ilyad napisał(a):
Zgoda, chociaż róźnimy się w ocenie ISTOTY DUCHA ŚWIĘTEGO. Prawdopodobnie różnimy się też w ocenie istoty natchnienia wielu fragmentów Biblii. Inne podejscie mam przy rozważaniu proroków, inne przy Ezdraszu a jeszcze inne przy rozważaniu listów NT.
No, to zdefiniuj po swojemu obydwa pojęcia - Duch Święty i natchnienie Biblii.
Cytuj:
Piszesz: "Nawet, jeśli imiona Jannesa i Jambresa pochodzą z innej księg, TO CO Z TEGO? A gdyby nie pochodziły z żadnej księgi, tak jak prawdy objawione w Ef. 2-3, to co wtedy zrobisz?"
Z tego wynika że ap. Paweł korzystał z apokryfów ucząc się wiedzy o Bogu. Treść tych pism (przynajmniej NIEKTÓRYCH) uznawał za pożyteczną. Podobnie juda, przy czym nie dostrzegam różnicy w sposobie cytowania przez autorów NT ks. Henocha i ks. Izajasza:
To
nie jest odpowiedź na moje proste pytanie. A postoł Paweł otrzymał objawienie, którego nie znał przed nim nikt, i zapisał je w Ef. 2 i 3. Wynika stąd, że Bóg mógł objawiać pewne rzeczy bezpośrednio autorom NT.
Cytuj:
ZASADNICZĄ RÓŻNICĘ dostrzegam przy cytowaniu greckich poetów. To zwykłe zastosowanie treści źródłowej jako argumentu w dyskusji:
Tyt. 1:12
12. Jeden z nich, ich własny wieszcz powiedział: Kreteńczycy zawsze łgarze, wstrętne bydlęta, brzuchy leniwe.
Ten grecki poeta nie nauczał o Prawdziwym Bogu JAHWE. Nie ma tu NAWET CIENIA WATPLIWOŚCI że ap. Paweł nie uważał za natchnioną wypowiedzi tego poety. "Powiedział" nie znaczy PROROKOWAŁ, a proroctwo musi mieć swoje źródło: BOSKIE lub DIABELSKIE lub LUDZKIE. Dwie ostatnie możliwości należy wykluczyć, inaczej Juda nie zacytowałby Henocha. Kumasz różnicę ?
Paweł cytuje Twoim zdaniem natchnioną księgę, gdzie są wymienione imiona "Jannes i Jambres". Czy to było nauczanie o Bogu Jahwe? Co do Henocha - ktoś, kto prorokował w jednym miejscu i co zostało przez Ducha Świętego wpisane do NT przez Judę, w innym miejscu napisał astronomiczną bzdurę o księżycu pchanym podmuchami wiatru. Nie odpowiedziałeś na moje proste pytanie: Czy księga zawierająca bajki o syrenach i wietrze pchającym księżyc na wózku może być cała natchniona?
Cytuj:
Piszesz: "A gdzie to jest napisane w Biblii?
Cytuj:
Hebr. 2:5 mówi o tym, że świat, który ma przyjść, nie został poddany aniołom, tylko Mesjaszowi. Cały fragment Hebr. 1:1-2:9 mówi o wyższości Mesjasza nad aniołami, mimo że Mesjasz został "na krótko uczyniony mniejszym od aniołów" (Wcielenie) [Hebr. 2:9]. Potwierdza Boskość Mesjasza [1:8-12] i Jego tożsamość jako Jednorodzonego Syna Bożego [1:5]. "
Chodzi o to że NIGDZIE. To wniosek wypływający z tego wersetu. Wypowiedź "nie aniołom poddał świat KTÓRY MA PRZYJŚĆ" sugeruje że ŚWIAT KTÓRY MINĄŁ był aniołom poddany.
Przepraszam, ale gdzie Ty widzisz taki wniosek? Czy ze zdania: "Nie Kowalski zostanie dyrektorem w przyszłym tygodniu" wynika, że Kowalski był dyrektorem w zeszłym tygodniu? Czy ze zdania "Jutro nie będzie padał deszcz" możesz wnioskować, że wczoraj padał deszcz?
