niebios" [Mat. 5:17-19]

Tekst jest prosty i mówi, że ani jedna hebrajska litera lub jej część nie przeminie z tekstu Prawa aż do momentu przeminięcia nieba i ziemi. W dodatku zakazuje rozwiązania choćby najmniejszego przykazania z Prawa i wyraźnie mówi, że intencją Mesjasza nie jest rozwiązanie (dosł. obalenie) Prawa ani tego, co napisali prorocy. Jego intencją jest wypełnienie Pism. Jezus wyraźnie zaznacza, że wypełnienie Prawa nie jest równoznaczne z Jego rozwiązaniem.

Dla nas - czyli wierzących pochodzenia pogańskiego, ten tekst jest ważnym sygnałem i nie powinniśmy go lekceważyć. Prawo nie zostało usunięte, lecz wypełnione. Paweł pisze:

"Gdzież więc chluba twoja? Wykluczona! Przez jaki zakon? Uczynków? Bynajmniej, lecz przez zakon [Prawo] wiary. Uważamy bowiem, że człowiek bywa usprawiedliwiony przez wiarę, niezależnie od uczynków zakonu [Prawa]. Czy Bóg jest Bogiem tylko Żydów? Czy nie pogan także? Tak jest, i pogan, albowiem jeden jest Bóg, który usprawiedliwi obrzezanych na podstawie wiary, a nieobrzezanych przez wiarę. Czy więc zakon [Prawo] unieważniamy przez wiarę? Wręcz przeciwnie, zakon [Prawo] utwierdzamy" [Rzym. 3:27-31]

Prawo zostaje utwierdzone, ale w Nowym Przymierzu przestaje być Prawem uczynków, a staje się Prawem wiary. Zmienia swoją funkcję i zastosowania, co Paweł potwierdza w I Tym. 1:7-9.

Cytuj:
Bezsprzecznie, stare przymierze przeminęło.

Oczywiście, że tak. Stare Przymierze przeminęło, co jest zapowiedziane już w Jer. 31:31-34 i potwierdzone w Hebr. 8:13.

Problem w tym, że Przymierze to nie Prawo. Przymierze jest umową, a Prawo jest elementem umowy. W Nowym Przymierzu Prawo zostaje włożone do serc - to samo Prawo, ale wypełnione i zinterpretowane przez Mesjasza, pełniące już inną funkcję niż w ramach Starego Przymierza.

Cytuj:
Bezsprzecznie, nastąpiła zmiana Prawa. I ja o tym właśnie mówię. Przecież nie podważam zapisów Prawa mojżeszowego, że nie było Słowem Boga. Ale ono przeminęło, bo nastąpiła jego zmiana - tak to rozumiem. Zmiana kolosalna, bo nastąpiła zmiana na inne Prawo, nowe.

Właśnie o to chodzi, że nigdzie nie jest napisane, żeby nastąpiła zmiana na jakieś inne Prawo. Jezus tego nie zapowiada. Apostołowie nie potwierdzają ani poprzez nauczanie, ani poprzez osobiste świadectwo życia (pisałem już o tym w tym wątku). Prawo zostało wypełnione i np. w obszarze systemu ofiarniczego przykazania Prawa zmieniły swoje zastosowania - ja czytam, że Hebr. 7 mówi o zmianie Prawa w obszarze kapłaństwa:

"Gdyby zaś doskonałość była osiągalna przez kapłaństwo lewickie, a wszak w oparciu o nie otrzymał lud zakon, to jaka jeszcze była potrzeba ustanawiać innego kapłana według porządku Melchisedeka, zamiast pozostać przy porządku Aarona? Skoro bowiem zmienia się kapłaństwo, musi też nastąpić zmiana zakonu. Bo ten, do którego odnosi się ta mowa, należał do innego plemienia, z którego nikt nie służył ołtarzowi" [Hebr. 7:12-13].

Nigdzie nie jest napisane o wprowadzeniu jakiegoś "nowego Prawa", natomiast Prawo pozostaje i trzeba teraz umieć je właściwie stosować:

"Wiemy zaś, że zakon [Prawo] jest dobry, jeżeli ktoś robi z niego właściwy użytek" [I Tym. 1:8]

Prawo jako takie nie przestało istnieć, ani nie zostało zniesione, lecz nadal jako to samo Prawo spełnia te funkcje, które w warunkach Nowego Przymierza pozostają w mocy.

