lis napisał(a):
Cytuj:
Marius: Wydaje mi się to najsłuszniejszym oddaniem tego pojęcia, które odnosi się do sytuacji zarządzonej przez Boga śmierci fizycznej w następstwie grzechu popełnionego przez człowieka wierzącego. Jest to zatem coś innego niż powszechna śmierć duchowa wszystkich istot ludzkich w wyniku upadku Adama, a także będąca następstwem tego upadku powszechna śmierć fizyczna wszystkich ludzi.
Skoro nie znasz listy grzechów ku śmierci - nie podaleś nawet przykładów - to proszę jeszcze o wyjaśnienie po czym rozpoznać śmierć fizyczną w następstwie grzechu popełnionego przez człowieka wierzącego, od śmierci fizycznej będącej następstwem upadku Adama?
Chyba nie przeczytałeś mego poprzedniego postu zbyt dokładnie. Są tam właśnie podane przykłady „grzechu ku śmierci”. Przypomnę jedynie, że oprócz 1 Jn 5,16-17, mówią o tym Dz 5,1-11 (przypadek Ananiasza i Safiry), 1 Kor 11, 29-30 (niektórzy spośród wierzących w Koryncie), 1 Kor 10, 5-11 (cały niemal lud Izraela na pustyni). Można to ponadto uzupełnić o Num 16, 1-36 (bunt Koracha i jego towarzyszy).
Odpowiedź na pytanie, jak rozróżnić śmierć będącą następstwem upadku Adama od śmierci będącej konsekwencją grzechu „ku śmierci”, jest prosta (domyślam się, że chodzi Ci o duchową, a nie fizyczną przyczynę obu). Pierwszej podlegają wszyscy bez wyjątku ludzie, bez względu na ich pozycję przed Bogiem i prowadzone życie. Jest to oczywiste, prawda? Grzech „ku śmierci” dotyka natomiast wierzących (Jan wyraźnie mówi w swym liście o bracie). Grzech „ku śmierci” skutkuje fizyczną śmiercią, z powodu osądzenia go przez Boga już za życia człowieka wierzącego, por. sytuację Koryntian z 1 Kor 11, 29-31, a zwłaszcza w. 32:
„Gdy zaś jesteśmy sądzeni przez Pana, znaczy to, że nas wychowuje, abyśmy wraz ze światem nie zostali potępieni”.
Jako wierzący, wszyscy kiedyś umrzemy, ale byłoby czymś nierozważnym postępować w sposób, który spowodowałby Boży osąd i skrócenie dni naszego życia. Zamiarem Boga nie było przecież, aby ukarać śmiercią Ananiasza i Safirę, po tym jak uwierzyli. Bożym pragnieniem było wprowadzić cały lud Izraela do ziemi obietnicy. A jednak spotkała i tych, i tych „przedwczesna” śmierć. To nie kara, a karcenie i wychowywanie. Z punktu widzenia człowieka może wydawać się niezrozumiała, ale czy Bóg nie ma suwerennego prawa wieść nas, tak postanowi? Wielu chrześcijan kłamie i oszukuje, czy wszystkich spotyka rychła śmierć? Oczywiście, że nie wie. Dlaczego w takich razie spotkała ona Ananiasza i Safirę? Czy przypadkiem wielu z wierzących nie ufa Bogu w stopniu nieporównanie większym niż Mojżesz, który jedynie uderzył w skałę, zamiast do niej przemówić? Ale nie otrzymują oni słowa: „nie wejdziesz”, „umrzesz poza ziemią obietnicy”. Jest tak dlatego, iż wychowywanie synów Bożych nie opiera się na prawie przykazań, ale suwerennej zarządzającej zasady. Jeśli Bóg miałby nas sądzić według prawa, to musiałby wszystkich popełniających to samo wykroczenie traktować tak samo. Jest to podstawowa zasada prawa.
Jeśli chodzi o związek pomiędzy postępowaniem człowieka a długością jego życia, to mówią o tym następujące wersety (ww. wg Biblii Tysiąclecia):
„Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, którą Pan, Bóg twój, da tobie.” (Ex 20,12);
„Czcij swego ojca i swoją matkę, jak ci nakazał Pan, Bóg twój, abyś długo żył i aby ci się dobrze powodziło na ziemi, którą ci daje Pan, Bóg twój.” (Deut 5,16);
„byście długo żyli w ziemi, którą poprzysiągł Pan dać przodkom waszym i potomstwu ich: ziemię opływającą w mleko i miód. (Deut 11,9);
„Będziesz miał ciężarek nie umniejszony i dokładny; będziesz miał efę nie umniejszoną i dokładną, abyś długo żył na ziemi, którą ci daje Pan, Bóg twój;” (Deut 25,15);
„Nie jest ono [tj. Prawo] bowiem dla was rzeczą błahą, bo jest waszym życiem i dzięki niemu długo żyć będziecie na ziemi, do której idziecie przez Jordan, aby ją posiąść.” (Deut 32,47);
„Synu mój, nie zapomnij mych nauk; twoje serce niech strzeże nakazów, bo wiele dni i lat życia i pełnię ci szczęścia przyniosą”. (Prz 3,1-2);
„Bojaźń Jahwe dni pomnaża, krótkie są lata grzesznika.” (Prz 10,27);
„Nie będziecie budować domu, nie będziecie siać, nie będziecie sadzić winnicy ani jej posiadać, lecz będziecie mieszkać w namiotach przez całe życie, abyście długo żyli na ziemi, na której jesteście wędrowcami.” (Jer 35,7);
„Czcij ojca swego i matkę – jest to pierwsze przykazanie z obietnicą – aby ci było dobrze i abyś był długowieczny” (Ef 6,2-3).