Szukający Sceptyk napisał(a):
[Druga Księga Kronik (21-20)] Miał on (Jehoram) 32 lata gdy objął władzę królewską, a panował 8 lat w Jerozolimie. Gdy odszedł nikt go nie żałował. Pogrzebano go w Mieście Dawida" Z tego wynika, że Jehoram umierając miał 40 lat.
A przeczytajmy teraz dwa następne wersety (22; 1-2)
• Zamiast niego mieszkańcy Jerozolimy obwołali królem najmłodszego jego syna Achazjasza... Królem więc został Achezjasz, syn Jehorama króla Judzkiego. Achezjasz miał 42 lata gdy objął władzę królewską..."
Z tego wersetu wynika, że Syn był starszy od ojca o 2 lata

2 Chronicles 21:20, 22:1-2
How can a son be 42 and older than his father who dies at 40? The likely answer is a copyist error in Ahaziah's recorded age. "Forty and two" was likely once "twenty or two" -- the symbols used for these are somewhat similar, see here for a picture, and the parallel verse 2 Kings 8:26 says 22.
http://www.tektonics.org/TK-2CHR.htmlCytuj:
II Samuel 8;9-10 "Gdy zaś Toi, król Chamatu, usłyszał, że Dawid zdruzgotał całą potęgę wojskową Hadadezera wysłał Toi swego syna Jorama do króla Dawida"
• I Kronika 18;9-10 "Gdy zaś Tou, król Chamatu, dowiedział się, że Dawid zdruzgotał całą potęgę wojskową Hadarezera króla Soby, wysłał do Dawida swego syna Hadoroma"
Kogo wysłał Toi?
Niektórzy bohaterowie Biblii mają po kilka imion i przydomków, którymi są nazywani w różnych miejscach Pism. Np. król judzki Jechoniasz [Jer. 22:24] jest nazywany w innym miejscu Koniaszem [Jer. 22:28], a jeszcze innym miejscu Jechojachinem [II Król. 24:6]. Dlatego nie dziwi mnie fakt, że Joram i Hadoram może być jedną i tą samą osobą.
Cytuj:
II Samuel 10;18 "A Dawid pobił Aramejczyków Siedemset wozów wojennych i czterdzieści tysięcy jeźdźców Szobacha zaś wodza ich wojska tak zranił, że tam umarł"
• I Kronika 19;18 "Dawid zaś wyjął z Anemejczyków siedem tysięcy z obsady wozów wojennych i czterdzieści tysięcy piechoty. Również Szofaka, wodza zastępu pozbawił życia"
Pytanie: 700 czy 7000 40000 jeźdźców czy piechoty?
Jeśli chodzi o różnicę 700 i 7000, to prawdopodobnie kopista "machnął się" o jedno zero, co przy sposobie przedstawiania liczb nie jest niczym dziwnym. Bardziej prawdopodobna jest liczba 7000. Natomiast w tamtych czasach jeźdźcy na pewnym etapie bitwy zsiadali z koni i walczyli jako piechota. Szczegółowy artykuł na ten temat:
http://www.tektonics.org/af/davidnumbers.htmlCytuj:
II Samuel 6;23 "A Michał, córka Saula, nie miała dzieci aż do dnia swojej śmierci"
• II Samuel 21;8 "... i pięciu synów Michał córki Saulowej"
Pytanie: Miała dzieci czy nie?
1. Michal okazała wzgardę Dawidowi [II Sam. 6:20] i od tej chwili nie miała już dzieci aż do dnia swojej śmierci. Ten tekst mówi o właśnie tym, wiążąc jej wzgardę dla Dawida z wzgardą, jaką okazał jej Bóg.
2. II Sam. 21:8 nie mówi o Michal, lecz o innej córce Saula:
"(...) pięciu synów Mikal, córki Saulowej, których urodziła ona Adrielowi, synowi Barzillaja z Mecholi". Chodzi o Merab - najstarszą córkę Saula, która została została oddania Adrielowi zamiast Dawidowi, a Dawida pokochała młodsza córka Saula, Michal [I Sam. 18:19-20]. Błąd w imieniu jest oczywisty. 2 manuskrypty hebrajskie i kilka manuskryptów Septuaginty i twz. wersja syryjska zawierają w tym miejscu imię Merab, więc istnieje uzasadnione podejrzenie o błąd kopisty.
Rzekoma sprzeczność nie dotyczy problemu, czy Michal miała dzieci, czy nie. Obydwa fragmenty mówią o dwóch różnych córkach Saula: Merab i Michal.
P.S.
Sceptyku, jeśli korzystasz ze źródeł muzułmańskich, to odsyłam Cię do strony, na której przedstawiono odpowiedzi na rzekome sprzeczności znalezione w Biblii przez muzułmanów:
http://debate.org.uk/topics/apolog/home.htm