Cytuj:
W tym sensie Chrystus jest telos, końcem, wypełnieniem, zakończeniem, celem Prawa mojzeszowego. Jeżeli wierzymy, że system świątynny ST, cały obrządek ofiarniczy już nas nie obowiązuje - wszystkich, Żydów i pogan - to w tym sensie nie tylko kreska z Prawa mojżeszowego nas nie obowiązuje, ale cały zespół różnych przepisów i przykazań. Rozumiesz?

Rozumiem i również uważam, że ten aspekt Prawa nas nie obowiązuje.

Cytuj:
Takich kresek jest tam całe mnóstwo, ale nie chodzi o to, by je pozmieniać, powykreślać i poprzerabiać. Prawo mojżeszowe po prostu w całości spełniło swoją rolę, nic nie zmieniamy w tym Prawie, bo nastało NOWE PRAWO - Prawo nowego przymierza.

Nigdzie w Biblii nie mogę nigdzie wyczytać o pojawieniu się NOWEGO PRAWA. Gdyby rzeczywiście miało się ono pojawić, zostałoby to zapowiedziane przez Jeremiasza w tekście Nowego Przymierza (a tam jest napisane o Prawie, a nie o "Nowym Prawie) byłaby to jedna z fundamentalnych doktryn. A jednak nie widać, żeby apostołowie cokolwiek na ten temat pisali albo żyli według "nowego prawa".

Może podam ilustrację tego, jak to rozumiem. Otóż Prawo grawitacji istnieje w Kosmosie i będzie istnieć aż do jego skończenia. W pewnych warunkach prawo to nie ma zastosowania, ale to nie oznacza, że przestało ono istnieć. Fakt, że kosmonauci lewitują na pokładzie statku kosmicznego nie oznacza, że prawo grawitacji zostało usunięte i w kosmosie zaczęło obowiązywać jakieś nowe prawo.

Uważam, że Prawo jest wieczne - zmieniają się Jego zastosowania w określonych warunkach. W Erze Mesjańskiej znów będą obowiązywać prawa, które dotyczą systemu ofiarniczego, ponieważ one nigdy nie przeminęły - ich zastosowanie uległo zmianie w warunkach Nowego Przymierza.

Dlatego Twoje stwierdzenie:

Lis napisał(a):
Prawo mojżeszowe po prostu w całości spełniło swoją rolę, nic nie zmieniamy w tym Prawie, bo nastało NOWE PRAWO - Prawo nowego przymierza

Jest moim zdanie o tyle prawdziwe, że Prawo spełniło już kilka ze swoich ról - czyli na przykład rolę "padaigogosa":

"Tak więc zakon [Prawo] był naszym przewodnikiem [padaigogos] do Chrystusa [Mesjasza], abyśmy z wiary zostali usprawiedliwieni" [Gal. 3:24]

Zadaniem padaigogosa w kulturze greckiej było zaprowadzenie ucznia do nauczyciela. Prawo miało prowadzić do Nauczyciela, którym jest Mesjasz. Prawo miało również aspekt systemowy w społeczeństwie teokratycznym, ale posiada wiele różnych aspektów i wszystkie one zostaną zniesione dopiero wtedy, gdy przeminie niebo i Ziemia.

Prawo jest odbiciem natury Boga, który jest sprawiedliwy. Przestanie być potrzebne i zostanie zniesione dopiero wtedy, gdy wszyscy będziemy w ciałach uwielbionych, a Bóg będzie "wszystkim we wszystkim" [I Kor. 15:28; Obj. 21:22-24]

Dlatego rozumiem wprost słowa apostoła Jana, że dawne Prawo jest zarazem nowe:

"Umiłowani, nie podaję wam nowego przykazania, lecz przykazanie dawne, które mieliście od początku; a tym przykazaniem dawnym jest to Słowo, które słyszeliście. A jednak nowe przykazanie podaję wam, to, które jest prawdziwe w nim i w was, gdyż ciemność ustępuje, a światłość prawdziwa już świeci" [I Jana 2:7-8]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 1:28 pm 
Offline

Dołączył(a): So lis 26, 2005 6:31 am
Posty: 105
Lisie, nie niepokój się. Słowo Boże uczy nas, że w dobrym kierunku zmierzamy z naszym zrozumieniem.

