kubek napisał(a):
"...kto nie narodzi sie z wody i z Ducha..." Jn 3
w dziejach apostolskich Zydzi pytaja piotra co maja robic zeby sie zbawic, a on im mowi: nawroccie sie i niech kazdy z was sie ochrzci.
mysle ze to dosc wyrazny nakaz.
Warunki uzyskania zbawienia są podane jasno i wyraźnie:
"(...) Gdyż wszyscy zgrzeszyli i brak im chwały Bożej, i są usprawiedliwieni darmo, z łaski jego,
przez odkupienie w Chrystusie Jezusie, którego Bóg ustanowił jako ofiarę przebłagalną przez krew jego, skuteczną przez wiarę, dla okazania sprawiedliwości swojej przez to, że w cierpliwości Bożej pobłażliwie odniósł się do przedtem popełnionych grzechów, dla okazania sprawiedliwości swojej w teraźniejszym czasie, aby On sam był sprawiedliwym i usprawiedliwiającym tego, który wierzy w Jezusa." [Rzym. 3:23-26]
"
Bo jeśli ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i uwierzysz w sercu swoim, że Bóg wzbudził go z martwych, zbawiony będziesz. Albowiem sercem wierzy się ku usprawiedliwieniu, a ustami wyznaje się ku zbawieniu." [Rzym. 10:9-10]
Apostoł Paweł, zapytany przez stróża więziennego: "Panowie, co mam czynić, abym był zbawiony?" [Dz.Ap. 16:30] usłyszał odpowiedź: "Uwierz w Pana Jezusa, a będziesz zbawiony, ty i twój dom." [Dz. Ap. 16:31]
Warunkiem uzyskania zbawienia jest
wyłącznie wiara. Chrzest jest publicznym potwierdzeniem wyznania wiary, stanowi akt posłuszeństwa wobec Słowa Bożego, odbywa się po wyznaniu wiary i zawiera również inne treści:
"Pogrzebani tedy jesteśmy wraz z nim przez chrzest w śmierć, abyśmy jak Chrystus wskrzeszony został z martwych przez chwałę Ojca, tak i my nowe życie prowadzili." [Rzym. 6:4]
"Wraz z nim zostaliście pogrzebani w chrzcie, w którym też zostaliście wespół wzbudzeni przez wiarę w moc Boga, który go wzbudził z martwych." [Kol. 2:12]
Chrzest jest uczynkiem, w którym muszą brać udział przynajmniej 2 osoby. Jako uczynek jest efektem zbawienia i owocem zbawczej wiary, nie może stanowić warunku uzyskania zbawienia:
"Albowiem łaską zbawieni jesteście przez wiarę, i to nie z was: Boży to dar; nie z uczynków, aby się kto nie chlubił." [Ef. 2:8-9]
" Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam, kto słucha słowa mego i wierzy temu, który mnie posłał, ma żywot wieczny i nie stanie przed sądem, lecz przeszedł ze śmierci do żywota." [Jan 5:24]
Ducha Świętego otrzymuje się przez "słuchanie z wiarą":
"O nim to świadczą wszyscy prorocy, iż każdy, kto w niego wierzy, dostąpi odpuszczenia grzechów przez imię jego. A gdy Piotr jeszcze mówił te słowa, zstąpił Duch Święty na wszystkich słuchających tej mowy." [Dz. Ap. 10:43-44]
"Chcę dowiedzieć się od was tego jednego: Czy przez uczynki zakonu otrzymaliście Ducha, czy przez słuchanie z wiarą?" [Gal. 3:2]
Co zatem oznacza stwierdzenie "z wody i z Ducha" [Jan 3:5]? Kontekst tego stwierdzenia wskazuje na to, co działo się w dniach rozmowy Jezusa z Nikodemem. Ludzie chrzcili się w wodzie chrztem Janowym, aby przygotować się na nadejście Królestwa Bożego:
"A w one dni przyszedł Jan Chrzciciel, każąc na pustyni judzkiej i mówiąc: Upamiętajcie się,
albowiem przybliżyło się Królestwo Niebios. (...) I byli chrzczeni przezeń w rzece Jordanie, wyznając grzechy swoje. [Mat. 3:1-2,6]
Jednakże Królestwo Boże nadeszło wraz z Jezusem. Nikodem dowiedział się od Niego, że nie wystarczy narodzić się z wody w ramach oczyszczenia i przygotowania na wejście do Królestwa, ale trzeba do tego Królestwa wejść przez wiarę i odrodzenie z Ducha.
