Smoku Wawelski! (ale dziwne imię, ciekawe do czego nawiązuje?)
Zanim tu napisałem to zadałem sobie trud i przeczytałem cały wątek od początku. Ja uważam, że źle interpretujesz omawiany fragment Pisma.
Biblia mówi, że głowy mają nakrywać kobiety, a nie żony.
"I każda kobieta która się modli albo prorokuje z nie nakrytą głową, hańbi głowę swoją, bo to jest jedno i to samo jak gdyby była ogolona." 1 Kor. 11,5 BW
Twierdzisz, że tam gdzie jest użyte słowo "kobieta" powinno być "żona". Jednak jeśli jest tak jak mówisz, że rzeczywiście greckie słowo można przetłumaczyć zarówno na słowo "kobieta" jak i "żona", to nie ma pewności że chodzi tu o "żony". Natomiast wszystkie znane mi tłumaczenia tłumaczą to słowo jako "kobieta" a nie jako "żona":
BT: "Każda zaś kobieta, modląc się lub prorokując z odkrytą głową, hańbi swoją głowę; wygląda bowiem tak, jakby była ogolona."
BW: "I każda kobieta, która się modli albo prorokuje z nie nakrytą głową, hańbi głowę swoją, bo to jest jedno i to samo, jak gdyby była ogolona."
BWP: "Każda zaś kobieta, modląc się lub prorokując z odkrytą głową, hańbi swoją głowę; wygląda bowiem tak, jakby była ogolona."
BG: "I każda niewiasta, gdy się modli albo prorokuje, nie nakrywszy głowy swojej, szpeci głowę swoję; boć to jedno, a toż samo jest, jakoby ogolona była."
BB: "A każda niewiasta, modląc się abo prorokując nie zakrywszy głowy swojej, sromoci głowę swą, boć to wszytko jest za jedno jakoby i ogolona była. "
BP: "Natomiast kobieta odwrotnie, jeżeli modli się lub naucza z natchnienia Bożego z odkrytą głową, hańbi ją. Wygląda bowiem tak, jakby miała głowę ogoloną."
BNŚ: "każda zaś kobieta, która się modli lub prorokuje z głową odkrytą, hańbi swą głowę, bo to jest jedno i to samo, jak gdyby miała głowę ogoloną."
To że dana kobieta nie ma męża nie stoi w sprzeczności z tym, aby nakrywała głowę, gdyż ten nakaz jest dany dla wszystkich kobiet. Jeśli kobiecie umrze mąż, to czyż to powoduje że ma przestac nakrywać głowę? Albo jeśli kobieta nie wie jeszcze kto będzie jej mężem? Skoro nakrycie ma być ze względu na aniołów, to czemu tym nakryciem mają być chronione tylko mężatki? Czyli pozostałe kobiety które nie mają mężów mają być wystawione dla demonów?
Uważam, że jeśli kobieta nie ma męża to podlega pod Chrystusa bezpośrednio, albo jeśli jest to panna to pod swego ojca. Wdowa ma męża tylko, że zmarłego. Tak więc każda nawrócona kobieta powinna na zgromadzeniu nakrywać swą głowę!
To, że Paweł przedstawia porządek jaki istnieje Bóg-Chrystus-mąż-żona, nie oznacza, że tylko te kobiety które aktualnie mają męża mają nakrywać głowy. Bo nakrycie nie wiąże się tylko z samym małżeństwem, ale głównie z płcią osoby. Biblia podaje powody dla których każda nawrócona kobieta ma nakrywać głowę:
1 Kor. 11,5 "I każda kobieta, która się modli albo prorokuje z nie nakrytą głową, hańbi głowę swoją, bo to jest jedno i to samo, jak gdyby była ogolona."
1 Kor. 11,6 "Bo jeśli kobieta nie nakrywa głowy, to niech się też strzyże; a jeśli hańbiącą jest rzeczą dla kobiety być ostrzyżoną albo ogoloną, to niech nakrywa głowę."
1 Kor. 11,7 "Mężczyzna bowiem nie powinien nakrywać głowy, gdyż jest obrazem i odbiciem chwały Bożej; lecz kobieta jest odbiciem chwały mężczyzny."