Niebiańska Jeruzalem oraz Syjon z Hebr. 12:22 = Nowe Przymierze (Gal. 4:23-27)
Syjon, czyli Nowe Przymierze (Gal. 4:23-27) = Syjon, który rodzi nowy naród, gdyż Bóg stwarza nowe niebo i ziemię w Iz. 66:8,22

Kiedy Syjon, tj. Nowe Przymierze, zrodził nowy naród, kiedy powstały nowe niebo i ziemia?

2 Kor. 5:15,17
15. A że za wszystkich umarł, aby ci, którzy żyją, już więcej sobie nie żyli, ale temu, który za nich umarł i jest wzbudzony.
...
17. A tak jeźli kto jest w Chrystusie, nowem jest stworzeniem; stare rzeczy przeminęły [spełniło się: „dopóki niebo i ziemia nie przeminą…”], oto się wszystkie nowemi stały. [wszystkie rzeczy, zatem niebo i ziemia stały się nowe]
(BG)

Efez. 1:10
10. Aby w rozrządzeniu zupełności czasów w jedno zgromadził wszystkie rzeczy w Chrystusie, i te, które są na niebiesiech, i te, które są na ziemi; [wszystkie rzeczy w niebiosach i na ziemi znalazły się w Chrystusie, a tym samym stały się nowe, jak wyżej; zatem nowymi stały się niebo i ziemia, stare przeminęły]
(BG)


Być w Chrystusie oznacza być w nowych niebiosach i nowej ziemi. Dla tego, kto jest w Chrystusie, niebo i ziemia przeminęły, tak jak mówi Paweł: „stare rzeczy przeminęły, oto się wszystkie nowemi stały”. Dlatego powiedziano: „Aż przeminie niebo i ziemia, jedna jota albo jedna kreska nie przeminie…” (Mat. 5:18, BG)

Jeszcze jednym tego potwierdzeniem są słowa samego Jezusa:

Łuk. 21:29-33
29. I powiedział im podobieństwo: Spojrzyjcie na figowe drzewo i na wszystkie drzewa;
30. Gdy się już pukają, widząc to sami to uznawacie, że już blisko jest lato.
31. Także i wy, gdy ujrzycie, iż się to dzieje, wiedzcie, że blisko jest królestwo Boże.
32. Zaprawdę powiadam wam, żeć nie przeminie ten wiek, ażby się to wszystko stało.
33. Niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje nie przeminą.
(BG)


Jezus wypowiedział proroctwo o wydarzeniach poprzedzających koniec świata i paruzję. Podsumował je tak (parafrazując): niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje, tj. proroctwo, które właśnie wypowiedziałem, nadal pozostaną aktualne. Najpierw miały przeminąć niebo i ziemia, a proroctwo miało być ważne mimo tego. Słowa Jego pozostały, bo oczekujemy ich spełnienia, a będąc w Nim, jesteśmy w nowych niebiosach i ziemi, stare przeminęły. Jezus został wskrzeszony i zawarł w sobie nowe niebo oraz nową ziemię (Ef. 1:10), a my, którzy jesteśmy w Nim, jako część składowa nowej rzeczywistości wolni jesteśmy od władzy kresek i jot.

Kogo nie należało nauczać, że jest wolny od litery Zakonu Mojżesza, zgodnie z tym, co Zbawiciel powiedział? Wszystkich tych, dla których nie przeminęły niebo i ziemia, czyli tych, którzy pozostają starym stworzeniem. Zaś nowe stworzenie, każdy, kto jest w Chrystusie, wolny jest od Zakonu Mojżeszowego. Żyjąc w nowych niebiosach i nowej ziemi podlega Prawu ich Pana, Zakonowi Chrystusowemu.