Twój wniosek nie opiera się w ogóle na tekście, z którego chcesz wnioskować. Bierzesz sobie założenie wynikające z jakiejś innej księgi pozabiblijnej, a następnie na jego podstawie wyciągasz wniosek z zupełnie innego tekstu, który nie mówi o świecie przeszłym, tylko przyszłym. Ładnie to tak?
Cytuj:
Swiat nadchodzący będzie poddany Chrystusowi. Ciekawe że w w. 6-8 apostoł nawiązuje do ps. 8 który bezpośrednio mówi o CZŁOWIEKU, natomiast ap. Paweł mówi że odnosi się on do JEZUSA, przez co łamie PODSTAWOWĄ ZASADĘ HERMENEUTYKI, którą tak umiłowałeś.
Paweł łamie podstawową zasadę hermeneutyki? Ratunku!!!

Cytuj:
Odstaw ją na bok to może dostrzeżesz piękno, harmonię i głębię ukrytą w OGRODZIE EDEN a także o tym w jaki sposób Chrystus z Kosciołem naprawią to co zepsuli Adam z Ewą . To piękna, głęboka nauka. O tym poddaniu PIERWSZEGO, minionego świata aniołom naucza ks. Jubileuszów.
Wiesz co? Jeśli odstawię reguły hermeneutyki, to razem z Tobą zacznę podziwiać piękno i harmonię wielkich malin, w jakich siedzisz. Jeśli Ty z prostego tekstu jesteś w stanie wyciągać tak dziwne wnioski, to ja się juz przestaję dziwić czemukolwiek...
Cytuj:
apostołowie nie powiedzieli im ŻE TYLKO TE 22 KSIĘGI mają obowiązywać chrześcijan inaczej nie powoływali by się na apokryfy jako CZĘŚĆ PISMA.
także W BIBLII są fragmenty zaopatrzone formułą "MÓWI PISMO" przy czym teksty źródłowe nie są umieszczone w ST
Gdzie one są?
Udowodnij mi, że apostołowie pisząc Nowy Testament i cytując jakąkolwiek księgę apokryficzną nazwali tę księgę Pismem. Czyli wymień mi te wersety, w których napisali na przykład: "Pismo mówi, że Jannes i Jambres..." albo "Pismo mówi, że Pan przyjdzie z tysiącami swoich świętych". Albo "Pismo mówi, że archanioł Michał układał się o ciało Mojżesza". Wymień mi te wersety, w których księga apokryficzna w bezpośredni sposób została nazwana Pismem. I których nie można "naciągać", to znaczy które są cytatami
wyłącznie z ksiąg apokryficznych i nie ma ich w księgach kanonicznych.
Cytuj:
Wniosek jest dla mnie prosty: nawet jeżeli kanon żydowski był już w pełni ukształtowany to NIGDZIE NIE ZNAJDZIEMY DOWODU na to że tylko te księgi a nie inne MAJĄ OBOWIĄZYWAĆ chrześcijan.
"W przedmowie zaś do swych Wypisów daje ten sam autor
katalog powszechnie uznanych pism Starego Testamentu, który tutaj podać uważałem za rzecz niezbędną"
'Meliton, Onezymowi, Bratu, pozdrowienie.
Ponieważ często wyrażałeś życzenie, powodowany gorliwością dla Słowa Bożego, że pragniesz mieć wypisy z Zakonu i Proroków o Zbawicielu i całej wierze naszej, i że chcesz znać dokładnie liczbę i porządek ksiąg Starego Testamentu, postarałem się o to, by to zrobić. Znam Twoją gorliwość dla wiary i Twoją żądzę wiedzy, i wiem, że z miłości do Boga wśród walki o zbawienie wieczne, te sprawy nad wszystkie inne przekładasz.
Otóż byłem na Wschodzie i dostałem się do miejsca, gdzie się to wszystko głosiło i działo; tam poznałem dokładnie księgi Starego Testamentu, a ich zestawienie Tobie posyłam: Oto ich tytuły: Mojżesza ksiąg pięcioro: Genesis, Exodus, Numeri, Leviticus, Deuteronomium; Jezus Nawego, Sędziowie, Rut, cztery Księgi Królewskie [czyli dwie Samuelowe i dwie Królewskie - przyp. aut.], dwie Księgi Paralipomenów [I i II Księga Kronik], Psalmy Dawidowe, Przysłowia Salomonowe albo Księgi Mądrości, Ekklezjastes, Pieśń nad Pieśniami, Job, księgi prorocze Izajasza, Jeremiasza, Dwunastu Proroków w jednej księdze, Daniel, Ezechjel, Ezdrasz [Ezdrasz i Nehemiasz]. Z tych ksiąg sporządziłem wypisy, które na sześć ksiąg podzieliłem" [Euzebiusz z Cezarei, "Historia Kościelna", wyd. WAM, Kraków 1993, str. 187]
"Przy objaśnianiu pierwszego Psalmu
Origenes daje wykaz ksiąg świętych Starego Testamentu, tak pisząc dosłownie: 'Trzeba wiedzieć, że ksiąg Starego Testamentu według tradycji żydowskiej istnieje 22, tyle właśnie, ile wynosi liczba liter hebrajskich.' Potem dodaje: 'Otóż te 22 księgi według Żydów są następujące: Ta, którą nazywamy Genesis, a Żydzi od pierwszego księgi słowa Bresith, t.zn. 'Na początku' I Mojżeszowa; Księga Rodzaju]; 'Exodos - Ouellesmoth czyli 'Te są imiona' [II Mojżeszowa; Księga Wyjścia]; Lewitikon - Ouikra: 'I zawołał' [III Mojżeszowa; Księga Kapłańska]; Numeri - Ammesphekodeim [IV Księga Mojżeszowa; Księga Liczb; Deuteronomion - Elleaddebareim: 'Te są słowa' [V Mojżeszowa; Księga Powtórzonego Prawa]; Jezus, syn Nawego - Josuebennoun [Księga Jozuego]; Sędziowie, Rut [[Księga Sędziów, Księga Rut], u nich zaś w jednej księdze Sophteim; I i II Księga Królewska, u nich zaś jedna, Samuela [I i II Księga Samuela]: 'Powołany od Boga', III i IV Księga Królewska w jednej Ouammelch Dawid [I i II Księga Królewska], to znaczy: 'Królestwo Dawidowe'; I i II Paralipomenon w jednej: Dabrejamein [I i II Księga Kronik], co znaczy: 'Księgi Dni'; I i II Ezdrasza w jednej Ezra [Księga Nehemiasza, Księga Ezdrasza], to znaczy: 'Pomocnik'; Księga Psalmów - Spharthelleim [Księga Psalmów]; Przysłowia Salomonowe - Meloth [Księga Przypowieści Salomona; Księga Przysłów Salomona]; Ekklezjastes - Coelth [Księga Kaznodziei Salomona; Księga Eklezjastesa]; Pieśń nad Pieśniami (a nie jak niektórzy utrzymują Pieśni nad Pieśniami) - Sirassireim [Pieśń nad Pieśniami]; Izajasz - Jessija [Księga Izajasza]; Jeremiasz z Trenami i Listem w jednej księdze [Księga Jeremiasza, Treny (Lamentacje)]; Daniel - Daniel [Księga Daniela]; Ezechjel - Jezekiel [Księga Ezechiela]; Job [Księga Joba; Księga Hioba]; Ester - Esther [Księga Estery]". Oprócz tego księga tzw. "12 Proroków mniejszych" w jednej księdze, którą Euzebiusz przez nieuwagę opuścił, co znajdujemy w przypisie tłumacza. [Euzebiusz z Cezarei, "Historia Kościelna", wyd. WAM, Kraków 1993, str. 280]
********************************************************************
Nie odpowiedziałeś na moje pytania:
1. To ile w końcu ksiąg miał Stary Testament, skoro wiemy, że miał określoną ich ilość i nie mógł zostać naruszony?
2. Czy stwierdzenie zapisane w Księdze Henocha, że księżyc porusza się w wyniku podmuchów wiatru, jest natchnione?
3. Jeśli księga zawiera elementy jawnie nieprawdziwe, to czy może być w całości natchniona?
4. Proszę podać jakąś wiarygodną listę ksiąg natchnionych ST zawierającą Księgę Henocha, Jubileuszów, Testamenty
5. Proszę udowodnić, że "znamiona natchnienia" w danej księdze wystarczą do uznania CAŁEJ KSIĘGI za natchnioną.
5. Proszę podać z WIARYGODNYCH ŹRÓDEŁ jakiś powszechnie uznany sprawdzian kanoniczności ksiąg (takie sprawdziany istnieją)