1 Kor. 11,8 "Bo nie mężczyzna jest z kobiety, ale kobieta z mężczyzny."
1 Kor. 11,9 "Albowiem mężczyzna nie jest stworzony ze względu na kobietę, ale kobieta ze względu na mężczyznę."
1 Kor. 11,10 "Dlatego kobieta powinna mieć na głowie oznakę uległości ze względu na aniołów."
1 Kor. 11,13 "Osądźcie sami: Czy przystoi kobiecie bez nakrycia modlić się do Boga?"
1 Kor. 11,15 "a kobiecie, jeśli zapuszcza włosy, przynosi to chlubę? Gdyż włosy są jej dane jako okrycie."
Prawie wszystkie kolejne wersety uzasadniają powód nakrywania głowy przez wszystkie kobiety, a nie tylko przez kobiety posiadające mężów, nawet jeśli w wypadku mężatych kobiet ma to wskazanie na to, że podlega pod swego męża, który jest jej głową. Natomiast jeśli chodzi o wszystkie kobiety (panny, mężatki, rozwódki i wdowy) to z powyższych wersetów widzimy, że Biblia wskazuje, że powinny nakrywać głowę ponieważ:
- każda kobieta która się modli, albo prorokuje z nienakrytą głową, hańbi głowę swoją,
- jeśli kobieta nie nakrywa głowy to jest to samo jakby była ogolona (jak jest kobieta ogolona to nie ma co nakrywać),
- jeśli hańbiącą jest rzeczą dla kobiety być ostrzyżoną albo ogoloną, to niech nakrywa głowę,
- kobieta jest odbiciem chwały mężczyzny,
- nie mężczyzna jest z kobiety, ale kobieta z mężczyzny,
- kobieta jest stworzona ze względu na mężczyznę,
- kobieta powinna mieć na głowie oznakę uległości ze względu na aniołów,
- bez nakrycia nie przystoi kobiecie modlić się do Boga,
- jesli kobieta zapuszcza włosy to przynosi jej to chlubę, więc musi ta chlubę zakryć na zgromadzeniu.
W tych wszystkich powodach nakrywania głów przez kobiety nie jest nic mówione, że kobieta ma nakrywać głowę tylko wtedy jeśli ma męża. Wystarczy fakt, że jest kobietą i to, że jest wdową, albo panną nie znosi nakazu nakrywania głowy, bo gdyby taka kobieta nie nakrywała głowy to przynosiłoby jej to hańbę.
Nakrycie głowy jest oznaką nie tylko uległości kobiety która to nakrycie ma wobec jej męża, ale także jest oznaką uległości kobiety jako kobiety wobec mężczyzny. Wcale nie musi ona mieć własnego męża, żeby mieć oznakę uległości, gdyż ta oznaka ulegości/władzy jest ze względu na aniołów, a nie jej własnego męża. Czy aniołowie którzy zgrzeszyli przed potopem brali sobie tylko kobiety już żonate, a panien sobie nie brali? Wydaje mi się, że panny także brali. Nakrycie glowy wskazuje także na porządek stworzenia, a nie tylko na to czy kobieta posiada męża.
Wiem, że Smoku będzie Ci to trudno przyjąć jeśli w Twoim zborze jest inaczej przyjęte. Zapewne będziesz bronił tego co już praktykuje Twój zbór. Jednak jeśli uczciwie spojrzysz na Biblię, to zobaczysz, że nakrycie dotyczyło wszystkich nawróconych kobiet, nie tylko żon. Dodatkowo sprawdź sobie źródła historyczne. One mówią o nakrywaniu głów przez wszystkie kobiety na zgromadzeniu, a nie tylko mężatki. Tak było przez wieki istnienia chrześcijaństwa, zarówno na zachodzie jak i na wschodzie, w katolicyzmie, w prawosławiu i w protestantyźmie. Historia więc sama pokazuje jak interpretował to pierwszy Kościół i chrześcijanie przez wieki.
1 Kor. 11,13 "Osądźcie sami: Czy przystoi kobiecie bez nakrycia modlić się do Boga?"
_________________ Czy nie powinniśmy raczej chodzić w bojaźni przed naszym Bogiem, aniżeli narażać się na zniewagi pogan, naszych wrogów? Neh. 5,9
|