Nie daj się też zaniepokoić, co do słowa „wypełnić”, jakoby wypełnić przeczyło „unieważnić”. Nauka apostolska mówi, że Zakon Mojżesza został unieważniony, a Jezus mówi, że wypełniony. Nie ma tu sprzeczności.
Co do słowa „telos”, to oto, co ono oznacza:

„AV - end 35, custom 3, uttermost 1, finally 1, ending 1, by (one's) continual + 1519 1; 42” [Thayer]

Tak jak proroctwo, które się ostatecznie wypełniło, zostaje z tego powodu unieważnione, tak też Zakon, który wypełnił Chrystus, zostaje przez ten fakt unieważniony. Jezus nie przyszedł Zakonu rozwiązać, tj. obalić go za swego życia, bez jego wypełnienia, bez zrealizowania celu jego istnienia, lecz wypełnić – wypełnić cel, dla którego Zakon został dany, a tym samym zakończyć go.
Zakon Mojżeszowy to zapałka. Chrystus zmartwychwstały to świeca. Jezus cielesny mówi, że nie przyszedł zapałki złamać i wyrzucić przed jej zapaleniem i zapaleniem świecy, lecz zrealizować cel istnienia tej zapałki – zapalić nią świecę i w ten sposób wypalić zapałkę, wypełnić Zakon. Przyszedł wypełnić cel i sens istnienia zapałki. Gdy świeci świeca, wypalona zapałka jest zbędna. Dla tego, kto jest w Chrystusie, Zakon został wypełniony i unieważniony, wymazany, zniesiony.

Rzym. 7:4 (Roteh)
„Tak więc, bracia moi, i wy za sprawą ciała Chrystusowego zostaliście uśmierceni dla Prawa”

Rzym. 10:4
„Gdyż końcem [„telos”, jak np. w Rzym. 6:21,22; Mat. 10:22; Łuk. 21:9; i zaraz potem: 22:37] Prawa jest Chrystus, dla sprawiedliwości każdego wierzącego.”

Ef. 2:15
„On zniósł Prawo przykazań [zawarte] w postanowieniach, aby stworzyć w sobie samym z dwóch jednego nowego człowieka…”

Kol. 2:14
„On wymazał obciążającą nas listę długów wynikających z [naszych] zobowiązań i usunął przygwoździwszy
ją do krzyża”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 4:53 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 01, 2005 9:30 pm
Posty: 8611
Lokalizacja: Kraków
No nie przypuszczam, żeby Lis mial jakieś powody do niepokoju. :)

K. napisał(a):
Lisie, nie niepokój się. Słowo Boże uczy nas, że w dobrym kierunku zmierzamy z naszym zrozumieniem.

Szanowy K.,

W przeciwieństwie do Lisa, którego wypowiedzi rozumiem, nie pojmuję absolutnie, dokąd zmierza Twoje zrozumienie. :shock:

Cytuj:
Niebiańska Jeruzalem oraz Syjon z Hebr. 12:22 = Nowe Przymierze (Gal. 4:23-27). Syjon, czyli Nowe Przymierze (Gal. 4:23-27) = Syjon, który rodzi nowy naród, gdyż Bóg stwarza nowe niebo i ziemię w Iz. 66:8,22

O ile zgadzam się, że Gal. 4:23-27 mówi o dwóch przymierzach, to kompletnie nie rozumiem, jak związek ma z tym tekstem przyszłe stworzenie nowego nieba i nowej ziemi. Ani II Kor. 5:15,17 ani Ef. 1:10 nie mają żadnego związku ze stworzeniem nowego nieba i nowej ziemi.

Po stworzeniu nowej ziemi nie będzie już bólu, płaczu, łez, na nowej ziemi będzie Nowe Jeruzalem, a wszyscy jego mieszkańcy będą w ciałach uwielbionych - a to tylko niektore zapowiedziane fakty. Przeczytaj Obj. 21 i 22 po prostu. Ja nie zauważyłem, żeby po wprowadzeniu Nowego Przymierza działo się to, o czym mówią te rozdziały.

