W Ewangeliach możemy przeczytać o faryzeuszach, saduceuszach, uczonych w Piśmie, znawcach Prawa, zelotach, hellenistach itd. To byli ludzie, do których bezpośrednio przemawiał Jezus i warto dowiedzieć się kim oni byli, ponieważ to pomaga zrozumieć słowa Jezusa w ich kontekście.
Chciałbym akurat napisać kilka słów o grupie, która nie jest wymieniona w Ewangeliach z nazwy, jednak sporo wskazuje, że nie dość że była bardzo popularna w czasach Jezusa, to jeszcze najwyraźniej najliczniej ze wszystkich przystąpiła do wiary w Mesjasza. A mam na myśli esseńczyków, którzy w tym czasie w grupach żyli na terenie całego Izraela, a których pisma odkryto nad Morzem Martwym w XX wieku. W tym poście chciałbym wymienić kilka fragmentów z esseńskich tekstów, które pokazują tło NT wskazując, że to kim Jezus był i co mówił było oczekiwane przez niektórych Żydów.
Bo spójrzmy np. na tekst, który zajmuje się charakterystyką spodziewanego Mesjasza:
Wielkim będzie nazwany i jego [JHWH] imieniem będzie tytułowany. Syn Boży będą mówili o nim. Synem Najwyższego będą go nazywać. [...] Jego królestwo będzie królestwem wiecznym, a wszystkie jego drogi będą w prawdzie. Osądzi ziemię w prawdzie i każdy będzie zachowywał pokój. Miecz zniknie z ziemi i wszystkie kraje oddadzą mu hołd. Bóg wielki w swojej mocy poprowadzi mu wojnę, ludy odda w jego ręce, wszystkie rzuci przed niego. Jego władza będzie władzą wieczną [...]
[4Q246]
I porównajmy to ze słowami skierowanymi do Marii przez Gabriela:
Łuk. 1:30-35
I rzekł jej anioł: Nie bój się, Mario, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. I oto poczniesz w łonie, i urodzisz syna, i nadasz mu imię Jezus. Ten będzie wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego. I da mu Pan Bóg tron jego ojca Dawida. I będzie królował nad domem Jakuba na wieki, a jego królestwu nie będzie końca. A Maria rzekła do anioła: Jak się to stanie, skoro nie znam męża? I odpowiadając anioł, rzekł jej: Duch Święty zstąpi na ciebie i moc Najwyższego zacieni cię. Dlatego też to, co się narodzi, będzie święte i będzie nazwane Synem Bożym.
Bardzo podobny język. Jeśli Żydzi pierwszego wieku mieli takie oczekiwania jak w esseńskim tekście, ten fragment z Ew. Łukasza musiał do nich bardzo przemawiać.
Niektóre sformułowania i argumenty używane przez Jezusa nie zostały przez Niego wymyślone, ale były znane słuchaczom. Np.:
Są chwytani dwukrotnie przez nierząd, biorąc dwie żony w swym życiu. Zasadą bowiem stworzenia jest: mężczyzną i kobietą stworzył ich (Rdz 1:27)
[CD-A 4:20-21]
Jest to tekst, który piętnuje poligamię posługując się argumentem, ze na samym początku Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - a zatem to jest stan oryginalny i pożądany.
Dokładnie tego samego argumentu używa Jezus w rozmowie z faryzeuszami:
Mat. 19:3-6
I przyszli do niego faryzeusze, kusząc go i mówiąc: Czy wolno odprawić żonę swoją dla każdej przyczyny? A On, odpowiadając, rzekł: Czyż nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył mężczyznę i kobietę? I rzekł: Dlatego opuści człowiek ojca i matkę i połączy się z żoną swoją, i będą ci dwoje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, ale jedno ciało. Co tedy Bóg złączył, człowiek niechaj nie rozłącza.
Inny tekst z kolei mówi o roli Mesjasza:
To jest objaśnienie praw według których winni sądzić, aż do wystąpienia mesjasza Aarona i Izraela, który zmaże ich przewinienie.
[CD-A 14:18-19]
A zatem spodziewano się, że zadaniem Mesjasza będzie nie tylko rządzenie, ale również zmazanie przewinień.
