joseph:
Cytuj:
Co do obrzezania, to jasno wyraził sie ap. Paweł, więc temat jest zamknięty. Natomiast nie ma miejsca w Biblii, które by kwestionowało akurat 4. przykazanie Dekalogu.
joseph:Cytuj:
Nie mogę się z Tobą Smoku zgodzić m.in. w tym przypadku. Napisałeś: „Co do obchodzenia Szabatu przez odrodzonych pogan Paweł wyraził się równie jasno. Nawet tzw. sobór w Jerozolimie nie nakazał odrodzonym poganom zachowywać szabatu jako jednej z "rzeczy niezbędnych". Więc temat jest zamknięty. Po co go otwierasz?”
Niestety Twój argument jest chybiony, sobór w Jerozolimie nie zabraniał odrodzonym poganom np. zabijać czy kraść czyli idąc za Twoim tokiem rozumowania można to robić. Gratuluję zrozumienia Pisma Smoku.
Joseph, by odpowiedzieć nie Twoje argumenty, pozwolę zacytować sobie Daniela Grubera (mesjańskiego Żyda) z jego książki pt. Tora i Nowe Przymierze. Pozwala to nieco bardziej zrozumieć cel ustanowienia Sabatu i jego adresatów:
„W Biblii możemy znaleźć 4 podstawowe powody, dla których Bóg nakazał Izraelowi święcić Szabat:
1.
Upamiętnienie stworzenia- Izrael miał świadczyć o Bogu i wspominać Jego dzieło stworzenia oraz odpoczynek poprzez poświęcenie dnia siódmego:
„Pamiętaj o dniu Szabatu, aby go święcić. Sześć dni będziesz pracował i wykonywał wszelką swoją pracę, ale siódmego dnia jest Szabat Pana, Boga twego: Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służebnica, ani twoje bydło, ani obcy przybysz, który mieszka w twoich bramach. Gdyż w sześciu dniach uczynił Pan niebo i ziemię, morze i wszystko, co w nich jest, a siódmego dnia odpoczął. Dlatego Pan pobłogosławił dzień Szabatu i poświęcił go” (II Mojż. 20:9-11).
2.
Upamiętnienie wyzwolenia z niewoli egipskiej- Szabat miał również stanowić dla Izraela pamiątkę wyzwolenia z niewoli egipskiej i przywrócenia wolności:
„Pamiętaj, że byłeś niewolnikiem w ziemi egipskiej i że Pan, twój Bóg, wyprowadził cię stamtąd ręką możną i ramieniem wyciągniętym. Dlatego rozkazał ci Pan, twój Bóg, abyś obchodził dzień Szabatu” (V Mojż. 5:12-15).
3.
Znak zawarcia Przymierza- Szabat jest znakiem pomiędzy Bogiem a Izraelem. Bóg oddzielił i uświęcił siódmy dzień tygodnia i podobnie uczynił z Izraelem:
„Zaiste, przestrzegać będziecie Szabatów moich, gdyż to jest znakiem między mną a wami po wszystkie pokolenia wasze, abyście wiedzieli, żem Ja Pan, który was poświęcam (...). Synowie izraelscy będą przestrzegać Szabatu, zachowując Szabat w pokoleniach swoich jako przymierze wieczne. Między mną a synami izraelskimi będzie on znakiem na wieki, bo w sześciu dniach stworzył Pan niebo i ziemię, a dnia siódmego odpoczął i wytchnął” (II Mojż. 31:13,16,17).
4.
Odpoczynek — dziesięcina oddawana z czasu
Bóg nakazał, aby każdy Izraelita oddawał Mu dziesięcinę — jedną dziesiątą plonów swojej pracy. Na tej samej zasadzie Bóg rozkazał Izraelowi wypoczywać w dniu Szabatu.
„Sześć dni wykonywać będziesz swoje prace, ale dnia siódmego będziesz świętował, aby wypoczął twój wół i twój osioł i aby wytchnął syn twojej niewolnicy i przychodzień” (II Mojż. 23:12). Zwierzęta, słudzy i przychodnie również mieli odpoczywać w ten dzień”.
Szabat został ustanowiony dla Izreala jako przymierze wieczne. Z jego przestrzeganiem bądź łamaniem wiązało się odpowiednio dla Izraela błogosławieństwo (Iz. 58:13-14) bądź kara (II Mój.35:2, II Mój. 31:14-15). Biblia natomiast w żaden sposób nie sugeruje, że poganie powinni obchodzić Szabat. Owszem, jest napisane, że Szabat będzie obchodzony przez wszystkie narody w Erze Mesjańskiej (Izajasz 66:22-23). Obecnie jest to znak przymierza pomiędzy Izraelem a Bogiem. Innym znakiem przymierza pomiędzy Bogiem a Izraelem była obrzezka (Rodzaju 17:10-14), za nieprzestrzeganie której groziło wytępienie (usunięcie) z ludu.
Już w czasie wczesnego rozwoju chrześcijaństwa, kiedy to poganie nawracali się powstał problem jakie ‘obowiązki’ nałożyć na nich- co jest konieczne:
A pewni ludzie, którzy przybyli z Judei, nauczali braci: Jeśli nie zostaliście obrzezani według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni. (..) Lecz niektórzy ze stronnictwa faryzeuszów, którzy uwierzyli, powstali, mówiąc: Trzeba ich obrzezać i nakazać im, żeby przestrzegali zakonu Mojżeszowego. (Dz. Ap. 15:1, 5)
Duch Święty i apostołowie, aby ukrócić narastające konflikty, zamieszanie i niepewność postanowili:
Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, by nie nakładać na was żadnego innego ciężaru oprócz następujących rzeczy niezbędnych: Wstrzymywać się od mięsa ofiarowanego bałwanom, od krwi, od tego, co zadławione, i od nierządu; jeśli się tych rzeczy wystrzegać będziecie, dobrze uczynicie. Bywajcie zdrowi. (Dz. Ap. 15:28-29)
Żydzi, którzy uwierzyli, że Jezus jest obiecanym Mesjaszem w dalszym ciągu pozostali Żydami (przestrzegali Świąt, Szabatu etc.) Natomiast na pogan, którzy się nawrócili, nie nakładano obowiązku przejścia na judaizm, ale ograniczono do przestrzegania pewnych koniecznych elementów (jak zacytowano wyżej).
Świętowanie Szabatu z pewnością jest błogosławieństwem (choćby w tym wymiarze, że każdy czas poświęcony na poznawanie naszego Boga jest najlepszą możliwą inwestycją i błogosławieństwem), ale nie stanowi on nakazu przekazanego dla chrześcijan z pogan.
Tak przynajmniej ja to rozumiem
