Smoku ,jęzeli chodzi i sprawę wrzucania sabatów do jednego wora ,jeżeli mówisz,że to nie Ty powiedziałeś tak to przepraszam cię.Nie mam czasu na szukanie tego kto tak powiedział .Jeżeli nie Ty to wybacz.uczestniczę w kilku forach jednocześnie.
Sabatami były nazywane wszystkie święta Żydowskie .Również te ,które wynikały ze służby świątynnej jak i te ,które zapewne tworzyli sobie Zydzi sami.
Smok Wawelski napisał(a):
Komu odradza? Ludziom żyjącym w przyszłości?
Dokładnie tak.Ludziom ,którzy będą żyli przed końcem.
To samo powiedział właśnie Jezus mówiąc „nie przeminie TO pokolenie…”.
Daj już spokój z tym.
Smok Wawelski napisał(a):
Powołałeś się na Henocha i na czas użyty w Liście Judy, który cytuje proroctwo Henocha. Słowa "oto Pan przyszedł" są w czasie przeszłym dokonanym, a nie w teraźniejszym, jak twierdziłeś.
Słowa są w czasie przeszłym ,ale zdarzenie dla Henocha jest w czasie terażniejszym. Występuje sugestia ,że chwila wypowiadania tych słów jest czasem już po fakcie.Miałem na myśli okoliczności wypowiedzenia proroctwa ,a nie gramatykę.
Ponownie zapytuję Cię:
Czyli twierdzisz,ze Pan już pszyszedł?I to za czasów Henocha?
Napisz jak Ty rozumiesz to proroctwo.
Nie mów mi ,ze jestem śmieszny. Jeżeli mnie przekonasz Swoją argumentacją to przyjmę ją.
Smok Wawelski napisał(a):
Jeśli chodzi o Izajasza, to przeczytaj sobie cały fragment Iz. 40:3-11 i zobacz, w jakim czasie jest napisany, zamiast wyrywac z kontekstu jeden werset.
Przeczytałem no i co?
Wers 10 jest w czasie teraźniejszym.
„Jahwe przychodzi”-nie przyszedł ani przyjdzie lecz przychodzi.
„Oto ci, których sobie zarobił, są z nimi”- nie będą lub byli lecz są
Smok Wawelski napisał(a):
Chwileczkę. Chyba nie doczytałeś. III Mojż. 25:9 dotyczy roku jubileuszowego, a nie roku sabatowego:
Rok jubileuszowy wynika z sabatowego i ściśle się z nim łączy.
Oba określenia należą do tego samego nakazu ceremonialnego.Twierdzę,że rok sabatowy był ściśle związany z przepisami ceremonialnymi
Smok Wawelski napisał(a):
A teraz napisz dla kogo i w jakich okolicznościach został wprowadzony nakaz święcenia sabatu cotygodniowego. Mówię o nakazie w formie przykazania, a nie o stwierdzeniu, że Pan pobłogosławił ten dzień.
Niestety Pismo milczy na temat tego ,kiedy poraz pierwszy wprowadzono nakaz święcenia sabatu.Sugeruje jedynie,że jest on tak stary jak stara jest nasza ziemia i został nadany już Adamowi.
Przykazania nie zostały nadane dopiero Żydom na górze Synaj.Były znane wcześniej.
Znał je Abraham (rodz 26,5). Nawet Kain wiedział co jest dobre ,a co złe (Rodz4,7.15).W związku z Pawłową definicją grzechu musiał znać prawo.W innym wypadku nie mógłby zostać ukarany.Co sugeruje ,że znał przykazania.Poza tym prawo zostało wyryte w sercach ludzi (Rzym 2,14BT) przy stworzeniu człowieka.Wynika z tego,że również Adam posiadał je w swoim sercu.
Podobno kodeks Hammurabiego jest starszy od Mojżeszowego.Albo Bóg „ściągnał” zeń Swoje nakazy ,
albo kodeks Mojżeszowy istniał w formie ustnej przed narodem Żydowskim.
Sugeruje to właśnie Rodz 2,2 .Przykazania,włącznie z Sabatem, były znane przed ogłoszeniem na Synaju.(Wyj 16,28-29)
Na Synaju były jedynie przypomniane.Na podstawie ich było zawarte przymierze. Tekst Wyj 16,28-29 wyklucza pogląd jakoby prawowłącznie z sabatem dane zostało na Synaju.Smok Wawelski napisał(a):
Gdzie jest napisane, że nakaz cotygodniowego szabatu wybiega poza naród izraelski?
W Rodz 2,2 i Ap 12,17
Smok Wawelski napisał(a):
Proszę o konkretny cytat nakazujący poganom czczenie sabatu w formie przykazania
Apostołowie wymagali przestrzegania prawa w którego treści był nakaz święcenia soboty.
" Albowiem wszyscy jesteście synami Bożymi przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekliście się w Chrystusa.
Nie masz Żyda ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz mężczyzny ani kobiety;
albowiem wy wszyscy jedno jesteście w Jezusie Chrystusie. A jeśli jesteście Chrystusowi, tedy jesteście potomkami Abrahama, dziedzicami według obietnicy"Gal3,26-29
"Lecz
jeśli czynicie różnicę między osobami, popełniacie grzech i jesteście uznani przez zakon za przestępców. Ktokolwiek bowiem zachowa cały zakon, a
uchybi w jednym, stanie się winnym wszystkiego. Bo Ten, który powiedział: Nie cudzołóż, powiedział też: Nie zabijaj;
jeżeli więc nie cudzołożysz, ale zabijasz (np.nie swięcisz sabatu), jesteś przestępcą zakonu. "
Pismo nie rozgranicza pogan I niepogan.”Wszyscy są jedno w Chrystusie”.Wszystkich dotyczy zbawienie (usynowienie) oraz te same dary Ducha.A skoro zbawienie dotyczy obojga ,to również i przykazania włacznie z sobotnim.