Mogą zastanawiać słowa Jezusa:
Mat. 5:43-48
Słyszeliście, że powiedziano: Będziesz miłował bliźniego swego, a będziesz miał w nienawiści nieprzyjaciela swego. A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują, abyście byli synami Ojca waszego, który jest w niebie, bo słońce jego wschodzi nad złymi i dobrymi i deszcz pada na sprawiedliwych i niesprawiedliwych. Bo jeślibyście miłowali tylko tych, którzy was miłują, jakąż macie zapłatę? Czyż i celnicy tego nie czynią? A jeślibyście pozdrawiali tylko braci waszych, cóż osobliwego czynicie? Czyż i poganie tego nie czynią? Bądźcie wy tedy doskonali, jak Ojciec wasz niebieski doskonały jest.
Ponieważ w Pismach nie ma nakazu nienawiści wobec nieprzyjaciela. Jednak możliwe, że Jezus odwołuje się tutaj do nauczania esseńczyków:
Kochać wszystkich Synów Światłości, każdego odpowiednio do jego działu w radzie Bożej. Nienawidzić wszystkich Synów Ciemności, każdego odpowiednio do jego winy, Bożą wrogością.
[1QS 1:9-11]
Teksty esseńczyków wskazują także na potrzebę oczyszczenia przez Ducha [czyli nie tylko przez obmycie] np.:
Wówczas oczyści Bóg swą prawdą wszystkie czyny mężczyzny i dokona oczyszczenia dla siebie budowli człowieka, kładąc kres wszelkiemu duchowi bezprawia we wnętrzu jego ciała i oczyszczając go w duchu świętym ze wszystkich niegodziwych czynów. Skropi go duchem prawdy niczym wodą oczyszczenia ze wszystkich kłamliwych obrzydliwości i zbrukania duchem nieczystości [...]
[1QS 4:20-22]
O dokonującym oczyszczenia z kolei jest napisane:
Nie powinien wchodzić do wody, dotykając czystości ludzi świętych. Nie staną się bowiem czyści, dopóki nie odwrócą się od swego zła. Nieczystość bowiem jest we wszystkich tych, którzy przekraczają jego przykazanie.
[1QS 5:13-14]
Co przywołuje na myśl znowu Jezusa:
Mar. 7:18-23
I rzekł im: Tak więc i wy jesteście niepojętni? Nie rozumiecie, że wszystko, co z zewnątrz wchodzi do człowieka, nie może go kalać, bo nie wchodzi do jego serca, lecz do żołądka, i wychodzi na zewnątrz, oczyszczając wszystkie pokarmy. Mówił bowiem: To, co wychodzi z człowieka, to kala człowieka. Albowiem z wnętrza, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, wszeteczeństwa, kradzieże, morderstwa, cudzołóstwo, chciwość, złość, podstęp, lubieżność, zawiść, bluźnierstwo, pycha, głupota; wszystko to złe pochodzi z wewnątrz i kala człowieka.
Teksty znad Morza Martwego rzucają nawet pewne światło na listy apostolskie, np.:
Każdy winien zabiegać o pokój swego brata i nie sprzeniewierzać się swemu bliskiemu krewnemu, powstrzymać się od nierządu zgodnie z prawem, napominać swego brata zgodnie z przykazaniem, nie zachowywać urazy z jednego dnia na drugi, odseparować się od wszelkiej nieczystości [...]
[CD-A 6:21-7:3]
Porównajmy to z:
Efez. 4:26
Gniewajcie się, lecz nie grzeszcie; niech słońce nie zachodzi nad gniewem waszym
Podsumowując, uczeni podejrzewają, że esseńczycy nie pojawiają się w Nowym Testamencie z nazwy, ponieważ pierwsi uczniowie Jezusa pochodzili głównie z ich grona na co wskazują również takie rzeczy jak to, że uczniowie w Jerozolimie mieszkali drzwi w drzwi z esseńczykami albo sposób organizacji pierwszych wspólnot chrześcijańskich [esseńczycy podobnie tworzyli wspólnoty po miastach, dzielili się majątkiem, wspólnie modlili, jadali]. Wygląda na to, że wśród Żydów była grupa oczekująca odkupienia Jerozolimy [Łk. 2:38], która powszechnie przyjęła Jezusa jako Mesjasza, ponieważ spełniał On ich oczekiwania. To by tłumaczyło również zanik esseńczyków po powstaniu Kościoła.
Cytaty podaję za: Rękopisy znad Morza Martwego P. Muchowski.
|