K. napisał(a):
Autor nie mówi, że poprzednie przykazanie zostaje usunięte z powodu tego, że system ofiarniczy nie przywiódł niczego do doskonałości. Autor mówi, że poprzednie przykazanie zostaje usunięte, "gdyż ZAKON nie przywiódł niczego do doskonałości" (7:19). Mowa więc o przykazaniach ZAKONU.
Cały tekst mówi o kapłaństwie i o systemie ofiarniczym. Nastąpiło przeobrażenie Prawa [methathesis nomous] w zakresie środków zbawczych, a w miejsce kapłastwa lewickiego został wprowadzony inny kapłan według porządku Melchizedeka. Zakon przestał pełnić funkcję środka zbawczego w Nowym Przymierzu, ale NIGDZIE nie jest napisane, że zakon [Prawo Mojżeszowe] został zniesiony - wręcz przeciwnie: Został utwierdzony lub właściwie ustawiony:
"Czy więc przez wiarę obalamy Prawo? żadną miarą! Tylko Prawo właściwie ustawiamy" [Rzym. 3:31]K. napisał(a):
Nadal nie otrzymałem wyjaśnienia, jak to jest możliwe, żeby apostołowie przestrzegali przykazań Mojżesza, a jednocześnie nie karali śmiercią za nierząd.
A ja nadal nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie jak to się stało, że Jezus uniemożliwił ukamienowanie cudzołożnicy, a jednak nie złamał przykazania Prawa Mojżeszowego. Jeśli chodzi o apostołów, którzy przestrzegali Prawa Mojżeszowego, to pisałem już wielokrotnie, że Prawo Mojżeszwoe zostało zinterpretowane i podane przez Mesjasza, ale nie usunięte, co sam Mesjasz wyraźnie podkreślił w Mat. 5:17-19.
K. napisał(a):
No przecież zapodałem 1 Kor. 9:20-21, gdzie apostoł wymienia dwa prawa i stwierdza, że jest pod prawem Chrystusowym. Skoro są dwa prawa, Mojżeszowe i Chrystusowe, i apostoł jest pod Chrystusowym, to o co jeszcze chodzi?.
Nie ma żadnych "dwóch Praw". W Nowym Przymierzu Prawo Mojżeszowe [zinterpretowane i podane przez Mesjasza] miało zostać wypisane na sercach ludu Bożego [Jer. 31:31-34]. I zostało. Paweł potwierdza to publicznie:
"To jednak wyznaję przed tobą, że służę ojczystemu Bogu zgodnie z tą drogą, którą oni nazywają sektą, wierząc we wszystko, co jest napisane w zakonie i u proroków" [Dz. Ap. 24:14]Paweł i inni apostołowie wierzyli WE WSZYSTKO, co jest napisane w Prawie Mojżeszowym ZGODNIE Z DROGĄ którą faryzeusze nazywali sektą. Ta droga, to Droga Pańska, którą wyłożyli Akwila i Pryscylla Apollosowi [Dz. Ap. 18:26].
Mesjasz nie zmienił ani jednej kreski Prawa Mojżeszowego, lecz pokazał drogę jego interpretacji w świetle Nowego Przymierza. Samo Prawo Pozostaje i na to Prawo powołują się apostołowie, interpretując je według Drogi Pańskiej:
"Napisane jest właśnie w Prawie Mojżesza. Nie zawiążesz pyska wołowi młócącemu. Czyż o woły troszczy się Bóg, czy też powiedział to przede wszystkim ze względu na nas? Bo przecież ze względu na nas zostało napisane, iż oracz ma orać w nadziei, a młocarz - (młócić) w nadziei, że będzie miał coś z tego." [I Kor. 9:9-10]"(...) kobiety mają na tych zgromadzeniach milczeć; nie dozwala się im bowiem mówić, lecz mają być poddane, jak to Prawo nakazuje" [I Kor. 14:34]"Dzieci, bądźcie posłuszne w Panu waszym rodzicom, to jest sprawiedliwe. Czcij ojca twego i matkę - jest to pierwsze przykazanie z obietnicą - aby ci było dobrze i abyś był długowieczny na ziemi" [Ef. 6:1-3]Ani jedna kreska Prawa nie została zmieniona - zgodnie ze słowami Mesjasza:
"Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni. Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim" [Mat. 5:17-19]K. napisał(a):
Konkretne przykłady tego ZAMIAST dotyczą spraw fundamentalnych. Oto jeden z nich. Prawo Mojżeszowe nakazuje zabić nieprzyjaciela bez litości (Pwt. 19:11–13). Jest to więc ustawowo zatwierdzona nienawiść do wrogów.
