Przemasie,
Przede wszystkim, jeśli już podajesz jakiś cytat, to podaj konkretne źródło, z którego on pochodzi. To pozwala uniknąć nieporozumień i sprawdzić źródła. A to jest bardzo ważne w dyskusji.
Przemas napisał(a):
Zauważcie, że katolicyzm uszanował dzień odpoczynku, prawodopodobnie kierując się Dekalogiem, tylko robią to w niedzielę i nazywają grzechem jeżeli się to ignoruje. Pomijając że to heretycy, to jednak od czasów Augustyna największe teologiczne mózgi przypisują potrzebę święcenia dnia siódmego poprzez odrzucenie pracy w tym dniu. Do tego duża część protestantów wybrała odpoczywać co siódmy dzień, mimo że wierzą, że takiego obowiązku nie mają. Jednak błogosławieństwo dnia siódmego (1Moj2: 2 - 4) odcisnęło swoje piętno w interpretacji planu zbawienia i korzyści doczesnych jakie z tego wynikają, kategoryzując prawa Boskie.
Siedmiodniowy rytm tygodnia i odpoczynek w jednym dniu (oddzielenie go czyli święcenie lub poświęcenie) nie jest tematem żadnego sporu. Problem polega na tym, który to będzie dzień z siedmiu, kogo dotyczy obchodzenie szabatu i czy jest to problem, na którym opiera się nasze zbawienie.
Skoro mamy ustawowo wolne niedziele, to nie widzę problemu, żebyśmy jako poganie według ciała właśnie wtedy oddzielali dzień dla Pana, żeby go spędzić w społeczności, w rodzinie i na odpoczynku. Apostoł Paweł doskonale rozumiał, że w ramach Nowego Przymierza poganie według ciała nie są adresatami wszystkich przykazań, których adresatami byli Żydzi według ciała (co wynika z praktyki w Dziejach Apostolskich, a ppajda zacytował słowa Ireneusza, który był bezpośrednim uczniem Polikarpa, który był bezpośrednim uczniem apostoła Jana, ustanowionym przez Jana). W Dz. Ap 20:7-11 Paweł spotkał się z uczniami w Troadzie dzień po szabacie, ale według żydowskiej miary czasu. Według naszej był to sobotni wieczór po zachodzie słońca. Wtedy też łamał z nimi chleb [Dz. Ap. 20:7-11]. Nikt z apostołów nie naciskał na odrodzonych pogan, żeby obchodzili szabat.
Przemas napisał(a):
>> "Przestrzegasz szabatu z powodu Tego, który zaprzestał dzieła swego stworzenia, ale nie zaprzestał On dzieła Opatrzności: jest to odpoczynek dla medytacji prawa, nie dla bezczynność rąk." (The Anti-Nicene Fathers,” Vol 7,p. 413. From Constitutions of the Holy Apostles, a document of the 3rd and 4th Centuries.)
No i właśnie dlatego dobrze jest podawać dokładne źródła. Ponieważ nie mam czasu, żeby "rozkminiać" wszystkie podane przez Ciebie cytaty, skupię się na tym jednym, żeby Ci coś pokazać.
Otóż autor źródła, na które się powołujesz, najwyraźniej "wyciął" z kontekstu większego fragmentu ten fragment, który mu pasował do z góry założonej tezy. Być może dlatego nie podał konkretnego namiaru na ten fragment (Księga, rozdział itd.). Prawdopodobnie liczył na to, że czytelnikowi nie będzie się chciało sprawdzać. No i sądząc po Tobie, to się nie przeliczył.
Teraz podkreślę fragmenty tego cytatu, które autor źródła chyba celowo pominął. Pierwsze zdanie częściowo zacytował, i ja tę część przetłumaczoną przez niego cytuję kursywą.
"
Thou didst enjoin the observation of the Sabbath, not affording them an occasion of idleness, but an opportunity of piety, for their knowledge of Thy power, and the prohibition of evils;
having limited them as within an holy circuit for the sake of doctrine, for the rejoicing upon the
seventh period. On this account
was there appointed one week, and seven weeks, and the seventh month, and the seventh year, and the revolution of these, the jubilee, which is the fiftieth year for remission, that men might have no occasion to pretend ignorance.
On this account He permitted men every Sabbath to rest, that so no one might be willing to send one word out of his mouth in anger on the day of the Sabbath. For the Sabbath is the ceasing of the creation, the completion of the world, the inquiry after laws, and the grateful praise to God for the blessings He has bestowed upon men.
All which the Lord’s day excels, and shows the Mediator Himself, the Provider, the Lawgiver, the Cause of the resurrection, the First-born of the whole creation, God the Word, and man, who was born of Mary alone, without a man, who lived holily, who was crucified under Pontius Pilate, and died, and rose again from the dead.