Cytuj:
Być w Chrystusie oznacza być w nowych niebiosach i nowej ziemi. Dla tego, kto jest w Chrystusie, niebo i ziemia przeminęły, tak jak mówi Paweł: „stare rzeczy przeminęły, oto się wszystkie nowemi stały”. Dlatego powiedziano: „Aż przeminie niebo i ziemia, jedna jota albo jedna kreska nie przeminie…” (Mat. 5:18, BG)

:shock: Ożesz... To się nazywa całkowita dowolność interpretacyjna - w ten sposób możesz udowodnić z Biblii dokładnie to, co zechcesz. I już niczemu się będę się dziwić.

"Dlatego już odtąd nikogo nie znamy według ciała; a jeśli znaliśmy Chrystusa według ciała, to teraz już nie znamy. Tak więc, jeśli ktoś jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem; stare przeminęło, oto wszystko stało się nowe" [II Kor. 5:16-17].

Chodzi o nowe stworzenie czyli odrodzenie w Duchu Świętym oczywiście. Nie ma tu ani słowa o nowej ziemi o nowym niebie, a kontekst wskazuje na nowe stworzenie czyli kogoś, kto jest w Chrystusie ("każdy, kto jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem" - 5:17].

Musze przyznać, że z takim zaangażowaniem ideologicznym jeszcze się nie spotkałem. Tworzysz jakieś zupełnie urojone i sprzeczne z tekstem w Obj. 21-22 znaczenie stworzenia nowego nieba i nowej ziemi tylko po to, żeby stało sie ono podstawą do stwierdzenia, że... ponieważ "niebo i ziemia już przeminęły", Prawo zostaje rozwiązane "według zapowiedzi Jezusa". Ale szok! :shock:

Cytuj:
Jezus został wskrzeszony i zawarł w sobie nowe niebo oraz nową ziemię (Ef. 1:10), a my, którzy jesteśmy w Nim, jako część składowa nowej rzeczywistości wolni jesteśmy od władzy kresek i jot.

Ale gdzie tu jest napisane o stworzeniu nowych niebios i nowej ziemi? Pozwól, że przytoczę Ef. 1:10 z tekstu oryginalnego:

"(...) aby sprowadzić sobie pod jedną głowę [anakefalaiosastai] wszystko w Pomazańcu: to na niebiosach i to na ziemi"

Mam nadzieję, że teskt jest jasny.

Cytuj:
Tak jak proroctwo, które się ostatecznie wypełniło, zostaje z tego powodu unieważnione, tak też Zakon, który wypełnił Chrystus, zostaje przez ten fakt unieważniony.

A przed chwilą pisałeś, że słowa proroctwa Jezusa o nowym niebie i nowej ziemi zostały wypełnione, ale proroctwo nie zostało przez to unieważnione:

K. napisał(a):
Jezus wypowiedział proroctwo o wydarzeniach poprzedzających koniec świata i paruzję. Podsumował je tak (parafrazując): niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje, tj. proroctwo, które właśnie wypowiedziałem, nadal pozostaną aktualne. Najpierw miały przeminąć niebo i ziemia, a proroctwo miało być ważne mimo tego

Cytuj:
Jezus nie przyszedł Zakonu rozwiązać, tj. obalić go za swego życia, bez jego wypełnienia, bez zrealizowania celu jego istnienia, lecz wypełnić – wypełnić cel, dla którego Zakon został dany, a tym samym zakończyć go.

Przepraszam Cię, ale wypaczasz prosty tekst. Jezus nie powiedział, że przyszedł wypełnić cel, dla którego Zakon został dany. Jezus powiedział, że przyszedł wypełnić Zakon. Proszę, nie rób takich rzeczy, bo aż przykro czytać.

Cytuj:
Jezus cielesny mówi, że nie przyszedł zapałki złamać i wyrzucić przed jej zapaleniem i zapaleniem świecy, lecz zrealizować cel istnienia tej zapałki – zapalić nią świecę i w ten sposób wypalić zapałkę, wypełnić Zakon. Przyszedł wypełnić cel i sens istnienia zapałki. Gdy świeci świeca, wypalona zapałka jest zbędna. Dla tego, kto jest w Chrystusie, Zakon został wypełniony i unieważniony, wymazany, zniesiony.