No właśnie - w którym miejscu V Mojż. 19:11-13 jest napisane, że Prawo Mojżeszowe "nakazuje zabić nieprzyjaciela bez litości"? Instytucja "miast ucieczki" była skonstruowane tak, żeby można było się schronić przed mścicielem krwi. Ten miał prawo się zemścić, ale nie musiał i czasem nawet nie mógł - niestety, nie rozumiesz samego Prawa.
Po drugie, w Nowym Przymierzu Prawo Mojżeszowe przestało pełnić rolę konstytucji narodowej i kodeksu karnego w państwie teokratycznym, więc pewne przepisy zmieniły swoje zastosowanie, ale nie zostały z Prawa wymazane. O tym już pisaliśmy. Za czasów Jezusa nie było już miast ucieczki, a na terenie Izraela obowiązywało prawo rzymskie. Sam Jezus i apostołowie pokazują, jak interpretować Prawo [które jest święte, dobre i duchowe - Rzym. 7:12] według Drogi Pańskiej.
K. napisał(a):
Chrystus o tym przypomina ("powiedziano... ... będziesz miał w nienawiści nieprzyjaciela swego"), po czym zapowiada unicestwienie tej części prawa Mojżeszowego, mówiąc: "A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują" (Mat. 5:43-44).
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
A w której części Prawa Mojżeszowego napisano, żeby nienawidzić swego nieprzyjaciela? Bo ja tam czytam, żeby miłować bliźniego [III Mojż. 19:18]
K. napisał(a):
Mówi też: "Nie sprzeciwiajcie się złemu, a jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi" (Mat. 5:39). I koniec. I niech któryś chrześcijanin spróbuje teraz być posłuszny Mojżeszowi w aspekcie Pwt. 19:11-13. Kto zaś odrzuca przykazanie z Pwt. 19:11-13, ten odrzuca tym samym prawo Mojżeszowe. Każdy wierny chrześcijanin je odrzuca. Dlatego mówienie, że podlegamy prawu Mojżeszowemu jest fałszem i ograbianiem Pana Jezusa z zasługi i chwały. Ale też jest nieposłuszeństwem względem... prawa Mojżeszowego.
No widzisz? TY NIE MASZ ZIELONEGO POJĘCIA o Prawie Mojżeszowym, błędnie interpretujesz same jego przykazania, kompletnie nie rozumiesz jego zastosowana pod Nowym Przymierzem i chcesz nauczać innych na ten temat.
K. napisał(a):
A więc sam Mojżesz nakazuje słuchać Chrystusa, bo tak mu nakazał Bóg. Mojżesz związał lud prawem, ale z góry wie, że gdy przyjdzie Mesjasz, to będzie miał prawo postąpić z ludem według swojej woli, a niekoniecznie według woli Mojżesza („Do czasów Jana był zakon i prorocy, od tego czasu jest zwiastowane Królestwo Boże”, Łuk. 16:16).
Prawo Mojżeszowe zostało nadane przez Boga za pośrednictwem Mojżesza:
"To są ustawy, wyroki i prawa, które Pan ustanowił między sobą a Izraelitami na górze Synaj za pośrednictwem Mojżesza" [III Mojż. 26:46]Prawo nadał sam Bóg JHWH i nie jest ono "wolą Mojżesza" - po raz kolejny wykazujesz się kompletną ignorancją. Mesjasz nie zmienił ani jednej litery tego Prawa i nie po to przyszedł. Do czasów Jana było Prawo i prorocy z prostego powodu - jedną z funkcji Prawa Mojżeszowego było doprowadzenie Izraela do Mesjasza [Gal. 3:24]. Wraz z przyjściem Mesjasza Prawo przestało pełnić tę rolę, ale ma wiele innych funkcji do spełnienia, których nie przestało pełnić. Dlatego nie zostało zniesione, tylko wypełnione [Mat. 5:17-19].