So that the Lord’s day commands us to offer unto Thee, O Lord, thanksgiving for all. For this is the grace afforded by Thee, which on account of its greatness has obscured all other blessings." ["Konstytucje apostolskie" VII:XXXVI]
http://www.sacred-texts.com/chr/ecf/007/0070461.htm"But let not your fasts be with the hypocrites; for they fast on the second and fifth days of the week. But do you either fast the entire five days, or on the fourth day of the week, and on the day of the Preparation, because on the fourth day the condemnation went out against the Lord, Judas then promising to betray Him for money; and you must fast on the day of the Preparation, because on that day the Lord suffered the death of the cross under Pontius Pilate. But
keep the Sabbath, and the Lord’s day festival; because the former is the memorial of the creation, and the latter of the resurrection. But
there is one only Sabbath to be observed by you in the whole year, which is that of our Lord’s burial, on which men ought to keep a fast, but not a festival. For inasmuch as the Creator was then under the earth, the sorrow for Him is more forcible than the joy for the creation; for the Creator is more honourable by nature and dignity than His own creatures" ["Konstytucje apostolskie" VII:XXIII]
http://www.sacred-texts.com/chr/ecf/007/0070461.htmO ile dobrze rozumiem tekst, autorom chodzi o to, że szabat (którym zresztą błędnie nazywają sobotę) należy pościć z wyjątkiem jednej soboty czyli "wielkiej soboty" podczas wielkanocy. Ich zdaniem niedziela przewyższa sobotę z powodów, które wymienili. Dlatego niedzielę należy święcić, a szabat (sobotę) "zachowywać" (prawdopodobnie odpoczywać i pościć z wyjątkiem "wielkiej soboty").
Autorzy uważają zresztą, że nakaz obchodzenia szabatu został zmieniony na nakaz codziennego dziękczynienia Bogu za dzieło stworzenia i Jego opatrzność:
"He who
had commanded to keep the Sabbath, by resting thereon for the sake of meditating on the laws,
has now commanded us to consider of the law of creation, and of providence every day, and to return thanks to God" ["Konstytucje apostolskie" IV:XXIII]
http://www.sacred-texts.com/chr/ecf/007/0070456.htmWniosek jest następujący: trzeba sprawdzać WSZYSTKO, co Ci ktoś podaje - a nie tylko to, co podają Ci katolicy. Przypuszczam, że jednak ktoś Ci podał jakieś źródła adwentystyczne.
Przemas napisał(a):
>> "Już w A.D. 225 istniały duże biskupstwa lub konferencje Kościoła Wschodniego
(przestrzegające/utrzymujące szabat) rozciągające się od Palestyny do Indii."
Angielski:
"As early as A.D. 225 there existed large bishoprics or conferences of the Church of the East
(Sabbath-keeping) stretching from Palestine to India."
(Mingana, Early Spread of Christianity.Vol.10, p. 460.)
Znowu brakuje mi źródła. Niech zgadnę... adwentysta? Bo poszukałem trochę i na 7 trafień miałem 5 autorów adwentystycznych, 1 nie namierzyłem, a 1 pani jest Żydówką mesjanistyczną.
Ja nie twierdzę, że na Wschodzie nie obchodzono szabatu w pierwszych wiekach w kościołach. Może obchodzono. Przydałyby się jakieś bardziej obiektywne źródła, ale nie wykluczam tego. Tylko nie bardzo wiem, czego miałoby to dowodzić?
Przemas napisał(a):
Ale na przykład w Didache nie ma mowy o dniu siódmym czy nakazu odpoczynku w konkretny dzień, nawet na łamanie chleba. Ale jest nakaz postu, modlitwy czy przestrzegania wszystkich przykazań Pana.
Nie. Nie ma tutaj nakazu przestrzegania WSZYSTKICH przykazań Pana w sensie całego Prawa Mojżeszowego. Nie ma nawet nakazu obchodzenia szabatu, choć autor jest prawdopodobnie odrodzonym Żydem. Jest mowa o przykazaniach Pana i widać, że nawet, jeśli są to przykazania Tory, to interpretowane w świetle Nowego Przymierza i nauki Pana Jezusa.
Tutaj ciekawy tekst na ten temat:
"This reference to the Lord’s Day worship in the Didache gives evidence of very early second-century convictions regarding the day of worship. Significantly, the (probably) Jewish-Christian author is advising a gentile believer to worship on the Lord’s Day. Unlike Paul’s and Ignatius’s judaizing opponents, who would presumably advocate keeping a weekly Sabbath, the Jewish-Christian author of the Didache neither speaks of following Jewish Sabbath laws, nor of the 4th commandment, nor of God’s rest after creation, nor of the exodus. The theological underpinning is not given for this Lord’s Day observance. However, the presence of such a command does demonstrate early patterns of weekly Lord’s Day worship."
http://www.ancientchristianstudies.com/ ... dache-pt-4A tutaj Didache po polsku:
http://oblubienica.eu/czytelnia/pisma-w ... nom/page/1