Naprawdę trudno się dyskutuje z kimś, kto celowo wypacza punkt widzenia swojego adwersarza i zakłada jego złe intencje. Gdyby zakon był uniewazniony, apostołowie nie przestrzegaliby zakonu osobiście i nie okłamywaliby nieodrodzonych Żydów, że wierzą w sens zakonu, skoro nie wierzyli. Być Żydem dla Żyda to nie znaczy świadomie okłamywać tego Żyda. Jesli sprowadzasz cały zakon do systemu ofiarniczego i przepisów zewnętrznych, to moim zdaniem masz po prostu zawężone postrzeganie Prawa.

"Wiemy bowiem, że zakon jest duchowy, ja zaś jestem cielesny, zaprzedany grzechowi" [Rzym. 7:14]

Cytuj:
Ef. 2:15
„On zniósł Prawo przykazań [zawarte] w postanowieniach, aby stworzyć w sobie samym z dwóch jednego nowego człowieka…”

Kontekst mówi o przepisach oddzielających Żydów od pogan i tworzących mur nieprzyjaźni, a nie o Prawie jako takim.

Cytuj:
Kol. 2:14
„On wymazał obciążającą nas listę długów wynikających z [naszych] zobowiązań i usunął przygwoździwszy
ją do krzyża”[/b][/i]

To kompletnie nie ma związku z naszą dyskusją.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 7:21 pm 
Offline

Dołączył(a): So lis 26, 2005 6:31 am
Posty: 105
Cytuj:
To kompletnie nie ma związku z naszą dyskusją.


Nie ma dyskusji. Moja wypowiedź była publiczna, ale skierowana do Lisa i jemu podobnych.
Jest coś, co uniemożliwia Ci przyjęcie całkiem jasnych świadectw biblijnych, jeśli przeczą Twojemu chceniu. Nie mówiąc już o sprawach głębszych, które wymagają duchowego nastawienia. Na imię Ci negacja. Dlatego nie mam zamiaru do niczego Cię przekonywać ani z Tobą dyskutować. Przy pewnym nastawieniu przekonać kogoś może jedynie Pan. Zarówno Ty, jak i ja wypatrujmy znaków od Niego. Jeśli z tego, cośmy tu napisali i jak traktowaliśmy Naukę, Pan będzie niezadowolony, okaże nam to i da możliwość skorygowania naszego myślenia - tylko trzeba czujnie wypatrywać i powiązać fakty, czego nam życzę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 7:40 pm 
Offline

Dołączył(a): Pn lip 03, 2006 6:57 pm
Posty: 43
itur napisała: -

Cytuj:
Czy Ty potrafilabys sie tak zachowac w niedziele, majac za sasiadow niedzielnych chrzescijan??? Bo dzieci Boze kieruja sie ponoc w postepowaniu miloscia...

Pan Bóg, w IV przykazaniu Dekalogu powiedział m.in.

„Sześć dni będziesz pracował i wykonywał wszelką swoją pracę”.
Księga Wyjścia 20,9.

Dopiero w siódmym dniu nakazał Pan Bóg wypoczynek.

itur, jak myślisz, czy powinnam bardziej słuchać Boga czy ludzi? :roll: :?

Bo apostołowie dali biblijną zasadę, która jest zapisana w Dziejach apostolskich 5,29: -

„Trzeba bardziej słuchać Boga niż ludzi”.

Dlatego przez sześć dni wykonuję pracę, i innych pouczam, że pierwszy dzień tygodnia nie jest przeznaczony
na odpoczynek, ale mamy w nim pracować,
bo tak nakazał nam Pan Bóg, który stworzył niebo i ziemię.

A poza tym itur, mniej zacietrzewienia, a więcej miłości. :oops: :P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: So lip 29, 2006 8:17 pm 
Offline

Dołączył(a): Wt paź 18, 2005 6:29 pm
Posty: 818
Lokalizacja:
Pan nauczył mnie wielbić Boga przypowieścią o dobrym samarytaninie, a nie wielbieniem Boga co sobotę. Ciało nie raz by chciało pospać pod drzewem i owszem nie raz ciązy i oczy się zamykają, a tu... Jezus nadchodzi i mówi...

_________________
Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 398 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 27  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL