Witaj,
Piotr nie mówi, że w tym momencie wypełniło się proroctwo Joela, tylko że to jest to, co jest powiedziane przez proroka:
http://biblia.oblubienica.eu/interlinea ... version/TRZauważ, że w Dniu Pięćdziesiątnicy nie wydarzyły się wszystkie rzeczy zapowiedziane w proroctwie, które Piotr cytuje w wersetach 19-20. Z kolei Joel nie wspomina w ogóle o mówieniu językami, czy pojawieniu się języków ognia. Proroctwo Joela dotyczy wylania Ducha na Izrael tuż przez Powtórnym Przyjściem Jezusa, kiedy do zostanie na nich wylany Duch Święty [Zach. 12:10; 13:1] i wtedy stanie się to, o czym mówi Joel również w sensie "kosmicznym" [Mat. 24:29; Obj. 6:12]. Wylanie Ducha w Dniu Pięćdziesiątnicy było takie jak to, które zapowiedział Joel, w sensie podobieństwa. Ale nie było jeszcze tym wydarzeniem, które zapowiedział Joel.
Obj. 16:14 zapowiada nadejście "wojny w wielki dzień Boga Wszechmogącego" (ἡμέρας ἐκείνης τῆς μεγάλης τοῦ θεοῦ τοῦ παντοκράτορος) w sensie Armagedonu.
"A są to duchy demonów, które czynią cuda i wychodzą do królów ziemi i na cały świat, aby ich zgromadzić na wojnę w wielki dzień Boga Wszechmogącego" Podobnie jest u Joela, który używa identycznego określenia "ἡμέραν κυρίου τὴν μεγάλην καὶ ἐπιφανῆ" w przekładzie Septuaginty. Piotr używa tego samego zdania ἡμέραν κυρίου τὴν μεγάλην καὶ ἐπιφανῆ.
Czyli intuicja Cię nie zawiodła. Najprawdopodobniej Piotr cytuje Joela na sposób znany Żydom jako
drasz. Czyli ilustruje bieżące wydarzenie cytatem z Joela.
https://www.pre-trib.org/articles/dr-ar ... cts-2/readhttps://www.academia.edu/14930119/Acts_ ... LUSTRATIONseismic napisał(a):
Idąc tym tokiem zastanawiam się więc czy celem przemówienia Piotra jest poprostu nawołanie do upamiętania się Żydów czy jest coś innego?
Cel Piotra jest jasno wskazany w jego przemówieniu. Jest to wezwanie do upamiętania w obliczu faktu, że obiecany Mesjasz przyszedł, wypełnił proroctwa na temat swej śmierci i zmartwychwstania, oraz został wywyższony i zasiadł po prawicy Ojca. Towarzyszyły temu znaki podobne jak te, które nastąpią w czasach ostatecznych, zanim Mesjasz powróci, żeby objąć władzę w Erze Mesjańskiej. Uczniowie nie wiedzieli, kiedy to nastąpi i dostali jasny przekaz:
"Tak więc zebrani pytali go: Panie, czy w tym czasie przywrócisz królestwo Izraelowi? Lecz on im odpowiedział: Nie do was należy znać czasy i pory, które Ojciec ustanowił swoją władzą. Ale przyjmiecie moc Ducha Świętego, który zstąpi na was, i będziecie mi świadkami w Jerozolimie, w całej Judei, w Samarii i aż po krańce ziemi. Kiedy to powiedział, a oni patrzyli, został uniesiony w górę i obłok zabrał go sprzed ich oczu. A gdy się wpatrywali w niebo, jak wstępował, oto stanęli przy nich dwaj mężowie w białych szatach; I powiedzieli: Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie, wpatrując się w niebo? Ten Jezus, który został od was wzięty w górę do nieba, przyjdzie tak samo, jak go widzieliście wstępującego do nieba. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej." [Dz Ap 1:6-12, patrz Zach:14:5]