K. napisał(a):
Ale właściwa zmiana zakonu miała nastąpić dopiero po przelaniu krwi Nowego Przymierza. Pan Jezus nauczał naprzód, już na poczet Nowego Przymierza.
Ciekawa idea. Pan Jezus powiedział, że ani jedna kreska zakonu się nie zmieni, dopoki niebo i ziemia nie przeminą. Ty twierdzisz, że zakon się zmienił po przelaniu krwi Nowwego Przymierza. Czy w momencie przelewania tej krwi przeminęło niebo i ziemia? Bo taki jest warunek zmiany Prawa Mojżeszowego. Ja nie zauważyłem, żeby niebo i ziemia przeminęły. Coś tutaj się nie zgadza. Nauczanie "naprzód na poczet Nowego Przymierza" było oparte na Słowie Bożym objawionym wcześniej, a Tora, Prorocy i Pisma była i jest Słowem Bożym. Dlatego Paweł pisze do Tymoteusza, co następuje:
"I ponieważ od dzieciństwa znasz Pisma święte, które cię mogą obdarzyć mądrością ku zbawieniu przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Całe Pismo przez Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany" [II Tym. 3:15-17]Jakie Pisma Tymoteusz znał od dzieciństwa? Czy "całe Pismo", o którym mówi Paweł, to jest niecałe Pismo czyli Pismo minus Prawo Mojżesza?
K. napisał(a):
A problemu z Mat. 5:18 nie ma, jeśli jest rozumiany w zgodzie z nauką apostolską i widocznymi w Słowie faktami.
Oczywiście, że nie ma. Nauka apostolska odwołuje się do Prawa Mojżeszowego, prawidłowo je ustawia, interpretuje według Drogi Pańskiej, ale nigdzie nie anuluje Prawa. No i mamy świadectwo współczesnych potwierdzające, że apostołowie żyli według Prawa Mojżeszowego. Problemu nie ma.
Nadal czekam na odpowiedzi w sprawie pytań, które zadałem:
1. W Rzym. 3:31 Paweł mówi, że nie obalamy zakonu [Prawa] przez wiarę, lecz Prawo właściwie ustawiamy. Czy mówi o zakonie [Prawie] Mojżeszowym, czy o jakimś innym?
2. W Dz. Ap. 24:14 Paweł pisze, że wierzy we szystko, co jest napisane w zakonie [Prawie] i u proroków. Czy mówi o zakonie [Prawie] Mojżeszowym, czy o jakimś innym?
3. W Rzym. 7:12 Paweł pisze, że zakon [Prawo] jest święty i przykazanie jest święte, sprawiedliwe i dobre. Czy mówi o zakonie [Prawie] Mojżeszowym, czy o jakimś innym?
4. W Dz. Ap. 21:17-29 Paweł na prośbę starszych kościoła w Jerozolimie publicznie w świątyni potwierdza, że przestrzega Prawa. Jakiego zakonu [Prawa]? Mojżeszowego, czy jakiegoś innego?
5. Jezus mówi, że nie przyszedł obalać zakonu [Prawa] i że ani jedna kreska zakonu [Prawa] nie przeminie, dopóki nie przeminie niebo i ziemia. O jakim zakonie [Prawie] mówił? O Mojżeszowym, czy o jakimś innym?
6. Prorok Jeremiasz zapowiada [Jer. 31:31-34], że w Nowym Przymierzu Bóg wypisze zakon [Prawo] [dosł. Torę] w sercach swego ludu. O jakim zakonie [Prawie] mówił? Mojżeszowym, czy jakimś innym?