„U Boga nie ma względu na osobę”Rzym 2,11„wszyscy są pod wpływem grzechu,”Rzym 3,9
„A wiemy, że cokolwiek zakon mówi, mówi do tych, którzy są pod wpływem zakonu (również i poganie), aby wszelkie usta były zamknięte i aby świat cały podlegał sądowi Bożemu”- Poganie i Izrael podlegają takiemu samemu sądowi.
„przestrzegaj jego przykazań, bo to jest obowiązek
każdego człowieka”Kazn 12,13 (włącznie z sabatem)
„przez zakon jest poznanie grzechu.”Rzym 3,20
„nie poznałbym grzechu, gdyby nie zakon; wszak i o pożądliwości nie wiedziałbym, gdyby zakon nie mówił: Nie pożądaj!”Rzym 7,7
„Albowiem zapłatą za grzech jest śmierć,”6,23
„a grzech jest przestępstwem zakonu”1J3,4
„gdzie bowiem nie ma zakonu, nie ma też przestępstwa”Rz 4,14
„
Jeśli przykazań moich przestrzegać będziecie, trwać będziecie w miłości mojej, jak i Ja przestrzegałem przykazań Ojca mego i trwam w miłości jego”Jan15,10 (włącznie z sabatem)
„A jeśli chcesz wejść do żywota, przestrzegaj przykazań.”Mt 19,17
„A z tego wiemy, że go znamy, jeśli przykazania jego zachowujemy.
Kto mówi: Znam go, a przykazań jego nie zachowuje, kłamcą jest i prawdy w nim nie ma. Lecz kto zachowuje Słowo jego, w tym prawdziwie dopełniła się miłość Boża. Po tym poznajemy, że w nim jesteśmy”1 Jana 2,3-5
” Czy więc zakon unieważniamy przez wiarę? Wręcz przeciwnie, zakon utwierdzamy”Rzym3,31
Czy twierdzisz ,że prawo już teraz nie obowiązuje?
Smok Wawelski napisał(a):
Zresztą gdzie w Biblii jest podział na zakon ceremonialny i nie-ceremonialny? Ja czytam o jednym zakonie.
Moralne -jest wieczne (Ps 111,7-8;Mt5,17,Ps 119,89.152) Ceremonialne -przeminęło (Mt 27,52) Moralne -napisane było przez samego Boga (Wyj 24,12) Ceremonialne -przez Mojżesza (2Kron 35,12) moralne- było umieszczone w skrzyni przymierza (Hebr9,4) Ceremonialne -obok Arki (Powt.Pr.31,24-26) Moralne -ukazuje grzech (Rzym3,20;7,7) Ceremonialne -zostało dane z powodu grzechu (Gal3,19) Moralne -nie jest ciężkie (1Jama 5,3) Ceremonialne -jest przeciwne nam (Kol l2,14) Moralne -Duchowe (Rzym7,14) Ceremonialne- cielesne (Hebr 9,10) Moralne -sądzi -człowieka (Jak 2,10-12) Ceremonialne -nie sądzi człowieka (Kol l2,14-17) Należy rozgraniczyć te dwa prawa.Które przeminęło?-Ceremonialne
Które obowiązuje nadal?-Moralne (10 przykazań lub dwa miłości)
Jeżeli nie rozgraniczysz obu ,dojdziesz do stwierdzenia ,że Apostołowie zaprzeczali sobie.
Smok Wawelski napisał(a):
.
adzient napisał(a):
Z racji ustanowienia nowego przymierza stare przestało być ważne. :!:
PRZYMIERZE owszem. Ale PRAWO nie :!: . Ani jedna kreska z Prawa nie przeminie, dopóki istnieje niebo i ziemia [Mat. 5:17-20]. Dopiero gdy niebo i ziemia przeminą, Prawo nie będzie potrzebne. A wiesz, dlaczego?
Nigdzie nie jest napisane ,że 10 przykazań przeminie.
Wręcz przeciwnie PS 111,7-8 BG „…utwierdzone na wieki wieczne…”.
Stare przymierze to stare prawo:
" Wprawdzie i
pierwsze przymierze miało przepisy o służbie Bożej i ziemską świątynię"Hebr 9,1
Przepisy dotyczące sposobu sprwowania kultu świątynnego stanowiły odmienne wewnętrzne prawo .Były stosowane wyłcznie w okolicznościach przebłagalniczych,które przeminęły.
"On zniósł zakon
przykazań i przepisów, aby czyniąc pokój, stworzyć w sobie samym z dwóch jednego nowego człowieka "Ef 2,15
Przepisy ceremonialne,a nie prawo 10 przykazań, oddzielały Izrael od pogan.!0 przykazań nie oddziela nikogo lecz łączy.
"zakon był naszym przewodnikiem do Chrystusa"Gal 3,24 -więc wskazywał na Chrystusa.Oczywiście wskazywał na to ceremoniał świątynny -"cień rzeczy przyszłych"-czyli ofiary Jezusa.
"Czymże więc jest zakon? Został on dodany
z powodu przestępstw, aż do przyjścia potomka,
którego dotyczy obietnica"Gal3,19-system ofiarniczy był pewnego rodzaju antidotum na grzech.Został zapoczątkowany w Edenie.
pozdrawiam