"Co się narodziło z ciała, ciałem jest, a co się narodziło z Ducha, duchem jest. Nie dziw się, że ci powiedziałem: Musicie się na nowo narodzić." [Jan 3:6-7]
Chrzest Janowy był uczynkiem z ciała, który dopiero miał przygotować Izraela na to, co było możliwe tylko przez wiarę w Mesjasza. Dlatego po chrzcie Janowym nikt nie otrzymywał Ducha Świętego. Musiał najpierw uwierzyć i narodzić się z Ducha:
"A do Efezu przybył pewien Żyd, imieniem Apollos, rodem z Aleksandrii, mąż wymowny, biegły w Pismach.
Był on obeznany z drogą Pańską, a pałając duchem przemawiał i nauczał wiernie tego, co się odnosi do Jezusa, choć znał tylko chrzest Jana. Ten to począł mówić śmiało w synagodze. A gdy go Pryscylla i Akwila usłyszeli, zajęli się nim i
wyłożyli mu dokładniej drogę Bożą." [Dz. Ap. 18:24-26]
"Podczas gdy Apollos przebywał w Koryncie, obszedł Paweł wyżynne okolice i przyszedł do Efezu, a spotkawszy niektórych uczniów, rzekł do nich: Czy otrzymaliście Ducha Świętego, gdy uwierzyliście? A oni mu na to: Nawet nie słyszeliśmy, że jest Duch Święty. Tedy rzekł: Jak więc zostaliście ochrzczeni? A oni rzekli: Chrztem Janowym. Paweł zaś rzekł:
Jan chrzcił chrztem upamiętania i mówił ludowi, żeby uwierzyli w tego, który przyjdzie po nim, to jest w Jezusa. A gdy to usłyszeli, zostali ochrzczeni w imię Pana Jezusa. A gdy Paweł włożył na nich ręce, zstąpił na nich Duch Święty i mówili językami, i prorokowali." [Dz. Ap. 19:1-6]
Ci, którzy znali chrzest Janowy, narodzili się z wody. Najwyraźniej jednak nie narodzili się z Ducha. Dlatego należało im "dokładniej wyłożyć drogę Bożą" [18:26] i uświadomić, że muszą uwierzyć w Jezusa [19:4]. Gdy na podstawie Ewangelii uwierzyli, uzyskiwali zbawienie [Rzym. 10:9-10], a następnie byli chrzczeni przez apostołów.
Myślę, że taka interpretacja Jana 3:5 zachowuje spójność całego nauczania Biblii o zbawieniu z łaski przez wiarę:
"Uwierzył Panu, a On poczytał mu to ku usprawiedliwieniu" [I Mojż. 15:6; Rzym. 4:1-5]
Pozwala również zrozumieć, że chrzest jako uczynek nie jest warunkiem zbawienia, a także nie przeciwstawia nauczania o zbawieniu przez wiarę fragmentom o narodzeniu z wody. Chrzest jako warunek uzyskania zbawienia byłby jawnym pogwałceniem tych fragmentów, które mówią o wierze w Jezusa jako jedynym warunku koniecznym i wystarczającym do zbawienia. Chrzest jest aktem posłuszeństwa Słowu Bożemu człowieka zbawionego przez wiarę. Warunkiem chrztu jest uwierzenie z całego serca, że Jezus jest Synem Bożym:
"A gdy tak jechali drogą, przybyli nad jakąś wodę, a eunuch rzekł:
Oto woda; cóż stoi na przeszkodzie, abym został ochrzczony? Filip zaś powiedział mu: Jeśli wierzysz z całego serca, możesz. A odpowiadając, rzekł: Wierzę, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym. I kazał zatrzymać wóz, zeszli obaj, Filip i eunuch, do wody, i ochrzcił go.
Cytuj:
Chrzcic moze kazdy wierzacy
Zgadza się