W obliczu "reformy szkolnictwa" i przewidywanych zwolnień nauczycieli za dwa, trzy lata promują się szkoły alternatywne wysyłając swoje reklamówki. Jako że jestem osobą zagrożoną bezrobociem, również otrzymałam propozycję kształcenia w celu otrzymania pracy w alternatywnej szkole. Zobaczcie, jak wygląda np. "edukacja kosmiczna" w szkole alternatywnej:
Cytuj:
Rozumienie wszechświata łączy Montessori z interpretacją religijno-teologiczną, według której siły ujawniające się w rozwoju natury są pochodzenia boskiego. Świat jest dziełem Bożego stwarzania, które dokonuje się wciąż, jest procesem, nieustannie ewoluuje, a siłą kierują ewolucją jest miłość.
Montessori mieści się w filozoficznej tradycji traktującej kosmos jako uporządkowane uniwersum. Interpretuje kosmos jako ład stworzenia. „Wszystkie byty są częścią uniwersum i są wzajemnie powiązane, by stworzyć wielką jedność.” Z powiązań biorą się zadania kosmiczne polegające na wykonywaniu przez każdy byt swojego własnego wkładu w przekształcanie świata jako dokańczaniu dzieła stworzenia. Człowiek ze swoim umysłem, duchem i inteligencją spełnia funkcję przekształcającą naturę, tworzy kulturę oraz świadomość uniwersalną, przez co dociera do świadomości swej odpowiedzialności kosmicznej. Poprzez zwrócenie uwagi na kosmos na etapie kształcenia przedszkolnego dziecko będzie mogło odnaleźć swoje miejsce wśród bytów wszechświata oraz poznać relacje i zależności między bytami. Człowiek jest odpowiedzialny za zadanie kosmiczne: za kulturę, postęp.
Jednak szybki postęp techniki i cywilizacji nie dotrzymuje kroku wewnętrznemu rozwojowi człowieka. Dlatego należy skierować uwagę na kształtowanie człowieka wewnętrznego. Plan wychowania powinien opierać się na prawach, które kierują ludzkim rozwojem i wychodzić od centrum kosmicznego planu tworzenia.
Cytuj:
Edukacja religijna włączona jest do edukacji dla wszechświata. Pedagogika Montessori zyskała aprobatę licznych papieży. Jan XXIII tak napisał: „W pedagogice Marii Montessori możemy zobaczyć wyraźną analogię między posłaniem pasterzy w Kościele, a mądrą i wspaniałomyślną nauczycielką, która widzi swój najlepszy dar w tym, by przez delikatną miłość i mądre jej stosowanie odkryć i wydobyć na światło dzienne najgłębsze siły i zdolności dziecka.” Źródłem i wzorem miłości jest Bóg pojmowany na sposób chrześcijańsk
i
Cytuj:
Dziecko lepiej przyjmuje religię, jeśli jest ona w otoczeniu, a nie tylko w duszach ludzi. Również celem nauczyciela jest wspólne z dzieckiem odkrywanie Boga. Atrium – tak Montessori nazwała miejsce, gdzie dzieci mogą pracować z pomocami w zakresie wychowania religijnego. Dziecko może tam poznawać przez dotyk, wyciszyć się, modlić, wykonywać czynności pozwalające na nauczenie się czynności z zakresu wychowania religijnego. Montessori proponowała żeby atrium kolorystyką, elementami wystroju pasowało do aktualnego okresu liturgicznego.
Cytuj:
Aby wychować potrzebna jest najpierw autentyczna odnowa dorosłych, ich nawrócenie, zmiana myślenia o sobie i dziecku. Potrzebna jest ich moralna, wewnętrzna przemiana. Nauczyciel powinien nauczyć się skromności, aby odnaleźć miłość – podstawową energię prowadzącą do rozwoju człowieka i świata.
Toż to jest czyste NEW AGE